|

نخستین کارگروه ساخت شبیه ساز پروازی برگزار شد

نخستین کارگروه ساخت شبیه ساز پروازی برگزار شد

نخستین کارگروه ساخت شبیه ساز پروازی در سطح FFS cat D به همت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان حمل و نقل و فضایی در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

این کارگروه با حضور نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری، دست اندرکاران توسعه شبیه ساز، مدارس خلبانی، اساتید دانشگاه و شرکت‌های هواپیمایی و با هدف رسیدن به نتایجی در خصوص ساخت شبیه ساز پروازی FFS catD برگزار شد .

در این جلسه درباره تجربه و سابقه سازمان‌ها و ایرلاین‌ها در خصوص مالکیت ، تعمیر و نگهداری و مدیریت شبیه‌ساز FFS cat D ،  برنامه نظام‌مند و فراگیری برای توسعه شبیه‌ساز  و فعالیت برخی از شرکت‌های فعال در زمینه ساخت بخش‌هایی از سیستم‌های این نوع شبیه ساز‌ها مانند سیستم متحرک هیدرولیکی با شش درجه آزادی گفتگو کردند.
در این جلسه مقرر شد تا با تشکیل کمیته‌های تخصصی در ستاد اقتصاد دانش بنیان حمل و نقل و فضایی ، موضوع ساخت و یا تهیه شبیه ساز FFS catD  بررسی شود .
گفتنی است، سیمولاتور‌های کامل پرواز (FFS) که به شبیه ساز پایه متحرک هم موسوم‌اند از پرکاربردترین شبیه‌ساز‌های پروازی در آموزش‌ها و تمرین‌های خلبانی هستند که سطوح مختلفی از A تا D را شامل می‌شوند. سطح D این سیمولاتور‌ها که کامل‌ترین نوع شبیه‌ساز پرواز محسوب می‌شود قادر است بسیاری از سناریو‌های اضطراری پرواز را شبیه‌سازی کند.
در این سیمولاتورها، شش جک هیدرولیکی یا الکتریکی کار شبیه‌سازی پرواز را انجام می‌دهند و امکان حرکت‌های شش درجه آزاد را برای خلبان ایجاد می‌کنند. این سیمولاتور‌ها که محیط کابین و سیستم‌های داخل آن و فضا و حتی صدا‌های پیرامون هواپیما را به شکلی کاملا واقعی شبیه سازی می‌کنند برخلاف سیمولاتور‌های پایه ثابت که بیشتر جنبه آموزشی دارند به صورت مستمر توسط خدمه پروازی استفاده می‌شوند و به دلیل بازار بزرگی که دارند گاه به صورت شبانه روزی در مراکز شبیه سازی پرواز مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

 

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر