|

آمریکا خدمه پرواز مرگبار از فرودگاه کابل را تبرئه کرد

آمریکا خدمه پرواز مرگبار از فرودگاه کابل را تبرئه کرد

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که خدمه هواپیما مقصر مرگ غم‌انگیز افغان‌ها در جریان عملیات پرآشوب خروج از افغانستان در سال گذشته نبوده‌اند و عملکردشان مناسب بوده است؛ زمانی که تعدادی شهروند افغان مستاصل از یک هواپیمای نظامی در حال پرواز آویزان شده بودند و همه آنها یا بر اثر سقوط و یا گیر کردن در بین چرخ‌های هواپیما کشته شدند.

آن استفانک، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: نتیجه تحقیقات درباره مرگ غم‌انگیز این افغان‌ها مشخص کرد که تصمیم خدمه این هواپیما در بلند شدن سریع از روی باند فرود هنگامی که با وضعیت امنیتی وخیم بی‌سابقه‌ای مواجه شده بودند، کاملا درست و منطقی بوده است.

تصاویر و گزارش‌های منتشر شده از آن روز نشان می‌دهد که افغان‌هایی که در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای کابل ازدحام کرده بودند، وحشت‌زده تنها تلاش می‌کردند که از افغانستان که تحت کنترل طالبان درآمده بود، فرار کنند.  

این هواپیمای ترابری سی-۱۴ در حالی که روی باند پرواز قرار داشت توسط افغان‌ها محاصره شده بود و به گفته مقامات ارتش، خدمه این هواپیما نگران بودند که هواپیما در بین این جمعیت گرفتار شود و به همین خاطر تصمیم گرفتند تا فورا هواپیما را به پرواز درآورند.  

هنگامی که این هواپیما در قطر فرود آمد، بقایای انسانی از بین چرخ‌های هواپیما کشف شد.

استفانک گفت: این یک رویداد غم‌انگیز بود و همدردی خودمان را با خانواده‌های این افراد ابراز می‌کنیم. دفتر تحقیقات ویژه نیروی هوایی آمریکا این رویداد را بررسی کرده و سپس پرونده را به مقامات قطری محول کرد که از انجام تحقیقات بیشتر امتناع کردند. توانایی پرواز و قدرت تصمیم‌گیری سریع خدمه این هواپیما باعث شد تا جان خدمه و هواپیمایشان تضمین شود. این خدمه پرواز پس از سپری کردن دوره درمان به خاطر این تجربه بی‌سابقه، مجددا بر سر کار خود بازگشتند.

هنوز تعداد دقیق کشته‌شدگان این واقعه مشخص نیست.

 

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظر