|

کمک ((جف بزوس)) به پروژه جدید ناسا

کمک ((جف بزوس)) به پروژه جدید ناسا

شرکت فضایی "بلو اوریجین"(Blue Origin) متعلق به "جف بزوس" در حال ارتقای موشک خود موسوم به "نیو شپرد" است تا با شبیه‌سازی شرایط گرانش کره ماه، به فضانوردان ناسا در تمرین برای حضور در این قمر کمک کند.

شرکت فضایی "بلو اوریجین"(Blue Origin) متعلق به "جف بزوس" در حال ارتقای کپسول قابل استفاده مجدد جدید خود موسوم به "نیو شپرد"(New Shepard) با یک ویژگی نسل بعدی است که ناسا به شدت خواهان آن است: طراحی مجدد این موشک که شامل یک کپسول فضایی با قابلیت چرخش با سرعت کافی برای شبیه‌سازی جاذبه ماه باشد.

گرانش کره ماه یک ششم گرانش زمین است و شبیه‌سازی این شرایط یکی از چندین شرایط مختلف است که فضانوردان و تجهیزات طراحی شده برای کار در ماه نیاز به تمرین و فعالیت در آن دارند و ناسا به زودی به لطف "بلو اوریجین" یک امکان جدید و مهم در آزمایش فناوری‌های قمری خود در شرایط گرانش ماه خواهد داشت.

 

کپسول این فضاپیما به یک سانتریفیوژ غول‌پیکر تبدیل خواهد شد که هنگام چرخش، یک نیروی گریز از مرکز برای اشیای داخل خود ایجاد می‌کند تا شرایطی شبیه به جاذبه ماه فراهم کند.

 

البته روش‌های دیگری نیز برای شبیه‌سازی جاذبه ماه وجود دارد، اما ارتقای "نیو شپرد" دو مزیت مهم را به ارمغان می‌آورد که رقبا را پشت سر می‌گذارد: ظرفیت حمل بار بیشتر که قابلیت‌های آزمایشی جدیدی را فراهم می‌کند و در حال حاضر هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را با توجه به محدودیت‌ها در فضا انجام دهد و مدت زمان طولانی‌تر شبیه‌سازی جاذبه ماه که "نیو شپرد" آن را به مدت دو دقیقه مداوم ارائه می‌دهد.

 

براساس بیانیه مطبوعاتی ناسا، موشک "نیو شپرد" با سیستم کنترل واکنش خود موفق به این شبیه‌سازی خواهد شد. این ویژگی اساساً کل این کپسول فضایی را به یک سانتریفیوژ بزرگ تبدیل می‌کند که ۱۱ چرخش در دقیقه را در دستور کار خود خواهد داشت.

 

"بلو اوریجین" تصور می‌کند که این توانایی جدید تا سال ۲۰۲۲ آماده خواهد شد که بسیار مفید است، زیرا هدف از شبیه‌سازی شرایط گرانش ماه کمک به برنامه "آرتمیس" ناسا است که هدف آن بازگشت انسان به ماه و حتی ایجاد یک پایگاه انسانی و مرکز تحقیقاتی دائمی در مدار و سطح ماه است.

 

"اریکا واگنر" مدیر بخش ظرفیت بار "نیو شپرد" گفت: بشریت از نخستین روزهای پرواز فضایی رویای جاذبه مصنوعی را در سر می‌پرورانید. همکاری با ناسا برای ایجاد این قابلیت منحصر به فرد برای اکتشافات بعدی در فضا توسط انسان بسیار جالب است.

 

"بلو اوریجین" و ناسا همچنین در زمینه توسعه فرودگرهای انسانی برای مأموریت‌های ماه با یکدیگر همکاری می‌کنند.

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر