|

تاکسی هوایی عجیب خودران استارتاپ آمریکایی

تاکسی هوایی عجیب خودران استارتاپ آمریکایی
یک استارتاپ هوانوردی آمریکایی از وسیله نقلیه غیرمعمولی موسوم به "P۲ Speeder" رونمایی کرده است که با هشت موتور جت، هم پرواز خودران و هم قابلیت کنترل از راه دور را ارائه می‌دهد.

 یک نمونه اولیه آماده به پرواز از استارتاپ "میمن ایرواسپیس"(Mayman Aerospace) موسوم به "P۲ Speeder" رونمایی شده است.

این شرکت از این تاکسی هوایی برای استفاده در طیف وسیعی از برنامه‌ها رونمایی کرده است.

"دیوید میمن" مدیرعامل و بنیانگذار شرکت "جت‌پک اویئیشن"(JetPack Aviation) که شرکت مادر استارتاپ "میمن ایرواسپیس" گفت: ما یک دهه پیش "جت‌پک اویئیشن" را راه‌اندازی کردیم و این سابقه به خوبی به توسعه فناوری ما کمک کرده است، اما همین طور که به آینده نگاه می‌کردیم، متوجه شدیم که به برندی نیاز داریم که به وضوح، حرفه‌ی ما را تعریف کند.

دارای هشت موتور جت

در حال حاضر صدها هواپیمای برقی عمودپرواز(EVTOL) در سراسر دنیا در حال توسعه هستند، اما چیزی که "P۲ Speeder" را متمایز می‌کند این است که به جای اینکه با باتری و موتورهای برقی تغذیه شود، هشت موتور جت دارد که با تولید کربن خالص صفر یا "سوخت هوانوردی پایدار"(SAF) کار می‌کنند.

بدنه فیبر کربنی این هوانورد تقریباً به اندازه یک موتور سیکلت است که موقعیت ارگونومیکی را برای سرنشین ارائه می‌دهد و برای عملکرد آیرودینامیک طراحی شده است تا بهره‌وری پرواز را به حداکثر برساند.

این تاکسی پرنده دارای طراحی ماژولار است و می‌تواند برای پروازهای خودران یا خلبانی از راه دور تنظیم شود. در حالی که "P۲ Speeder" قرار است برای کاربردهایی نظیر عملیات جستجو و نجات، اجرای قانون و برنامه‌های نظامی به عنوان یک هواپیمای شخصی کوچک مورد استفاده قرار گیرد، توانایی پرواز خودران و کنترل از راه دور آن، کاربردهای بالقوه آن را گسترش می‌دهند.

جابجایی مرزهای پروازهای عمودی

"P۲ Speeder" می‌تواند به عنوان یک وسیه برای حمل و نقل محموله‌های صنعتی نیز عمل کند، چرا که برای بلند کردن ۴۵۰ کیلوگرم بار و ۶۴۰ کیلومتر پرواز با سرعت بیش از ۸۰۰ کیلومتر در ساعت در حالت خودران طراحی شده است.

"میمن ایرواسپیس" در ماه مارس به بی‌بی‌سی گفت: اگر می‌خواهید محموله خاصی را حمل کنید و می‌خواهید آن هواپیما، بُرد و سرعت مشخصی داشته باشد، تنها راه برای انجام این کار استفاده از فناوری فعلی موتورهای توربینی است.

"P۲ Speeder" زاویه توربین‌های جت خود را توسط یک سیستم کنترل الکترونیکی پرواز در داخل کنترل می‌کند که در صورت از دست دادن تعادل، فوراً نیروی رانش موتور را متعادل می‌کند.

شرکت سازنده توضیح داد: این در واقع حاصل توسعه یک هوش مصنوعی کارآمد است که در لحظه می‌فهمد وسیله نقلیه به چه چیزی نیاز دارد، بنابراین می‌تواند شروع به دستور دادن به موتورها برای بالا یا پایین رفتن کند.

این شرکت اضافه کرد: "میمن ایرواسپیس" در حال کنار زدن محدودیت‌های پرواز عمودی است و به نوآوری و ترکیب فناوری‌های جدید از جمله موتورهای توربین هیدروژنی، فن‌جت‌های الکتریکی و پیشرانه توربوفن، حسگرهای پیچیده و حتی پرواز بالقوه مافوق صوت ادامه خواهد داد.

"میمن ایرواسپیس" در حال حاضر با سازمان هوانوردی فدرال آمریکا(FAA) برای دریافت جواز پرواز تاکسی پرنده خود همکاری می‌کند. این شرکت همچنین در حال گفتگو با مشتریان بالقوه در بخش‌های مختلف است.

آزمایش‌های پرواز از راه دور "P۲ Speeder" قرار است در سه ماهه سوم سال جاری آغاز شود، در حالی که آزمایش‌های پرواز خودران آن برای اواخر سال جاری برنامه‌ریزی شده است

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر