|

دولت چین ماهواره های ایلان ماسک را به چشم تهدید بالقوه نظامی میبیند

دولت چین ماهواره های ایلان  ماسک را به چشم تهدید بالقوه نظامی میبیند

شرکت «اسپیس‌ایکس» با وزارت دفاع آمریکا توافقی برای استفاده از سامانه «استارلیک» به‌ منظور توسعه ابزارهای حساس شناسایی و ردیابی امضا کرده است

محققان نظامی چین بر روی طرحی کار می‌کنند مبنی بر اینکه در صورت لزوم سامانه ماهواره‌ای «استارلینک»، متعلق به ایلان ماسک، را هدف قرار دهند و نابودش کنند.

روزنامه بریتانیایی دیلی‌میل روز چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت مقام‌های نظامی چین، بنا به ملاحظات امنیتی پکن، خواهان رد‌یابی، نظارت و در صورت لزوم نابودی تک‌تک ماهواره‌های «استارلینک» در مدار زمین‌اند.

«استارلینک» نام یک سامانه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت «اسپیس‌ایکس» متعلق به ایلان ماسک اداره می‌شود.

سامانه «استارلینک» در حال حاضر ۲۴۰۰ ماهواره در اختیار دارد و می‌تواند داده‌های اینترنتی را با سرعتی زیاد به هر نقطه از کره زمین ارسال کند.

«اسپیس‌ایکس» قصد دارد تا یک دهه دیگر ۳۰ هزار ماهواره جدید در مدار زمین قرار دهد.

سامانه ماهواره‌ایی «استارلینک» به‌ دلیل امکان فراهم کردن اینترنت پرسرعت برای کشورهای فقیر و کم‌تر توسعه‌یافته، در مجموع با استقبال رو‌به‌رو است؛ اما ممکن است کاربردهای نظامی هم داشته باشد که مقام‌های سیاسی-نظامی چین از این بابت نگران‌اند.

شرکت «اسپیس‌ایکس» اخیرا با وزارت دفاع ایالات متحده توافقی به‌منظور استفاده از سامانه «استارلینک» برای توسعه ابزارهای حساس شناسایی و ردیابی امضا کرد.

این ابزارهای پیشرفته شناسایی، قادر به ردیابی سلاح‌های مافوق‌ صوت هستند که با سرعت پنج برابر صداهای جو زمین طراحی شده‌اند.

بر اساس برخی ارزیابی‌ها، پهپادهای نظامی آمریکا و جت‌های جنگنده رادارگریز، از طریق اتصال به سامانه‌‌ ماهواره‌ای «استارلیک» می‌‌‌توانند سرعت انتقال داد‌های خود را ۱۰۰ برابر کنند.

محققان مرکز ردیابی و ارتباطات پکن، وابسته صنایع دفاعی چین، در مجموع به این نتیجه رسیده‌اند سامانه استارلینک ایلان ماسک می‌‌تواند یک تهدید برای امنیت چین به‌ حساب بیاد و در صورت لزوم می‌تواند هدف قرار گیرد.

 
منبع: ایندیپندنت فارسی

ارسال نظر