|

سوخت‌گیری هواپیماهای شرکت ایرباس با استفاده از پهپادهای هدایت‌شونده

سوخت‌گیری هواپیماهای شرکت ایرباس با استفاده از پهپادهای هدایت‌شونده

شرکت «ایرباس» سوخت‌گیری خودکار هوا به هوا را با پهپادهای هدایت‌شونده با هوش مصنوعی آزمایش کرد و طی آن، استفاده از حسگرهای ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم‌های تقویت‌شده را برای پرواز خودکار ارزیابی کرد.

شرکت ایرباس اعلام کرده است که به تازگی دور دوم آزمایشات مربوط به نمایشگر سوخت‌گیری کاملاً خودکار هوایی به نام Auto'Mate را تکمیل کرده است.

انتظار می‌رود این فناوری نقش مهمی در بخش‌های دفاعی و هوانوردی غیرنظامی ایفا کند.

پس از اولین آزمایش پرواز در اوایل سال جاری، این آزمایش دوم، استفاده از حسگرهای ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته را برای پرواز خودمختار بررسی کرد.

شرکت ایرباس در پستی در X نوشت: برای اولین بار، ما فناوری‌های سوخت‌گیری خودکار هوا به هوا را بر اساس کنترل و هدایت پهپادهای متعدد از هواپیمای حمل و نقل تانکری چند منظوره(MRTT) آزمایش کرده‌ایم.

به گفته ایرباس، این شرکت با Auto'Mate قصد دارد حجم کاری، خستگی خدمه و خطاهای انسانی را به همراه هزینه‌های آموزش خدمه کاهش دهد و عملیات موثرتر را تضمین کند. همچنین ایمنی و قابلیت اطمینان را بهبود بخشد.

افزایش کارایی

پروژه‌ای که توسط واحد تجاری دفاع و فضای ایرباس با همکاری زیرمجموعه نوآوری این شرکت موسوم به Airbus UpNext آغاز شده است، با هدف افزایش ایمنی، قابلیت اطمینان و کارایی ماموریت‌های سوخت‌گیری در پرواز انجام می‌شود.

به گفته این تیم، رویه‌های سوخت‌گیری در حین پرواز به هماهنگی دقیق بین خدمه تانکر هوایی و خلبان هواپیمای دریافت‌کننده نیاز دارد. از سوی دیگر، سیستم‌های خودمختار پتانسیل افزایش اثربخشی عملیات را ارائه می‌دهند و امکان انتقال سوخت را در شرایط چالش‌برانگیز با دید کم فراهم می‌کنند. علاوه بر این، پذیرش فناوری‌های خودمختار می‌تواند به کاهش هزینه‌های آموزشی برای خدمه پرواز کمک کند.

ایرباس ادعا می‌کند که از طریق سوخت‌گیری خودکار در حین پرواز، یک تانکر هوایی می‌تواند فرماندهی یک هواپیمای گیرنده را از فاصله قابل توجهی به عهده بگیرد و آن را به طور مستقل به موقعیت صحیح برای انتقال سوخت هدایت و کنترل کند. این شامل شروع انتقال واقعی سوخت از طریق تانکر می‌شود که به مانور جداسازی ایمن پس از اتمام عملیات ختم می‌شود.

فناوری Auto'Mate مسیر را برای سوخت‌گیری در حین پرواز وسایل نقلیه هوایی جنگی بدون سرنشین از جمله پهپادها نیز هموار می‌کند.

ایرباس در پستی در X نوشت: این فناوری‌ها همچنین در پیشبرد تیم‌سازی با یا بدون خدمه و عملیات‌های آینده نیروی هوایی که در آن جنگنده‌ها و هواپیماها مأموریتی مشترک با پهپادها خواهند داشت، مرتبط هستند.

تمرکز روی فناوری سوخت‌گیری هوایی خودکار

ایرباس در پیشبرد سوخت‌گیری خودکار در حین پرواز، بر سه مولفه کلیدی این فناوری متمرکز شده است. اول استفاده از دوربین‌های مختلف با وضوح و میدان دید متفاوت، دوم موقعیت‌یابی جهانی ماهواره‌ای با دقت بالا و حسگرهای لیدار(LiDAR) که همگی با الگوریتم‌های هوش مصنوعی ادغام و یکپارچه شده‌اند.

علاوه بر این، مهندسان ایرباس بر تقویت شبکه‌های ارتباطی درون پروازی و توسعه الگوریتم‌های کنترل مشارکتی و اجتناب از برخورد تمرکز می‌کنند. به نظر می‌رسد ایرباس با استفاده از تخصص خود در این حوزه، قدم بعدی را در سوخت‌گیری هوایی بردارد. اولین وسیله نقلیه آن A۳۱۰ MRTT در سال ۲۰۰۴ وارد خدمت شد و به دنبال آن نسل جدید A۳۳۰ MRTT عملیاتی شد.

ایرباس اکنون در حال پردازش سفارشات بیش از ۶۰ هواپیمای A۳۳۰ MRTT برای ناتو و کشورهایی مانند استرالیا، بریتانیا، عربستان سعودی و سنگاپور است.

برنامه‌های ایرباس برای افزودن قابلیت‌های سوخت‌گیری خودکار به MMRT، قابلیت‌های آن را افزایش می‌دهد و به تقویت استقرارهای مختلف نظامی و عملیات‌های بشردوستانه کمک می‌کند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر