|

سفرهای هواپیمایی در «ماه مه» به ۵/ ۵ برابر ۲۰۲۱ رسید

پرواز جهانی سفرهای هوایی

پرواز جهانی سفرهای هوایی

انجمن بین‌المللی حمل‌‌‌ونقل هوایی (IATA) داده‌‌‌های مسافران ماه مه ۲۰۲۲ را اعلام کرد که بر اساس آن به ۵/ ۵ برابر سطح ۲۰۲۱ رسید و همچنین داده‌‌‌ها نشان می‌دهد بهبود سفرهای هوایی در فصل شلوغ تابستانی تسریع شده است.

QLsiM0anGQlr

بازیابی سفرها همچنان به‌‌‌سرعت در حال افزایش است و مردم نیاز به سفر دارند. با حذف بسیاری از محدودیت‌های سفر توسط دولت‌ها، بسیاری از مناطق اصلی در مسیرهای بین‌المللی از جمله در داخل اروپا و مسیرهای خاورمیانه و آمریکای شمالی در حال حاضر فراتر از سطح قبل از کووید-19 رفته‌اند. حذف کامل همه محدودیت‌های کووید-19 هدف نهایی دولت‌‌‌هاست که استرالیا تقریبا آخرین کشوری بوده که در هفته گذشته این کار را انجام داده است. تنها استثنا در چین بوده که کاهش چشمگیر بیش از 73‌درصدی در سفرهای داخلی نسبت به سال قبل ارزیابی شده است.

 

 

 

«یاتا» در ارائه گزارش‌های ماهانه خود، رشد ترافیک هوایی بین‌المللی را نشان می‌دهد که از سال 2022، هر ماه نسبت به ماه قبل خود رشد قابل‌توجهی را شامل می‌شود که در صورت ادامه این روند تا پایان سال 2022 به سطح پیش از کرونا خواهد رسید. بر اساس این داده‌‌‌ها، کل ترافیک در ماه مه 2022 بیش از 83‌درصد نسبت به مه 2021 افزایش داشت که عمدتا ناشی از بهبود قوی در ترافیک بین‌المللی بود. ترافیک جهانی پروازها اکنون به 7/ 68 ‌درصد از سطح قبل از بحران رسیده است. ترافیک داخلی نیز در ماه مه ۲۰۲۲ نسبت به دوره سال قبل 2/ 0‌درصد افزایش داشته است. ترافیک داخلی در مه‌2022 توانست نزدیک به 77‌درصد از سطح سال 2019 برسد.

بازارهای بین‌المللی مسافری

اگرچه همیشه اروپا سردمدار بیشترین میزان رشد در ترافیک هوایی شرکت‌ها بوده، اما این بار آسیا و اقیانوسیه برخلاف دو سال گذشته که عمدتا تا منفی 80‌درصد هم می‌‌‌رسید، در صدر ترافیک هوایی جهان در ماه مه قرار گرفت و رشدی بیش از 453‌درصدی در ماه مه در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل را به ثبت رساند. این میزان به‌‌‌طور قابل‌توجهی بالاتر از افزایش 295‌درصدی در ماه آوریل بوده است. دلیل اصلی این رشد چشمگیر، باز شدن مرزهای بین‌المللی کشورهای گردشگرپذیر و گردشگرفرستی همچون ژاپن، استرالیا و کره‌جنوبی پس از دو سال محدودیت‌های سخت‌‌‌گیرانه است. بهبودی در این منطقه توانست به 72‌درصد از سطح 2019 برسد و تنها چین به‌‌‌دلیل محدودیت‌های سخت‌‌‌گیرانه از این بهبودی فاکتور گرفته شده است.

اروپا نیز پس از آسیا و اقیانوسیه قرار گرفت و همچنان شرکت‌های هواپیمایی اروپایی از ترافیک هوایی بسیار بالایی برخوردار بوده و توانستند در مقایسه با مه سال 2021 به افزایش 412‌درصدی دست یابند. البته این نکته را باید اضافه کرد که جنگ در اوکراین در مناطقی که مستقیما تحت‌تاثیر قرار گرفته‌‌‌اند، منجر به کاهش ترافیک هوایی در این مقاصد شده است. بازگشایی تدریجی بازارهای آسیایی در ترافیک خطوط هوایی خاورمیانه نیز اثرگذار بوده و منجر به افزایش بیش از 317‌درصدی در مه 2022 در ترافیک هوایی خلیج فارس شده است. قاره آمریکا برخلاف ماه‌‌‌های گذشته با وجود رشد چشمگیر در ماه مه، اما از دیگر مناطق عقب مانده و درآمریکای شمالی افزایش ترافیک بیش از 203‌درصد بوده و در آمریکای لاتین بیش از 180‌درصد افزایش یافت. البته این نکته را باید اضافه کرد که برداشته شدن محدودیت‌ها برای مسافران از این منطقه، به افزایش گردشگری و تمایل زیاد به سفر در بهبودی سفرهای بین‌المللی کمک کرده است؛ زیرا چند مقصد اکنون نتایج بهتری نسبت به سال 2019 به‌‌‌دست آورده‌اند. برخی از مسیرها، از جمله مسیرهای آمریکای مرکزی به اروپا و آمریکای شمالی، از سطح سال 2019 عملکرد بهتری دارند. در این بین خطوط هوایی آفریقا با افزایش 135‌درصدی در ماه مه کمترین میزان را در بین سایر مناطق داشته است.

بازارهای مسافرتی داخلی

بازار سفرهای هوایی داخلی نیز در ماه مه 2022 اندکی متفاوت از آمارهای قبلی بوده و دلیل اصلی آن بازگشایی سفرها در منطقه آسیا و اقیانوسیه بود. بر این اساس سفرهای هوایی داخلی هند در ماه مه توانست نزدیک به 406‌درصد نسبت به مدت مشابه سال 2021 افزایش یابد. این در حالی است که در ماه آوریل رشد هند در سفرهای داخلی حدود 79‌درصد بوده است. رکود سفرهای داخلی طی دو سال گذشته در هند را می‌توان در این دانست که هند شدیدترین میزان شیوع کووید-19 را تجربه کرده است. ایالات متحده آمریکا نیز در ترافیک داخلی رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد و توانست در ماه مه بیش از 26‌درصد نسبت به مه 2021 افزایش یابد. اگرچه رشد آمریکا در مقایسه با هند رقم بسیار کمتری را نشان می‌دهد، اما این نکته را باید درنظر داشت که آمریکا محدودیت‌های مسافرتی خود را تنها برای سفرهای بین‌المللی اعمال کرده بود و سفرهای هوایی داخلی از ژوئن 2020 بر روی شهروندان آمریکایی بازگشایی شده و سفرهای داخلی به رشد قابل‌توجهی دست یافت و نزدیک به رسیدن به سطح سال 2019 است.

بهبودی در بازارهای مسافرتی در ماه مه چشمگیر است. اما هرچه به سمت اوج فصل تابستان پیش می‌‌‌رویم، سویه‌های جدیدی در برخی از مقاصد اروپایی و آمریکای شمالی ظاهر می‌‌‌شوند و هیچ‌‌‌کس نمی‌‌‌خواهد مجددا به مرحله‌ای برسد که مسافران سفرها را کنسل کرده یا به تاخیر بیندازند. براین اساس شرکت‌های هوایی و مسافربری این اطمینان را به مسافران می‌دهند که راه‌‌‌حل‌‌‌های جدیدی به‌‌‌سرعت در حال اجرا هستند. خطوط هوایی، فرودگاه‌‌‌ها و دولت‌ها در این راستا کاملا با یکدیگر هماهنگ بوده و همکاری می‌کنند و در حال حاضر تنها مشکل فعلی نبود نیروی کار کافی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد است که نیاز به صبر دارد. در بلندمدت، دولت‌‌‌ها باید درک خود را از نحوه عملکرد هوانوردی بهبود بخشند و با فرودگاه‌‌‌ها و خطوط هوایی همکاری نزدیک‌‌‌تری داشته باشند. با ایجاد ابهامات زیادی در خط‌مشی‌‌‌ها نسبت به کووید-19 و اجتناب از اکثر فرصت‌‌‌ها برای کار هماهنگ بر اساس استانداردهای جهانی، اقدامات آنها چندان کمکی به افزایش هموار فعالیت‌ها نکرد. هوانوردی زمانی بهترین عملکرد خود را ارائه کرده است که دولت‌‌‌ها و صنعت هوایی با یکدیگر برای توافق و اجرای استانداردهای جهانی همکاری ‌‌‌کنند. این اصل به همان اندازه که در قرن قبل از آن صادق بود، پس از کووید-19 صادق است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر