|

ضرر ۳۷۱ میلیارد دلاری شرکتهای هواپیمایی در سال گذشته

۵۰ درصد صندلی ها خالی ماند
ضرر ۳۷۱ میلیارد دلاری شرکتهای هواپیمایی در سال گذشته

گزارش سازمان بین المللی ایکائو از تاثیر همه گیری بیماری کرونا بر صنعت حمل و نقل هوایی درسال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ حکایت دارد، زیرا ۵۰ درصد صندلی ایرلاین ها خالی ماند و تا ۶۰ درصد مسافران هوایی کاهش یافت.

بر اساس گزارش ایکائو شرکتهای هواپیمایی در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از۳۷۱ میلیارد دلار ضرر کردند، اما این روند در سال ۲۰۲۱ کمی بهتر شد، زیرا عملکرد شرکتهای هواپیمایی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بوده است.

طبق گزارش سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی ایکائو، به همین دلیل میزان ضرر شرکت های هواپیمایی در جهان از ۳۷۱ میلیارد دلار به ۳۲۳ تا ۳۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

شرکت ساوت‌وست ایرلاینز رتبه نخست جهان 
از طرفی انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی «یاتا» لیست شرکت‌های هوایی که بیشترین مسافر را در سال پاندمی کرونا  در سال ۲۰۲۰ جابجا کردند، منتشر کرد که بر اساس آن شرکت ساوت‌وست ایرلاینز از ایالت تگزاس آمریکا علیرغم از دست دادن ۱۰۰ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰، با جابجایی ۶۷ میلیون و ۷۸۰ هزار مسافر رتبه اول جهان را از آن خود کرد.

یاتا با مرکزیت مونترال در سال ۱۹۴۵ بنیانگذاری شده است و هم اکنون بیش از ۲۹۰ شرکت هواپیمایی از ۱۲۰ کشور جهان در آن عضو هستند که ۸۳ درصد کل پروازهای جهان را انجام می‌دهند.

در گزارش یاتا شرکت‌های هواپیمایی در حالی که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مسافر را جابجا کردند، این رقم در سال۲۰۲۰ به دلیل پاندمی کرونا به یک میلیارد و ۸۰۰ هزار نفر رسیده بود و شرکت هواپیمایی جنوبی چین (China Southern Airlines) که رتبه نخست در قاره آسیا است، توانست ۶۷ میلیون و ۵۷۰ هزار مسافر جابجا کند.

شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ درصد از درآمد خود را از دست دادند 
هرچند که شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۷۰ درصد از درآمد خود را از دست دادند، اما شرکت هواپیمایی آمریکن ایر لاینز که مرکز آن در فرودگاه دالاس واقع در ایالت تگزاس آمریکا است، ۶۵ میلیون و ۷۴۰ هزار مسافر در سال ۲۰۲۰ جابجا کرده و در رتبه سوم لیست یاتا قرار گرفته است.

در سال پاندمی کرونا شرکت‌های بزرگی چون ایرفرانس به رتبه ۲۲ و لوفت‌هانزا به رتبه ۲۴ لیست جابجایی مسافر یاتا سقوط کردند، اما شرکت هواپیمایی شرقی چین (China Eastern Airlines) با بیش از ۵۵۰ فروند هواپیما که مرکز آن در شانگهای قرار دارد، به عنوان چهارمین شرکت هوایی در جهان ۶۱ میلیون و ۵ هزار مسافر در سال ۲۰۲۰ جابجا کرده است.

شرکت آمریکایی دلتا ایرلاینز که مرکز آن در آتلانتا است در سال ۲۰۲۰ موفق به جابجایی ۵۵ میلیون و ۶۰ هزار مسافر شده است و پس از آن شرکت ایرلندی رایان ایر که در اروپا به لحاظ جابجایی مسافر رتبه اول را در اختیار دارد، در سال ۲۰۲۰ توانست ۵۱ میلیون مسافر را جابجا کند. این دو شرکت در رتبه پنجم و ششم جهان قرار گرفتند.

جابجایی مسافر در اروپا ۶۷ درصد کاهش یافت 
آمار یاتا حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۰ در کل قاره اروپا ۳۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر جابجا شده‌اند که این رقم به نسبت سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شرکت هواپیمایی چینی ایرچاینا که در عرصه انتقال و جابجایی مسافر در خارج از مرزهای چین فعالیت دارد، توانست در سال گذشته میلادی به عنوان هفتمین شرکت هوایی جهان ۴۲ میلیون و ۵۷۰ هزار مسافر را جابجا کند و شرکت یونایتد ایرلاینز، یکی از سه شرکت بزرگ هواپیمایی در آمریکا موفق شد به عنوان هشتمین شرکت بزرگ هوایی در جهان ۳۷ میلیون و ۸۴۰ هزار مسافر را در سال ۲۰۲۰ جابجا کند.

شرکت هندی ایندیگو که در شبه قاره هند که با قیمت‌های ارزان مسافر جابجا می‌کند به عنوان نهمین شرکت هوایی در جهان توانست ۳۵ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر در سال ۲۰۲۰ حمل کند و در رتبه نهم لیست یاتا جای گیرد و شرکت هواپیمایی لاتام که در سال ۲۰۱۲ در آمریکایی لاتین از ادغام دو شرکت هواپیمایی در شیلی و برزیل تاسیس شد توانست ۲۷ میلیون و ۷۵۰ هزار مسافر را در سال پاندمی کرونا جابجا کند.

شرکت هواپیمایی ترکیه، ترکیش ایرلاینز که مقر آن در فرودگاه جدید استانبول است، در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۷ میلیون و ۲۳۰ هزار مسافر را جابجا کرد و به عنوان یازدهمین شرکت هوایی در جهان و ایزی‌جت (Easyjet) بزرگترین شرکت هواپیمایی بریتانیا براساس شمار انتقال مسافر و تعداد پروازهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ موفق شد ۲۶ میلیون و ۵۱۰ هزار مسافر جابجا کند.

منبع: بازار

ارسال نظر