|

مزاحمت جت‌های ارتش چین برای رادار‌های تایوان

مزاحمت جت‌های ارتش چین برای رادار‌های تایوان

ارتش چین با پرواز هواپیما‌های تجسسی خود در ارتفاع پایین قابلیت‌های نظامی تایوان به ویژه رادار‌های این جزیره را محک می‌زند.

رسانه‌های محلی شامگاه دوشنبه از پرواز مجدد هواپیما‌های تجسسی ارتش چین بر فراز تایوان خبر دادند.

وبگاه «چاینا مورنینگ پست» نوشت که ارتش چین با پرواز هواپیما‌های تجسسی خود در ارتفاع پایین قابلیت‌های ارتش تایوان به ویژه رادار‌های آن‌ها را محک می‌زند. در همین زمینه یک فروند هواپیمای تجسسی ارتش چین صبح دوشنبه به وقت محلی وارد منطقه پدافند هوایی تایوان شد تا واکنش رادار‌های آن‌ها را آزمایش کند.

این هواپیما که از نوع «وای-۸» ویژه جنگال بود در ارتفاع ۳۰ متری از سطح زمین پرواز کرد که پایین‌ترین میزان پرواز بر فراز این جزیره در هفته‌های اخیر است. وزارت دفاع تایوان با تایید این ماموریت مدعی شده که در واکنش به این اقدام چین، با هشدار‌های رادیویی و اعزام جنگنده برای رهگیری این هواپیما مبادرت کرد.

«لین وین یو» تحلیلگر موسسه روابط راهبردی در دانشگاه «چانگ چنگ» در جنوب تایوان گفت که پرواز در ارتفاع پایین دوشنبه به هدف سنجش قابلیت‌های راداری تایوان است. «چانگ ین تینگ»، از مقام‌های سابق نیروی هوایی تایوان نیز معتقد است چنین پرواز‌هایی سنجش مهارت خلبان است.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرده است که پرواز دوشنبه، هشتاد و دومین رخنه هوایی چین بر فراز این جزیره است.

۹ فروند هواپیمای نظامی چین از جمله جنگنده‌های «جی-۱۶» و هواپیمای تجسسی و ضد زیر دریایی «وای -۸» نیز در روز‌های گذشته وارد منطقه پدافندی تایوان در جنوب غربی این جز یره شدند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بار‌ها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشور‌های عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

 

منبع: تابناک

ارسال نظر