|

کندی شگفتی‌ساز هواپیما در آسمان

کندی شگفتی‌ساز هواپیما در آسمان

هنگامی که در آسمان به هواپیمای در حال حرکت نگاه می‌کنیم، اینطور به‌نظر می‌رسد که هواپیما به آرامی و کندتر از آنچه است، در حال حرکت است اما چرا اینطور به‌نظر می‌رسد؟

یک جت مسافربری هنگامی که در ارتفاع کروز قرار می‌گیرد با سرعتی در حدود ۸۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز می‌کند. این سرعت تقریباً ۹ برابر سریع‌تر از سرعتی یک ماشین در حال حرکت در بزرگراه است. هنگامی که در مورد هواپیما به قوانین فیزیک تکیه می‌شود، همین اصول و قوانین فیزیک به توضیح اینکه چرا وقتی صحبت از سرعت حرکت یک جسم به میان می‌آید، نگاه می‌تواند فریبنده باشد، کمک می‌کند.

اگر آسمان را به عنوان یک پس زمینه ثابت در نظر داشته باشیم، هواپیمایی را تصور کنیم که برای برخاستن شتاب می‌گیرد، به نظر می‌رسد که بسیار سریع در حال حرکت است. تا زمانی که هواپیما در هوا است و به ارتفاع کروز نرسیده است، به نظر می‌رسد که بسیار کند حرکت می‌کند. این به این دلیل است که وقتی هواپیما در آسمان است، اغلب هیچ نقطه مرجع مستقلی وجود ندارد. نقطه مرجع راهی برای اندازه گیری سرعت هواپیما است.

اگر هیچ مانع یا ابری در اطراف آن وجود نداشته باشد، هواپیما در آسمان آبی کاملاً یکنواخت حرکت می‌کند. آسمان به عنوان چنین پس‌زمینه‌ای می‌تواند درک سرعت حرکت یک هواپیما را بسیار سخت کند و از آنجایی که هواپیما دور است، در مقایسه با جسمی که به شما نزدیک است، زمان بیشتری طول می‌کشد تا در میدان دید شما حرکت کند. این بیشتر این توهم را ایجاد می‌کند که هواپیما کندتر از آنچه که هست حرکت می‌کند. این عوامل توضیح می‌دهند که چرا هواپیما به نظر کندتر از آنچه حرکت می‌کند، به‌نظر می‌رسد.

مسافران درون هواپیما چه‌ می‌بینند؟

مسافران هواپیما احساس می‌کنند، هواپیما کندتر از آنچه هست در حال حرکت است، زیرا، درست مانند زمانی که به هواپیما در آسمان نگاه می‌کنید، به عنوان مسافر در هواپیما، نقطه مرجع مستقلی ندارید. شما و هواپیما با سرعت یکسانی حرکت می‌کنید، که می‌تواند درک سرعت حرکت شما را نسبت به زمین زیر شما دشوار کند. درست مانند زمانی که در بزرگراهی بدون درخت و غیره، در حال رانندگی با سرعت بالا هستید.

با این حال، چند راه وجود دارد که ممکن است بتوانید درک کنید که چقدر سریع در حال حرکت هستید. برای مثال اگر بتوانید سایه هواپیما را روی زمین ببینید، این سایه می‌تواند به شما چشم‌اندازی از سرعت حرکت هواپیما نسبت به زمین بدهد. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که آن را ببینید، از سرعت عبور سایه هواپیما از روی ساختمان‌ها و جاده‌ها شگفت زده خواهید شد. شما می‌توانید یک حس واقعی از میانگین سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت یک هواپیمای مسافربری دریافت کنید.

راه دیگر برای درک سرعت حرکت این است که توجه داشته باشید پوشش ابر نازک و لکه دار با چه سرعتی نسبت به بال هواپیما، حرکت می‌کند. این نقطه مرجع راه دیگری برای دیدن و درک سرعت هواپیما به شما می دهد. البته به یاد داشته باشید که ابرها معمولا ساکن نیستند. آنها فقط نسبت به هواپیما بسیار کند حرکت می‌کنند.

اگرچه تشخیص سرعت واقعی یک هواپیما می‌تواند دشوار باشد، اما استفاده از نقاط مرجع برای به دست آوردن چشم انداز از این سرعت، می‌تواند بسیار کمک کند.

 

منبع: خبر آنلاین_مهدیه جباری

ارسال نظر