|

ایرباس وضعیت بهتری دارد یا بویینگ

آیا ایرباس از وضعیت پیش حول بویینگ 737 مکس سود می‌برد؟

آیا ایرباس از وضعیت پیش حول بویینگ 737 مکس سود می‌برد؟

هفته گذشته ایرباس جداول مربوط به میزان فروش و سود خود در چهار ماهه اول سال 2019 را رسانه‌ای کرد که نشان از افزایش هواپیماهای خانواده A320neo دارد. با این وجود این گزارش ایده‌پردازان افزایش فروش ایرباس با توجه به مشکلات پیش آمده برای بویینگ 737 مکس را شگفت‌زده کرد.

وضعیت ایرباس در چهارماهه اول سال

در چهار ماهه اول سال، ایرباس 162 هواپیما به مشتریان خود تحویل داده است (سال گذشته در همین مقطع 121 فروند تحویل داده شده بود) که 126 فروند از آنها از خانواده A320 است.

افزایش حجم سفارشات به افزایش سودآوری شرکت انجامیده است، جایی که در چهارماهه گذشته ایرباس 615 میلیون دلار سود کرده‌است.

در چهار ماه گذشته ایرباس 62 فروند هواپیما سفارش داشته است درحالیکه 120 فروند از سفارشات این شرکت نیز لغو شده است،  دلیل زیاد بودن تعداد سفارشات لغو شده را می‌توان در تصمیم مدیران این شرکت در پایان دادن به تولید ایرباس A380 (سوپرجامبو) جستجو کرد.

مشکلات تولید هنوز بشکل کامل رفع نشده است

در سال‌های اخیر تاخیر شرکت‌های فراهم‌کننده کلیدی در تحویل اجناس خود باعث تاثیر سو بر تولید  هواپیماهای خانواده A320 شده است.

اما مدیران ایرباس بیان کرده‌اند که با توجه به کاهش موقت تولید 737 مکس توسط بویینگ ایرباس تصمیمی مبنی بر افزایش تولیدات خود ندارد.

یکی از دلایلی که ایرباس برنامه‌ای برای افزایش تولیدات خود ندارد محدودیت در خط تولید است، درحال حاضر در خط تولید خانواده A320 تعداد 60 فروند هواپیما در ماه ساخته می‌شود و ایرباس برنامه دارد که تا سال 2021 این تعداد را به 63 فروند برساند، شاید 3 فروند در ماه تعداد کمی باشد اما همین افزایش 3 فروندی باعث این می‌شود که خط تولید دیگر به نهایت حد تولید خود برسد واصلا امکان افزایش تولید وجود نداشته باشد.

عملکرد مالی باعث بهبود شرایط بویینگ

بویینگ در گزارش چهار ماهه قبل خود عنوان داشته سود خالصی در حدود 2 میلیارد دلار داشته است، که این رقم سه برابر سود خالص ایرباس است.

سودآوری کم ایرباس و همچنین کاهش پول نقد در این شرکت دو عاملی است که شرایط بویینگ را بهتر نشان می‌دهد.

تحویل 162 فروند هواپیما در چهار ماه تنها 18% از سود پیشبینی شده سالیانه را برآورده است (درحالیکه باید 25% را برآورده می‌کرده است) که این را می‌توان در برنامه‌های ایرباس در تحویل عمده محصولات در آخرین ماه میلادی جستجو کرد که به تکمیل هدفگذاری سالیانه منجر می‌شود جستجو کرد.

مترجم: سید امیرحسین موسوی مقدم

ارسال نظر