|

بزرگ، عظیم، غول‌آسا

آنتونوف 225 بزرگ ترین هواپیمای جهان

آنتونوف 225 بزرگ ترین هواپیمای جهان

آنتونوف ۲۲۵ مریا یک هواپیمای ترابری طراحی شده توسط شرکت هواپیماسازی آنتونوف شوروی سابق است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تولید آن در اوکراین دنبال شده، این هواپیما بزرگ‌ترین هواپیمای بال‌ثابت جهان نیز به‌حساب می‌آید. این هواپیما را می‌توان نسخه بزرگ شده هواپیمای آنتونوف ۱۲۴ دانست که سه سال برای ساخت آن زمان صرف شد.

ویژگی‌ها

اصلی‌ترین خصوصیت آن ۶ موتور قدرتمند آن است که این موتورها می‌توانند معادل ۱٫۵ میلیون نیوتن نیروی رانش ایجاد کنند، این موتورها در حالت عادی در هر ساعت ۱۸ تن سوخت مصرف می‌کنند.

این هواپیما توانایی جابه‌جایی ۱۵۰۰ نفر را دارد که این تعداد  در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. مخازن سوخت این هواپیما ۲۸۰ تن سوخت را  در خود نگه می‌دارند که امکان پرواز 12 ساعته را برای این هواپیما فراهم می‌کنند.

در خصوص وزن آن همین نکته کافیست که آنتونف ۲۲۵ وزنی معادل ۸ فروند بوینگ ۷۳۷ را دارد. طول این هواپیمای غول پیکر ۸۴ متر است که می‌تواند بدنه یک بویینگ 737 را در خود جای دهد.

قابلیت دیگر این هواپیما حمل بار به صورت خارجی می‌باشد یعنی می‌توان با قراردادن قسمتی در روی بدنه هواپیما بارهای حجیم را نیز حمل کند، این هواپیما در سال ۱۹۸۹ شاتل روسی بوران را حمل کرد. از بارگیری‌های مهم این هواپیما بعد از بازسازی می‌توان به بارگیری یک واگن قطار همراه با ریل به وزن ۱۰۹ تن، بارگیری ژنراتور و مولدهای برق و حمل ماشین ها و وسایل و خدمه یک شرکت اتومیبل رانی برای شرکت در مسابقات نام برد. در پایان قابل ذکر است این هواپیما قابلیت حمل بار تا ۲۵۰ تن را دارا می‌باشد.

آنتونوف 225 پهن‌تر از هواپیمای ایرباس A380 است همچنین از هواپیماهای چون آنتونوف124، بویینگ 747 باری و Galaxy 5-Lockheed C که نزدیک ترین هواپیماهای هم رده هستند نیز بزرگ‌تر است.

 

مشخصات هواپیما

بیشنه وزن هنگام برخاست: ششصد هزار کیلو گرم

بشینه وزن بار: دویست و پنجاه هزار کیلو گرم

طول: ۸۴ متر

دهانه بال: ۸۸٫۴۰ متر

ارتفاع: ۱۸٫۱۰ متر

خدمه: ۲ خلبان و ۴ خدمه پرواز

پیشرانه: شش موتور توربوفنLotarev

سرعت کروز: ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت

برد: ۱۵۴۰۰ کیلومتر

02-Antonov225-TisMeyer

نخستین پرواز

اولین پرواز تجاری این هواپیما در سوم ژانویه 2002 صورت پذیرفت که طی آن 216هزار غذا از اشتوتگارد آلمان به عمان انتقال و به ارتش ایالات متحده آمریکا  که در آنجا بود تحویل داده شد. این همه غذای آماده در 375 بسته حمل بار که جمعا وزنی معادل 187.5 تن داشتند، تعبیه شدند.

آنتونوف 225 هنوز هم از هواپیماهای پرکاربرد است و توانایی جابه جایی سریع و عظیم، این هواپیما را به وسیله ای تبدیل کرده تا سازمان های بین المللی در شرایط اضطراری و بحران‌ها توجه خاصی به آن داشته باشند.

این هواپیما همچنین قراردادهایی را با دولت های کانادا و امریکا برای انتقال مواد و تجهیزات نظامی به آسیای میانه داشته است. در حقیقت استفاده امریکا از یک هواپیمای روسی تاییدی است بر برتری روس ها در زمینه طراحی و تکنیک پیاده سازی هواپیماهای جنگی زیرا تا این زمان هواپیمایی با این مشخصات در کشور آمریکا ساخته نشده است.

 

هدف از طراحی

هدف از طراحی این هواپیما، حمل و نقل بوران فضایی شوروی بود. نام مریا در انتهای آنتونوف 225 به معنای رویا در زبان اکراینی است. اولین نمونه آنتونوف 225 در سال 1988 پس از سه سال تلاش تکمیل شد. ابتدا قرار بود دو نمونه از این هواپیما وارد ناوگان هوایی شود اما اکنون تنها از یک فروند آن بهره برداری می شود که رجیستر آن 82060-UR است.

 

رویای شماره دو

همانطور که گفته شد ابتدا قرار بود دو نمونه از این هواپیما ساخته شود اما به علت هزینه‌ و زمان بالای ساخت، پروژه ساخت دومین فروند از مریا ناتمام ماند، در سال 2016 یک شرکت چینی برای اتمام پروژه پیش قدم شد و قراردادی به ارزش 190 میلیون پوند بین آنتونوف و شرکت چینی به امضا رسید، بر اساس این قرارداد می‌بایست دومین فروند در سال جاری میلادی آماده می‌شد که با توجه به اینکه در ماه‌های انتهایی سال 2019 میلادی هستیم هنوز خبری از اتمام کار به‌گوش نمی‌رسد و به احتمال زیاد این اتفاق با یک‌سال تاخیر رخ خواهد داد.

 

رویا در ایران

این هواپیما در سال 1389 به مدت دو روز در نمایشگاه هوایی کیش حاضر شد و قابلیت‌های آن در در معرض دید عموم مردم قرار گرفت که با استقبال بسیاری از طرف مردم و مسئولان صنعت هوانوردی کشور همراه بود.

 

ارسال نظر