|

هواپیمایی امارات به روزهای اوج بازمی‌گردد

هواپیمایی امارات به روزهای اوج بازمی‌گردد

سر تیم کلارک، رئیس شرکت هواپیمایی امارات‌ایرلاینز گفت، تابستان سال آینده امارات به ظرفیت کامل خود بازخواهد گشت، زیرا صنعت حمل‌و‌نقل هوایی بعد از عبور از کرونا از ظرفیت افزایش استثنایی تعداد مسافران برخوردار خواهد شد.

تیم کلارک در این‌خصوص افزود: در کوتاه‌مدت، فکر می‌کنم ما تا ۶ ماه دیگر نیز با مشکل کرونا درگیر باشیم. اگر از من در مورد تابستان سال ۲۰۲۲ سوال کنید، من کاملا مطمئن هستم که سال آینده تصویری کاملا متفاوت خواهیم دید و مطمئنا شرکت‌های هواپیمایی مانند امارات به ظرفیت کامل خود برخواهند گشت، البته احتمالا ۶ ماه دیرتر از آنچه در ابتدا فکر می‌کردیم. پس از پایان همه‌گیری، سونامی‌تقاضای افرادی که مایل به سفر هستند وجود خواهد داشت، اعم از سفر برای دیدار دوستان و اقوام، سفر به خانه‌های دوم، سفر کاری یا سفر برای گذراندن اوقات فراغت، همه بخش‌های مختلفی که در ۱۵ یا ۱۶ ماه گذشته سرکوب شده‌اند، دوباره سفرهای خود را آغاز خواهند کرد.  او پیش‌بینی مطمئن خود را طی مصاحبه‌ای با رسانه Speaking Frankly یا گفت‌وگوی صادقانه که مجموعه مصاحبه‌های ویدئویی با سیاست‌گذاران و صاحبان مشاغل تاثیرگذار است، ارائه داد. طی یک بحث گسترده در رابطه با این غول حمل و نقل مستقر در دبی و همچنین صنعت هواپیمایی جهانی، کلارک به بهبود وضعیت مالی هواپیمایی امارات اشاره کرد که سال گذشته بالغ بر ۵/ ۵ میلیارد دلار ضرر را متحمل شده است و همچنین از احتمال ادغام با شرکت هواپیمایی اتحاد ابوظبی رقیب خود خبر داد. وی همچنین درباره آینده هواپیمای A۳۸۰ که از ابتدای شیوع کرونا در سال گذشته هنوز پرواز نکرده، بحث کرد و گفت به دلیل اینکه پادشاهی عربستان قصد دارد دومین خط هوایی بین‌المللی خود را راه‌اندازی کند، برخی از توصیه‌های تخصصی در این زمینه را به عربستان‌سعودی ارائه داده است. وی مصمم بود که مدل تجاری «امارات» با  ایجاد یک مرکز ارتباط بین‌المللی برای بازار فزاینده سفرهای هوایی در شهر دبی، برای همیشه موثر خواهد بود. وی در ادامه این سوالات را مطرح کرد که آیا شما می‌گویید در حال‌حاضر مردم تمایلی به سفر ندارند و آیا آنها نمی‌خواهند همه کارهایی را که قبل از شیوع کرونا انجام می‌دادند را انجام دهند؟ آیا شما فکر می‌کنید همان‌طور که در حال‌حاضر من و شما در این کنفرانس ویدئویی با یکدیگر صحبت می‌کنیم، فناوری‌های جدید نیاز مردم به سفرهای تجاری را از بین ببرد؟ به دلایل متعددی که مردم در سراسر کره خاکی سفر می‌کنند، برای تعطیلات، اوقات فراغت، ملاقات با دوستان و اقوام،  آیا در حال‌حاضر قصد سفر ندارند؟ 

وی ادامه داد به‌زودی دبی دوباره خود را به عنوان یک مرکز بی‌نظیر جهانی مطرح خواهد کرد. همه اینها دلایلی هستند که ما را به آینده این صنعت امیدوار می‌کنند. فرودگاه‌های ما تقویت خواهند شد و طی سه تا پنج سال آینده شهرهای بیشتری را در شبکه خواهیم داشت. بنابراین فقط منتظر بمانید و این فضا را تماشا کنید. آقای کلارک تاکید کرد، این حرکت درستی بود که دبی اقتصاد و خطوط هوایی خود را در سال گذشته بازگشایی کرد، حتی در زمانی که شیوع کرونا در سراسر جهان طغیان کرده و انواع جدید این ویروس ظاهر شده است. به یاد داشته باشید که دولت دبی برای ایجاد قرنطینه در ماه‌های آوریل و مه سال گذشته پیشگام شد. آنها در پذیرش این موضوع که واکسن‌ها سرانجام مشکل بیماری را مرتفع می‌کنند، بسیار موثر بودند. بنابراین آیا آنها تصمیم درستی گرفتند؟ بله به نظر من تصمیم درستی بود. شرکت هواپیمایی ما نسبتا سریع خود را با شرایط جدید هماهنگ کرد، همان‌طور که در نتیجه شیوع نسخه‌های جدید این ویروس با روند نزولی روبه‌رو شدیم، اما شهر دبی دوباره با وضعیت جدید سازگار خواهد شد. وی گفت: بازار سفرهای هوایی ایالات‌متحده اولین‌بار است که افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد که این امر به دنبال شروع نسبی اروپا و بقیه جهان در زمینه واکسیناسیون صورت می‌پذیرد و راه‌های درمان پزشکی برای این بیماری به تدریج بهبود می‌یابد، اما کلارک در مورد اینکه چه زمانی مسیرهای هوایی مهم مانند پرواز انگلیس به امارات‌متحده عربی بدون قرنطینه بازگشایی می‌شوند و محدودیت‌های دیگر که بازار را با رکود روبه‌رو کرده مجددا برداشته می‌شوند، مطمئن نبود. وی در ادامه افزود دیدگاه من نسبتا قاطعانه به دولت انگلستان ابراز شده است و من می‌دانم که وزارت‌خارجه امارات‌متحده عربی در این مورد کاملا قاطعانه عمل کرده است. به نظر من هیچ دلیلی وجود ندارد که امارات‌متحده عربی در لیست قرمز پروازها قرار بگیرد، خصوصا اینکه این کشور از پس مشکل کرونا به خوبی برآمده است. انگلیس گفته است که در اواخر این ماه، در 19 ژوئیه، اقتصاد خود را کاملا بازگشایی خواهد کرد، اما مطمئن نبود که آیا این به معنای بازگشایی کامل پروازها به امارات است یا خیر. آنها باید بپذیرند اگر شهروندان آنها واکسینه شده‌اند و می‌توانند به هر کجا بروند، این موضوع باید متقابل باشد و این را در رابطه با دیگر کشورها نیز قبول کنند. من فکر می‌کنم با همه این اوصاف، شواهد نشان می‌دهد که احتمالا در ماه‌های اوت و سپتامبر آنها با مساله سفرهای هوایی راحت‌تر برخورد خواهند کرد. 

کلارک همچنین امیدوار است تا پاییز عربستان‌سعودی مسیرهای سودآور بین دبی و مراکز تجاری در پادشاهی عربستان را که به دلیل اقدامات احتیاطی شیوع کرونا بسته شده‌اند، دوباره باز کند. وی در ضمن برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دومین خط هوایی بین‌المللی سعودی، به سیاستگذاران پادشاهی سعودی در این زمینه مشاوره می‌دهد. کلارک در ادامه گفت‌وگوی تصویری خود گفت: با هر چیزی شبیه به این، شما باید افراد درستی را انتخاب کنید که می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند. بدیهی است برای پیشبرد امور به مقدار زیادی سرمایه نیاز هست که من اطمینان دارم آنها در عربستان‌سعودی از این نظر وضع خوبی دارند. اگر آنها معتقد باشند که یک شرکت هواپیمایی دیگر، شاید با یک مدل تجاری متفاوت، لازم باشد، من مطمئن هستم که از عهده این کار بر خواهند آمد. این در حالی است که امارات در دوران قرنطینه، قبل از بازگشایی ترجیحی در تابستان گذشته، ناوگان خود را به مدت دوماه زمین‌گیر کرد و از نظر اقتصادی دچار خسارت جدی شد. اما کلارک پیش‌بینی کرد که پایان این خسارات احتمالا طی یکی دو سال آینده خواهد بود. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا این شرکت هواپیمایی با توجه به 1/ 3 میلیارد دلاری که قبلا به عنوان حمایت مالی از دولت دبی دریافت کرده است، نیاز به حمایت بیشتری از جانب دولت خواهد داشت یا خیر. هیچ‌کس به‌درستی نمی‌تواند پیش‌بینی کند. با توجه به اتمام دوران ضرر، در حال حاضر بحرانی از نظر وضعیت مالی نداریم. من صددرصد متقاعد شده‌ام که دولت دبی آنچه را که لازم است برای اطمینان از امنیت اقتصادی امارات انجام خواهد داد. وی انتظار داشت نمایشگاه جهانی اکسپو 2020 که در ماه دسامبر در دبی آغاز می‌شود، یک فرصت جبرانی را برای تجارت این شرکت هواپیمایی ایجاد کند. از طرف دیگر خسارت مالی ناشی از بیماری همه‌گیر، موضوع ادغام بین شرکت‌های هواپیمایی امارات و اتحاد را دوباره مطرح کرده است، اما کلارک گفت صحبت در رابطه با این موضوع خیلی بالاتر از اطلاعات و اختیارات من است. وی معتقد است همکاری‌های عملیاتی و پشت‌پرده بیشتری بین دو این دو غول هواپیمایی وجود خواهد داشت، اما این به معنای ادغام کامل نیست و به توافق بین دولت‌های دبی و ابوظبی نیاز دارد. 

در حالی که قبل از شیوع کرونا، هواپیمای پهن پیکر ایرباس A380 برای توسعه و افزایش سودآوری امارات بسیار مهم و حیاتی بود، اما بیش از 100 هواپیما از سال گذشته پارک شده‌اند. برنامه‌هایی برای بازگشت برخی از آنها به خدمات در تابستان امسال وجود دارد و کلارک در مورد بازگشت این هواپیما اطمینان داشت. امارات به‌تازگی دو فروند هواپیمای A380 جدید تحویل گرفته و سه فروند دیگر نیز در ماه نوامبر به این شرکت تحویل داده می‌شود، اگرچه سازنده اروپایی این هواپیما گفته است که دیگر هواپیمایی از این نوع ساخته نخواهد شد. کلارک در این رابطه افزود: بنابراین در آینده نزدیک، مطمئنا این کار انجام خواهد شد، اما در ضمن، ما کماکان از این هواپیما استفاده خواهیم کرد و روی آن سرمایه‌گذاری خواهیم کرد و آن را نوسازی خواهیم کرد، کیفیت این محصول را بهبود خواهیم بخشید و جذابیت آن را برای مشتریانمان بیشتر خواهیم کرد.  کلارک که بیش از سه و نیم دهه در امارات بوده است، سال گذشته قرار بود بازنشسته شود، اما توافق کرد که برای مقابله با بیماری کرونا، کماکان در این کشور و در خدمت امارات‌ایرلاینز باقی بماند. وی از گفتن اینکه آیا تاریخ جدیدی برای بازنشستگی وی تعیین شده است، امتناع ورزید. او روی این نکته تاکید کرد که من یک گروه عالی از بچه‌ها را در کنار خود دارم که با آنها کار می‌کنم و آنها طی 20 سال گذشته با من کار کرده‌اند. بنابراین به امید خدا، سهامداران فرصت زیادی پیدا کرده‌اند تا آنچه را که می‌خواهند با توجه به تجارت خود انتخاب کنند یا انجام دهند و اینکه من اینجا خواهم ماند یا خیر، موضوع مهمی‌ نخواهد بود. وی در انتها افزود: امیدوار است پس از کناره‌گیری از سمت مدیریت خطوط هوایی امارات، به‌عنوان مشاوره در کنار این شرکت هواپیمایی بماند و دوست دارد مانند بنیاد خیریه هواپیمایی امارات به فعالیت‌های خیرخواهانه بپردازد. اما او قبول پست بزرگ دیگری را در دیگر صنایع هوایی بزرگ در دنیا رد نکرد. او در خصوص این سوال گفت: نمی‌گویم اگر از من سوال شود این کار را نمی‌کنم، اما ترجیح می‌دهم از دنیای تجارت دور شوم و به کارهای دیگرم بپردازم

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر