|

تقویت برنامه توسعه دفاعی بومی تایوان با تولید جنگنده جدید

تقویت برنامه توسعه دفاعی بومی تایوان با تولید جنگنده جدید

رئیس جمهوری تایوان، به عنوانی بخشی از برنامه دولتش برای افزایش قدرت دفاعی در مواجهه با چالش فزاینده از سمت چین، اولین پرواز آزمایشی عمومی یک جت آموزشی پیشرفته که در تایوان طراحی شده را مورد نظارت قرار داد.

 نیروهای مسلح تایوان عمدتاً از سوی آمریکا تجهیز می‌شوند، اما تسای اینگ ‌ون توسعه یک صنعت دفاعی رشدیافته بومی در این جزیره خودگردان را در اولویت قرار داده است؛ به ویژه اینکه چین که روی تایوان ادعای مالکیت دارد، مدرن‌سازی ارتشش را افزایش داده است.

"بریو ایگل AT-۵" که از سوی شرکت توسعه صنعتی هوافضای دولت تایوان و با بودجه ۶۸.۶ میلیاردی دلار تایوان (معادل ۲.۳۲ میلیارد دلار) ساخته شده، نخستین جت ساخت داخل تایوان از زمان ساخت جنگنده "چینگ-کو F-CK-۱" است که بیش از  سه دهه پیش رونمایی شد.

تسای که در یک پایگاه هوایی در شهر مرکزی "تایچونگ" صحبت می‌کرد، گفت: این هواپیمای جدید، کذب بودن ادعای منتقدانی که فکر می‌کردند تایوان فاقد تکنولوژی است و باید برای تأمین نیازهای دفاعی‌اش به خارج متمرکز شود، تأیید کرد.

وی افزود: هواپیمای آموزشی جدید نه تنها بیش از ۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده، بلکه تجارب موفقیت‌آمیز را پشت سر خواهد گذاشت و بذر نسل جدیدی از استعداد فنی نسل جدید صنعت هوافضا را می‌کارد.

جت AT-۵ در کنار یک جنگنده چینگ‌کو، نزد تسای یک پرواز ۱۲ دقیقه‌ای انجام دادند. اولین تست رسمی این هواپیما، اوایل ماه و کمتر از یک سال بعد از رونمایی نمونه اولیه، انجام شد. این جت آموزشی می‌تواند به سلاح نیز مجهز شود.

نیروی هوایی تایوان درصدد است تا سال ۲۰۲۶ تعداد ۶۶ فروند به منظور جایگزینی هواپیماهای آموزشی فرسوده AT-۳ و F-۵، جت AT-۵ تولید کند.

این پرواز آزمایشی در زمانی انجام می‌شود که حضور ارتش چین در نزدیکی این جزیره خودگردان، پررنگ‌تر شده است. این دولت‌شهر تصریح کرده که نیروی هوایی چین طی دو هفته گذشته، دست‌کم هفت بار در نزدیکی تایوان پرواز داشته که آخرین آن‌ها روز یکشنبه اتفاق افتاده است. تایوان، سال گذشته از بزرگ‌ترین افزایش بودجه نظامی خود در بیش از یک دهه رونمایی کرد و در حال توسعه زیردریایی‌های جدید داخلی نیز هست.

منبع: ایسنا

ارسال نظر