|

گزارش سازمان هواپیمایی درباره سانحه سقوط هواپیمای آموزشی در ساوجبلاغ منتشر شد +تصاویر

گزارش سازمان هواپیمایی درباره سانحه سقوط هواپیمای آموزشی در ساوجبلاغ منتشر شد +تصاویر

سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش اولیه سانحه سقوط هواپیمای آموزشی «آموزشگاه هوانوردی پارسیس» ابعاد جدیدی از این سانحه را تشریح کرد.

در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص این سانحه هوایی آمده است: 
 

موضوع: گزارش اولیه سانحه هواپیمای آموزشی پایپر در منطقه ساوجبلاغ

با احترام؛ در پی کسب اطلاع از وقوع سانحه مورخه 19 /10 1402 برای یک پرواز آموزشی در حوالی منطقه ساوجبلاغ استان البرز، هماهنگی های لازم با سایر نهادهای مربوط با فرایند تجسس و نجات انجام گردید و پس از پیدا شدن لاشه هواپیما در کوهستانهای شمالی روستای وشکین ساوجبلاغ درمورخه 20/10/1402 سریعاً تیم بررسی سانحه به محل وقوع سانحه اعزام گردیدند و تحقیقات میدانی صورت گرفت که گزارش اولیه سانحه به همراه اقدامات انجام پذیرفته به شرح زیرایفاد می گردد:

تاریخچه پرواز:

در ساعت 12:45 بوقت محلی (UTC 09:15 (روز سه شنبه مورخ 19/10/1402 یک فروند هواپیمای سبک 28 Piper به علامت ثبت SCB-EP متعلّق به مرکز آموزش هوانوردی پارسیس و معرف پروازی 78PIS با حضور معلم خلبان و دانشجو برای انجام پرواز آموزشی محلی از باند 30 فرودگاه بین المللی پیام کرج به پرواز درآمده و پس از انجام 6 مورد نشست و برخاست روی باند 30 فرودگاه، درخواست پرواز به منطقه شمال فرودگاه (26C (در حوالی هشتگرد نموده که مجوز پرواز به منطقه مذکور با ارتفاع 6500 پایی صادر شده است. پرواز مذکور درساعت 13:39 دقیقه ورود به منطقه را به واحد برج فرودگاه پیام گزارش کرده است.

در ساعت 14:35 دقیقه ، متصدی برج کنترل فرودگاه ، پرواز را صدا زده که پیامی دریافت نمیکند و پس از آن جویای پرواز از واحد دیسپچ مرکز شده که نتیجه ای دربرنداشت، لذا عملیات تجسس و نجات شروع می شود. بطور همزمان پیامی از مرکز تجسس و نجات بین المللی به مرکز تجسس و نجات اداره کنترل ترافیک هوایی کشور مخابره شده که هشدار برخورد هواپیما با زمین (ELT (در ساعت UTC10:31 ( 14:01 بوقت محلی( توسط ماهواره Sarsat- Cospas درمنطقه شلمزار) شمال هشتگرد ( دریافت شده که عملیات نجات هوایی و زمین شروع گردید. یک فروند بالگرد و یک هواپیمای آموزشی به تجسس هوایی مشغول شده که با توجه به ارتفاع زیاد منطقه موفق به تعیین محل سقوط نشدند و بدلیل غروب آفتاب عملیات تجسس هوایی متوقف گردید.

با توجه به آماده باش مدیریت های بحران استانهای البرز و قزوین ، نیروهای امدادی زمینی، هلال احمر، کوهنوردان در منطقه تقسیم شده و جستجوی زمینی شروع شده و سریعاً کمیته هدایت بحران در مرکز هلال احمر شهر کرج تشکیل گردید و باحضور تیم بررسی سانحه در کمیته ، اطلاعات ماهواره ای محل وقوع سانحه مرور شده و سپس برنامه ریزی برای پرواز بالگرد اورژانس هوایی با قابلیت پرواز ارتفاع بالاتر از فرودگاه پیام انجام شد و بطور همزمان جستجوی زمینی ادامه داشت. در ساعت 8:10 بوقت محلی صبح روز چهارشنبه مورخه 20/10/1402 بالگرد اورژانس هوایی از فرودگاه پیام به سمت مختصات تعیین شده پرواز نموده و درحدود ساعت 08:40بوقت محلی محل سانحه مشخص گردید. سپس کلیه نیروهای امدادی، قضایی و انتظامی به سوی منطقه مشخص شده حرکت کرده و ضمن حضور در پائین دامنه کوه، تیم های کوهنوردی به محل الشه هواپیما رفته و اجساد هر دو خلبان به جاده کناردامنه کوه منتقل گردید.

تیم بررسی سانحه نیز از محل سانحه بازدید بعمل آورده و مشخص گردید که هواپیما نزدیکی یکی از قلل مرتفع منطقه به کوه برخورد کرده و دچارآتش سوزی شده و متأسفانه در این سانحه هر دو سرنشین هواپیما جان خود را از دست داده اند.

محل وقوع سانحه خارج از منطقه پروازی تعیین شده می باشد و شواهد حاکی از آن است که هواپیما به سمت شمال و کوهستان پرواز را ادامه داده و با گذشتن از دره های کوه ستان به مسیر خود ادامه داده و با مشاهده دامنه کوه مرتفع، قصد عبور از آنرا داشته ولی موفق به آن نشده و بطور افقی به دیواره باالی قله برخورد کرده است. ارتفاع محل وقوع سانحه حدود 9000 پا از سطح دریا می باشد.

این گزارش اولیه فقط با هدف پیشگیری از سوانح مشابه صادر شده و فعالً فاقد نتیجه گیری می باشد و فعالیتهای کارشناسی تیم بررسی سانحه ادامه داشته و پس از تکمیل اطلاعات، مستندات و مدارک لازم، موضوع بررسی شده و متعاقباً گزارش نهایی بررسی سانحه منتشر خواهد گردید.

111

444
222
333

ارسال نظر