|

دغدغه جدید امریکن ایرلاینز

ایرباس A321XLR یا بویینگ 757 ؟

ایرباس A321XLR یا بویینگ 757 ؟

با توجه به اینکه امریکن ایرلاینز اعلام کرده که می‌خواهد بویینگ 757 های خود را با ایرباس A321XLR جایگزین کند به بررسی این دو هواپیما خواهیم پرداخت.

ایرباس A321XLR یک هواپیما بدنه باریک با برد بالاست که با ویژگی‌های اعلام شده از آن چشم بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی را منتظر خود نگاه داشته است.

ایرباس A321XLR نوع ویژه هواپیمای A321neo این شرکت است که با پسوند XLR آن کوتاه شده عبارت "eXtra Long Range" به معنای "برد بسیار بالا" است.

از ویژگی‌های آن می‌توان به انتخاب موتور ویژه، مخزن بنزین بزرگتر و بدنه کامپوزیتی ایرباس که مخصوص هواپیماهای NEO این شرکت است.

بویینگ 757 میتواند حدود 200-240 مسافر را تا مسافت 7250 کیلومتری جابجا کند، اما ایرباس A321XLR می‌تواند 206 مسافر را تا مسافت 9300 کیلومتری جابجا کند، اگرچه 757 قابلیت حمل مسافر بیشتری را داراست اما نباید فاکتور مسافت را دست کم بگیریم.

اگر امریکن ایرلاینز برنامه تعویض 757 با A321XLR را داشته باشد این سوال پیش می‌آید که آیا از نظر تعداد مسافر به ضرر شرکت نیست ؟؟

اگرچه مقایسه هواپیمایی که طراحی آن به سال‌ها قبل باز می‌گردد با هواپیمایی جدید چندان عادلانه نیست اما ایرباس A321XLR ویژگی‌هایی دارد که کفه ترازو را به سمت خود بالا می‌برد: 

•  مصرف سوخت: این هواپیما به نسبت هواپیماهای دیگر صرفه بسیار خوبی از نظر مصرف سوخت برای شرکت های هواپیمایی دارد.

•  راحتی مسافران: در این هواپیما با استفاده از سیستم pressurization جدید ایرباس و همچنین نورپردازی کابین با استفاده از LED از حجم پرواززدگی (جت لگ) مسافران می‌کاهد.

اما بخش جالب ماجرا این است که بویینگ اعلام کرده که در در نظر دارد خصوصیات هواپیمای جدید خود را به زودی اعلام کند و این تاثیر منفی بر سفارش‌های ایرباس A321XLR گذاشت چراکه اکثر شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند تا اعلام ویژگی‌های هواپیمای جدید بویینگ که به احتمال زیاد 797 نام خواهد داشت صبر کنند.

مترجم: سید امیرحسین موسوی مقدم
منبع: Simple Flying

ارسال نظر