|

گزارش رویترز؛

نقش مخرب شرکت بویینگ در بحران تغییرات اقلیمی

نقش مخرب شرکت بویینگ در بحران تغییرات اقلیمی

این شرکت آمریکایی در گزارشی اعلام کرد که هرکدام از هواپیما‌های جدید مسافربری این شرکت در یک دوره بیست ساله؛ یک میلیون تن گاز دی اکسید کربن منتشر می‌کند.

داده‌هایی که روز دوشنبه گذشته از سوی شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد هواپیما‌های تجاری که سال ۲۰۲۰ توسط بویینگ تحویل داده شدند، هر کدام در ۲۰ سال عمر مفیدی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، به طور متوسط معادل بیش از یک میلیون تن گاز دی اکسید کربن منتشر خواهند کرد.

بویینگ آخرین شرکتی است که به موقع میزان انتشار غیرمستقیم آلاینده‌ها (موسوم به اسکوپ ۳) را ناشی از استفاده از محصولاتش منتشر می‌کندتا نقش مخرب این شرکت درتغییرات اقلیمی مشخص شود.
انتشار این داده‌ها در بحبوحه فشار سرمایه گذاران و فعالان آب و هوا منتشر می‌شود که مایل هستند اطلاعاتی را در مورد شیوه‌ای که شرکت‌ها می‌خواهند انتشار آلاینده‌ها را کاهش دهند در اختیار داشته باشند.
ایرباس، رقیب اروپایی بویینگ، فوریه گذشته این داده‌ها را ارائه کرده بود.
این دو شرکت اصلی هواپیماسازی جهان سال گذشته هواپیما‌هایی را تحویل دادند که بر اساس ارزیابی ها، در مجموع مسئول معادل ۶۰۰ میلیون تن انتشار دی اکسید کربن در طول عمر مفید خود خواهند بود. البته این میزان تحت تأثیر سقوط تحویل سفارشات به علت بحران بهداشتی، کاهش یافته است.
 دیو کالون Dave Calhoun مدیرکل بویینگ هنگام ارائه نخستین گزارش از این دست که توسط این شرکت منتشر می‌شود، اعلام کرد هدف بویینگ کاهش چشمگیر تأثیر زیست محیطی خود در هر مرحله از چرخه حیات یک محصول است.
وی بار دیگر یادآور شد که بویینگ قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ناوگانی را داشته باشد که ۱۰۰ درصد با انرژی پایدار کار می‌کند.
بر اساس گزارش این شرکت هواپیماسازی، هواپیما‌های تجاری این شرکت که سال گذشته عملیاتی شدند، تا وقت بازنشستگی در مجموع معادل ۱۵۸ میلیون تن دی اکسید کربن منتشر خواهند کرد.
بویینگ در گذشته اعلام کرده بود ۱۵۷ هواپیمای تجاری در سال ۲۰۲۰ تحویل داده است. در مقام مقایسه، ایرباس ماه فوریه اعلام کرده بود که سال گذشته ۵۶۶ فروند هواپیما تحویل داده است که در مجموع چیزی معادل ۴۴۰ میلیون تن گاز دی اکسید کربن منتشر خواهند کرد.

 

منبع: خبر گزاری صدا و سیما

ارسال نظر