|

بهترین‌ ساخته‌های امبرائر

بهترین‌ ساخته‌های امبرائر

در بخش دوم مقاله امبرائر به دو هواپیما این شرکت می‌پردازیم که نقش زیادی در توسعه و جهانی شدن این شرکت برزیلی داشتند.

خانواده E2

در سال 2010 امبرائر تصمیم گرفت که هواپیماهایی را بسازد که بتواند هواپیماهای بمباردیر سری C را به چالش بکشد به همین دلیل روی به ساخت هواپیمایی 100 الی 150 نفره آورد.

در نمایشگاه هوایی پاریس در سال 2013 امبرائر از برنامه هواپیماهای برد متوسط خود رونمایی کرد خانواده E2 که قرار بود ادامه دهنده راه خانواده موفق E-jet باشند.

این خانواده شامل سه مدل هواپیماست که هر سه مدل از چینش 2-2 صندلی‌ها استفاده می‌کنند به این شکل که این هواپیماها دارای یک راهرو هستند و در هر ردیف چهار صندلی قرار می‌گیرد، به نسبت خانواده E-jet طول بدنه هواپیماهای این خانواده بیشتر شده و همچنین بال‌هایی با طراحی جدید روی آن‌ها استفاده شده است.

 

ویژگی‌های خانواده جدید به شرح زیر است:

  • موتورهای توربوفن پرت اند ویتنی PW1000G در دو اندازه مختلف
  • سیستم پرواز با سیم یا Fly by wire (نوعی سیستم کنترل پرواز هواپیما است که در آن به جای رابط‌های مکانیکی یا هیدرولیکی از سیم‌های الکتریکی برای کنترل سطوح کنترل و فرامین هواپیما استفاده می‌شود.)
  • اویونیک جدید
  • کابین راحت‌تر برای مسافران که تجربه لذت بخش‌تری را از پرواز فراهم می‌کند

 

هدف امبرائر از ساخت خانواده E2 کاهش مصرف سوخت بین 16 تا 24 درصد و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری بین 15 تا 25 درصد به نسبت هواپیماهای رقیب بود که می‌توان گفت به این دو هدف بزرگ خود رسید.

اولین فروند از خانواده E2 که یک امبرائر E190-E2 بود در 25 فوریه 2016 از خط تولید امبرائر در شهر سائو خوزه دوس کامپس خارج شد و در 23 می همان سال اولین پرواز خود را انجام داد، در این پرواز که سه ساعت و بیست دقیقه به طول انجامید هواپیما تا ارتفاع 12 هزار متری (41 هزار پایی) پرواز کرد و در خلال پرواز با موفقیت ارابه‌های فرود و فلپ‌ها را باز و بسته کرد و سیستم fly-by-wire مورد آزمایش قرار گرفت، در 28 فوریه 2018 تاییدیه‌های پروازی هواپیمای جدید صادر شد تا رسما در 24 آپریل همان سال با تحویل به شرکت هواپیمایی نروژی  Widerøe پروازهای تجاری خود را آغاز کند.

 

عکس اول

 

انواع

E175-E2

این هواپیما کوچک‌ترین عضو خانواده E2 است و نسبت به E175 یک ردیف صندلی بیشتری دارد و می‌تواند تا 90 مسافر را جابه‌جا کند.

 

E190-E2

نسل دوم هواپیمای E190 است که طول بدنه هر دو برابر است اما تغییراتی که روی بال‌های هواپیمای جدید بوجود آمده بازده آن را به شدت افزایش داده است، نکته جالب این مدل این است که بال E190-E2 در بین بال تمام هواپیماهای مسافربری جهان بیشترین نسبت منظری یا aspect ratio را دارد. (نسبت منظری در واقع میزان باریکی یک بال را نشان می‌دهد، یک بال نازک و بلند در مقایسه با یک بال پهن و کوتاه دارای نسبت منظری بیشتری است و برابر است با نسبت توان دوم طول بال به مساحت آن.)

این مدل قادر است تا 114 مسافر را 5330 کیلومتر جابه‌جا کند.

 

E195-E2

بزرگترین هواپیمای مسافربری امبرائر به شمار می‌رود و نسبت به E195 سه ردیف صندلی بیشتری دارد که می‌تواند 146 مسافر را جابه‌جا کند.

روی کاغذ این هواپیما قرار بود 24 درصد مصرف سوخت کمتری به ازای هر صندلی نسبت به هواپیماهای هم‌رده خود داشته باشد اما در مراحل آزمایشی مشخص شد که این هواپیما حتی از شرایط آزمایشگاهی نیز بازدهی بالاتری دارد و مصرف سوخت آن به ازای هر صندلی نسبت به رقبایش 25 درصد کمتر است.

 

مشارکت با بویینگ

پس از همکاری ایرباس و بمباردیر که به ایرباس A220 شدن خانواده سری C بمباردیر انجامید و هواپیمایی را به خانواده هواپیماهای ایرباس اضافه کرد که برای آن در بین هواپیماهای بویینگ هیچ رقیبی وجود نداشت، بویینگ تصمیم گرفت با امبرائر در زمینه طراحی، ساخت و فروش هواپیمای مسافربری مشارکت کند البته این پیشنهاد از طرف سهامداران امبرائر به بویینگ داده شد.

شروع مذاکرات این همکاری از دسامبر 2017 آغاز شد و در 5 جولای 2018 بویینگ و امبرائر تفاهم نامه انجام این همکاری را به امضا رساندند که بر اساس آن بویینگ 80 درصد از سهام این همکاری را در اختیار داشت.

نگاه اهالی صنعت هوانوردی به این همکاری بسیار مثبت بود و همه این همکاری را به نفع هر دو شرکت می‌دانستند چرا که هم بویینگ به یک هواپیمای کوچک‌تر از هواپیماهای موجود خود نیاز داشت تا بخشی از بازار هواپیماهای منطقه‌ای را در اختیار بگیرد که هواپیماهای امبرائر این امکان را فراهم می‌کردند و هم امبرائر به قدرت بازاریابی یک شرکت بزرگ محتاج بود تا فروش خود را افزایش دهد.

در 26 فوریه 2019 همکاری بویینگ و امبرائر به تایید سهامداران شرکت برزیلی رسید تا پس از اخذ تاییدیه‌های دولتی این همکاری رسما آغاز شود اما در 24 آپریل 2020 بویینگ با بیان اینکه امبرائر شرایط توافق را رعایت نکرده است این تفاهم نامه را فسخ کرد.

امبرائر دلایل بویینگ را رد کرد و با اعلام این که این شرکت به دنبال اجتناب از تعهدات خود است تهدید کرد که همه راه‌حل‌های جبران خسارت‌های وارده را علیه بویینگ دنبال خواهد کرد.

البته بسیاری از کارشناسان تاثیرات سوء ویروس کرونا را دلیل این فسخ قرارداد دانستند چرا که افت ناگهانی صنعت هوانوردی مشخص می‌کرد که تا سال‌های زیادی این صنعت متاثر از این وضعیت خواهد بود و به شکل قبل باز نمی‌گردد و این همکاری در شرایطی که قرار نبود سودی به همراه داشته باشد برای بویینگ یک ضرر به تمام معنا بود از طرف دیگر بویینگ با مشکل زمینگیری هواپیماهای خانواده 737 مکس دست و پنجه نرم می‌کرد پروژه‌ای که بویینگ را تا مرز ورشکستگی پیش برد و جایی برای دیگر ضررهای بویینگ نگذاشت.

 

C-390 Millennium

C-390 سنگین‌ترین هواپیمایی است که تاکنون توسط امبرائر ساخته شده است، این هواپیما با استفاده از دو موتور جت نیرو می‌گیرد.

این هواپیما قادر است در ماموریت‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد که می‌توان به حمل و نقل بار (این هواپیما می‌تواند 26 تن بار را جابه‌جا کند)، هواپیمای VIP و سوخت‌رسانی به دیگر هواپیماها اشاره کرد.

 

طراحی و ساخت

در بین سال‌های 2005 تا 2007 امبرائر تصمیم داشت تا نوع خاصی از هواپیمای E190 را بسازد که با استفاده از موتورهای جنرال الکتریک CF34 و با طراحی بال بالا (high-wing) و همچنین کابین ترابری مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

در سال 2006 شرکت برزیلی به فکر ساخت هواپیمایی نظامی با اندازه‌ای شبیه به هواپیمای C130 هرکولس لاکهید مارتین افتاد. در اپریل 2007 امبرائر رسما اعلام کرد که در حال مطالعه بر روی ساخت یک هواپیمای نظامی سایز متوسط است که قرار است C-390 نام بگیرد.

امبرائر در ساخت این هواپیما استفاده زیادی از تجربه ساخت هواپیماهای مسافربری کرد و بسیاری از تکنیک‌ها و ویژگی‌های هواپیماهای مسافربری خود را بر روی هواپیمای نظامی جدید خود نیز استفاده کرد.

اولین پرواز C-390 در سوم فوریه 2015 انجام شد اما حساس بودن روند اخذ گواهینامه‌ها باعث شدن تا تحویل اولین فروند چهار سال بعد انجام شود.

 

مشخصات

خدمه: 3 نفر (شامل دو خلبان و یک لود مستر)

طول: 35.2 متر

فاصله دو نوک بال: 35 متر

ارتفاع: 11.8 متر

موتورها: دو موتور توربوفن V2500

حداکثر سرعت: 988 کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز: 870 کیلومتر بر ساعت

برد: 5820 کیلومتر

سقف پروازی: 36000 پا (11000 متر)

 

مشتریان

طبق انتظارات اولین سفارش برای C-390 از طرف نیروی هوایی برزیل بود که یک سفارش 28 فروندی را تسلیم امبرائر کرد که اولین فروند آن در 4 سپتامبر 2019 به نیروی هوایی برزیل تحویل داده شد، البته در فوریه 2022 دولت برزیل و شرکت امبرائر تفاهم کردند که به دلیل تاثیرات کووید 19 بر دولت و شرکت تعداد سفارش‌های نیروی هوایی به 22 فروند کاهش یابد.

پس از دولت برزیل دولت‌های پرتغال و هلند برای جایگزینی ناوگان C130 هرکولس نیروهای هوایی خود اقدام به سفارش امبرائر C-390 کردند و نیروی هوایی مجارستان نیز این هواپیما را برای جایگزینی هواپیماهای آنتونوف 26 خود انتخاب کرد.

در تفاهمی که بویینگ و امبرائر انجام دادند قرار شد که 49 درصد از سهام پروژه هواپیمای نظامی C-390 به بویینگ واگذار شود و 51 درصد باقیمانده در اختیار امبرائر باقی بماند که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی روزهای درخشانی برای این هواپیما قابل تصور بود که به دلایلی که در بالا ذکر شد این تفاهم‌نامه توسط بویینگ فسخ شد.

ارسال نظر