|

جزییات حکم پرونده سقوط پرواز تهران – طبس

جزییات حکم پرونده سقوط پرواز تهران – طبس

دادگاه تجدیدنظر برای مقصران سقوط آنتونف در سال 93 که به مرگ 40 نفر منجر شد، مجازات زندان در نظر گرفت.

9سال و 3‌ماه و 15روز پس از سقوط مرگبار هواپیمای آنتونف در مسیر تهران - طبس که موجب جان باختن 40سرنشین آن شد، دادگاه تجدیدنظر حکم محکومیت مقصران این حادثه را که شماری از مسئولان وقت سازمان هواپیمایی کشوری هستند تأیید کرد تا آنها به‌زودی راهی زندان شوند.

به‌گزارش همشهری، صبح روز 19مردادماه سال93 هواپیمای آنتونف که تا پیش از این ایران 140نامیده می‌شد، باند فرودگاه مهرآباد را به مقصد فرودگاه طبس ترک کرد اما کمتر از 2دقیقه پس از پرواز، هواپیما در نزدیکی فرودگاه دچار مشکل شد و  در حوالی شهرک آزادی سقوط کرد. در جریان این حادثه دلخراش 40نفر از سرنشینان هواپیما جان خود را از دست دادند و 8نفر دیگر نیز مجروح شدند.

شواهد نشان می‌داد این هواپیما برای پرواز در مناطق سردسیر طراحی شده و برای پرواز در مناطق گرم مثل طبس، آن هم در مرداد ماه محدودیت داشته است.

طوری که خلبان اصلی هواپیما از پرواز با آن امتناع کرده و خلبان دیگری جایگزین او شده است. از سوی دیگر وزن اضافه هواپیما نیز در سقوط آن مؤثر بوده و وجود دلایل فنی دیگر، همگی نشان می‌داد که 40جان باخته این حادثه قربانی قصور شده‌اند.

در این شرایط بود که شماری از مسئولان وقت سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هسا به‌عنوان سازنده هواپیما و شرکت سپاهان به‌عنوان بهره‌بردار به اتهام مشارکت در تسبیب در قتل شبه عمد 40نفر و مشارکت در تسبیب در ایراد جرح شبه عمد به 8نفر به دادسرای جنایی تهران احضار شدند.

رسیدگی به این پرونده در دادسرا به‌دلیل مسائل فنی و قوانین هوانوردی،‌سال‌ها به طول انجامید با وجود این سرانجام پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه1058 مجتمع قضایی کارکنان دولت فرستاده شد.

در جلسات رسیدگی به این پرونده، خانواده جان باختگان از قصور و کوتاهی مسئولان هواپیمایی و شرکت سپاهان شکایت داشتند و مدعی شدند همین کوتاهی، جان عزیزانشان را گرفته و زندگی آنها را نابود کرده است.

همچنین نماینده دادستان نیز قصور متهمان را قطعی دانست و برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی، خواستار برخورد قاطع با آنها شد. از سوی دیگر متهمان خود را در این حادثه بی‌گناه دانستند و برخی از آنها سقوط را به گردن خلبان و کمک او انداختند.

رسیدگی به پرونده در دادگاه مدت‌ها به طول انجامید تا اینکه سرانجام با ختم دادرسی، قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده 4متهم اصلی پرونده را گناهکار تشخیص داده و آنها را به پرداخت دیه و تحمل حبس محکوم کرد. این رأی اما با اعتراض محکومان به دادگاه تجدیدنظر فرستاده شد تا مرحله دیگری از این پرونده آغاز شود.

هیأت قضایی شعبه69 دادگاه تجدیدنظر استان تهران از سال1400 رسیدگی به پرونده را آغاز کرد و سرانجام پس از برگزاری چند جلسه رسیدگی، روز 4آذر حکم خود را اعلام کرد. براساس رأی دادگاه رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرکل وقت دفتر عملیات پرواز، مدیرکل وقت دفتر مهندسی و قابلیت پرواز و مدیرعامل وقت شرکت هسا و شرکت هواپیمایی سپاهان به اتهام مشارکت در تسبیب در قتل شبه عمد 40نفر و مشارکت در تسبیب در ایراد جرح شبه عمد 8نفر به تحمل 3سال حبس تعزیری محکوم شده بودند که به‌دلیل فقدان سابقه کیفری اجرای 2 سال از مجازات حبس به‌مدت 5سال تعلیق شده بود.

دادگاه تجدیدنظر با وارد ندانستن اعتراض متهمان این رأی را صادر و تأکید کرد که رأی صادرشده قطعی است. به این ترتیب با قطعی شدن رأی دادگاه قرار است به‌زودی حکم اجرا و محکومان روانه زندان شوند.‌

 

منبع: همشهری

ارسال نظر