|

هواپیمای فوق‌ سری مافوق صوت؛ افسانه یا واقعیت؟

هواپیمای فوق‌ سری مافوق صوت؛ 
            افسانه یا واقعیت؟

از دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ شایعاتی در مورد ساخت هواپیمایی ویژه به گوش می‌رسید و بسیاری بر این باورند که هواپیمای SR-۹۱ ملقب به "Aurora" هواپیمای جاسوسی فوق سری بعدی آمریکاست

طبق گمانه‌زنی‌های انجام شده آمریکا از دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ساخت و توسعه یک هواپیما به نام SR-۹۱ "Aurora" را آغاز کرده و به نظر می‌رسد که این، یک هواپیمای مافوق صوت، مخفی، نظارتی و شناسایی در ارتفاعات بالا(ISR) است.

به عقیده خیلی‌ها، Aurora که به عنوان جایگزین هواپیمای قدیمی SR-۷۱ "BlackBird" ساخته شده، توسط شرکت Lockheed’s Skunk Works تولید می‌شود و جالب اینجاست که مقامات آمریکایی هرگز وجود چنین هواپیمایی را به شکل رسمی تائید یا تکذیب نکرده‌اند.

آیا هواپیمای Aurora یک افسانه است؟

در این میان، برخی اطلاعات جالب توجه در دسترس است که می‌تواند وجود هواپیمای SR-۹۱ را تائید کند. یکی از معدود اطلاعات رسمی در این رابطه به گزارش وزارت دفاع انگلیس در سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد که به برنامه‌های اولویت‌دار USAF برای تولید یک هواپیمای مافوق صوت ۴ تا ۶ ماخ اشاره دارد و به غیر از این، هیچ مدرک مستقیمی در مورد وضعیت و ایده تولید این هواپیما وجود ندارد.

نامی که برای این پروژه درنظر گرفته شده، از اشتباه آشکار سانسور در ثبت کردن نام زیر پروژه‌های SR-۷۱ "Blackbird" و U-۲ در درخواست بودجه پنتاگون در سال ۱۹۸۵ آمده است. اگر واقعا نام پروژه همین بوده هم احتمالا به دلیل نقض مسائل امنیتی، نام آن تغییر کرده است.

روایت‌ها و شواهد درباره تولید Aurora

فراتر از اطلاعات وسوسه‌کننده این چنینی، شواهد دیگری نیز شامل مشاهدات مستقیمی از Aurora هستند. شناخته شده‌ترین روایت از مشاهده این هواپیما به آگوست سال ۱۹۸۹ برمی‌گردد که کریس گیبسون، مهندس اکتشاف نفتی، یک هواپیمای مثلثی شکل را بر فراز دریای شمال مشاهده کرد.

علاوه بر آن، از اوایل دهه ۱۹۹۰، گزارش‌هایی مبنی بر "غرش‌های در آسمان" که در آسمان لس‌آنجلس شنیده شده، مطرح می‌شود. طبق گمانه زنی‌ها، این صداها از محدوده تاسیسات مخفی Groom Lake (منطقه ۵۱) صحرای نوادا شروع می‌شوند و می‌توان از آنها به عنوان شواهدی از برخی پروژه‌های سری جدید با فناوری پیشرفت درحال توسعه یاد کرد.

دیگر مدرک جالب توجه دیگر، شکستن رکورد رسمی سرعت هوا توسط SR- ۷۱ "Blackbird" در ششم ماه مارس سال ۱۹۹۰ بود. این هواپیما در اواخر دهه ۱۹۹۰ به شکل رسمی بازنشسته شد و دلیل آن هم ترجیح در استفاده از U۲، ماهواره‌های جاسوسی و هواپیماهای بدون سرنشین بود. اما شواهد و قراین به همین‌جا ختم نمی‌شوند.

پیمانکاران دفاعی بزرگی مثل Lockheed Martin هم در سال جاری به وجود تحقیقات فعالی درباره هواپیماهای جدیدی که سریعتر از SR-۷۱ هستند، اشاره کرده‌اند. از یکی از نمونه های برجسته که "DarkStar" نامیده می‌شود، در ماه مارس سال جاری میلادی رونمایی شد. آیا این می‌تواند یک مدرک مستقیم از افسانه وجود Aurora باشد؟

طبق اشاره هوانوردی فضایی، طراحی یک هواپیمای جدید، به هزینه‌ای هنگفت، امکانات جدید و پنهان‌کاری‌های گسترده‌ای نیاز دارد. تاسیسات Groom Lake در سال‌های اخیر به شدت گسترده شده و ساختمان‌های جدید، باندهای پرواز طولانی‌تر و سایر امکانات مرتبط در این مجموعه ایجاد شده است؛ این می‌تواند به منزله نشانی از آن باشد که اتفاق مهمی مثل تولید Aurora یا موضوع مشابهی در آنجا در جریان است.

شواهد غیرمستقیم دیگری درباره ساخت پنهانی این هواپیما، در انتشار بودجه ایالات متحده آمریکا نهفته است. بیل سویتمن، نویسنده مشهور هوانوردی در سال ۲۰۰۶ در این باره گفته بود:« شواهد ۲۰ ساله از بررسی حفره‌های بودجه، بوم‌های صوتی غیرقابل توضیح و مشاهدات گیبسون، به تثبیت وجود اولین چنین برنامه‌ای دامن می‌زند.»

واقعیت یا افسانه؟

او ادامه داد:« تحقیقات من برای یافتن شواهدی که حاکی از چنین فعالیتی است، ادامه خواهد یافت. مثلا بعد از سال‌ها تحقیق و بررسی بودجه‌های نظامی و ردیابی دلارها و اسامی رمزی غیرقابل ردیابی، من یاد گرفته‌ام که چطور پول‌ها جابجا می‌شوند. امسال وقتی با دقت به بودجه عملیات نیروی هوایی نگاه کردم، متوجه یک حفره ۹ میلیارد دلاری شدم که به نظر می‌رسد که برای پروژه‌ای مثل Aurora کافی باشد.»

با در نظر گرفتن تمام این موارد هواپیمای SR-۹۱ "Aurora" واقعیت است یا یک افسانه بزرگنمایی شده؟

 

منبع: خبرانلاین

ارسال نظر