|

کن نیوز گزارش می‌دهد؛

از «جنگ سرد» تا قاچاق لاستیک بوئینگ!/ بحران کمبود قطعات هوانوردی روسیه از کجا شروع شد؟

از «جنگ سرد» تا قاچاق لاستیک بوئینگ!/ بحران کمبود قطعات هوانوردی روسیه از کجا شروع شد؟

در امتداد میراث جنگ سرد، روسیه بار دیگر با موانع آمریکا و اتحادیه اروپا در مسیر پروازهای خود مواجه شده است؛ تحریم‌هایی که حالا این کشور را مجبور به واردات قطعات هواپیماهای خود از طریق قاچاق کرده است.

به گزارش خبرنگار کن نیوز، مقامات گمرک لهستان موفق شدند از قاچاق ۵ تن لاستیک مخصوص هواپیماهای مسافربری بوئینگ جلوگیری کنند. این لاستیک‌ها در کامیونی در گذرگاه مرزی کوروشچن در لهستان کشف شدند. قاچاقچیان قصد داشتند تا از طریق بلاروس و لهستان این لاستیک‌های مخصوص بوئینگ را به روسیه وارد کنند.

 اتحادیه اروپا این کالاها را برای روسیه تحت تحریم‌های قرار داده است که پس از درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ اعمال شد. 

در این راستا خبرگزاری روییترز نوشت: در پی کشف این محموله، مقامات لهستانی تحقیقات کیفری در زمینه تقلب گمرکی را آغاز کردند. به زعم آن‌ها این اتفاق نشان‌دهنده تلاش‌های مداوم روسیه برای دور زدن تحریم‌ها و تأمین قطعات حیاتی صنعت هوانوردی این کشور از این طریق است.

از زمان اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، این کشور به کانال‌های قاچاق برای واردات قطعات هواپیما متوسل شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه در سال گذشته لاستیک‌های هواپیما به ارزش ۳۰ میلیون دلار از تولیدکنندگان غربی از جمله Goodyear، Dunlop، Bridgestone و Michelin از طریق واسطه‌های کشورهای ثالث وارد کرده است.

لهستان

وزارت دادگستری آمریکا در ۱۳ فوریه اعلام کرد که سه نفر را به اتهام صادرات غیرقانونی قطعات هواپیما به روسیه تحت پیگرد قرار داده است. این سه نفر که از کارمندان شرکت Flighttime Enterprises، یکی از زیرمجموعه‌های آمریکایی یک شرکت روسی هستند، متهم‌اند که بدون دریافت مجوزهای لازم، قطعات هواپیما را به روسیه ارسال کرده‌اند.
 آنتون علیخانوف، یکی از مقامات روسیه، از آمادگی این کشور برای بررسی موضوع به رسمیت شناختن تعمیرات انجام‌شده بر هواپیماهای ایرباس و بوئینگ در شرایط تحریم خبر داد.

در پی این موضوع، روزنامه روسی ایزوستیا در گزارشی نوشت: این اظهارات علیخانوف در واکنش به اقدامات اخیر وزارت بازرگانی ایالات متحده مطرح شد که طی آن صادرات و صادرات مجدد کالا به شرکت‌های هواپیمایی روسی از جمله «آئروفلوت»، Azur Air و Utair ممنوع اعلام شد. پیش از این نیز، آمریکا در ژوئن ۲۰۲۲ امتیازهای صادراتی شرکت‌های Nordwind Airlines، «پابدا» و S7 را لغو کرده بود و در ادامه، در پایان ماه مه همان سال، امتیازهای صادراتی شرکت هواپیمایی «روسیه» نیز لغو شد. همچنین، در مه ۲۰۲۳ شرکت Smartavia نیز هدف تحریم‌های مشابه قرار گرفت.

 با این حال، برخی شرکت‌های هوایی روسیه تجربه‌هایی از کاهش محدودیت‌ها داشته‌اند. به‌عنوان نمونه، اداره کنترل بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز ویژه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، امکان انجام عملیات مربوط به عرضه، صادرات یا صادرات مجدد کالا و خدمات برای هواپیماهایی که در خارج از روسیه به ثبت رسیده‌اند فراهم شد.

به گزارش کن نیوز، این تحریم‌ها یادآور سیاست‌های تقابلی ایالات متحده در دوران جنگ سرد هستند؛ زمانی که اتحاد جماهیر شوروی برای تأمین قطعات پیشرفته هواپیماهای مسافربری و نظامی خود با چالش‌های جدی مواجه بود. در آن دوران نیز آمریکا با اعمال محدودیت‌های صادراتی و فناوری، سعی در کند کردن توسعه صنعت هوایی شوروی داشت؛ امری که به گسترش برنامه‌های داخلی تولید قطعه در شوروی، با کیفیت و کارآمدی محدود، منجر شد.

با این حال، به نظر می‌رسد روسیه امروز به دنبال راهکارهایی برای عبور از این فشارها از طریق رسمی‌سازی روندهای فنی و کسب مشروعیت بین‌المللی برای تعمیر و بهره‌برداری از ناوگان هوایی خود است.

طراحی عکس: راشین خجسته

ارسال نظر