|

به دلیل بحران ناشی از کرونا اتفاق افتاد

کاهش بیش از ۵۰۰ سفارش بوئینگ در سال جاری

کاهش بیش از ۵۰۰ سفارش بوئینگ در سال جاری

بحران ناشی از کرونا صنعت هوایی را زمین گیر کرده. حتی شرکت‌های بزرگی مانند بوئینگ نیز از این بحران در امان نمانده‌اند و میزان سفارش‌های بوئینگ در سال جاری بیش از ۵۰۰ فروند کاهش یافته است.

در میان تأثیرات غافلگیر کننده شیوع کرونا در بازار حمل و نقل هوایی جهانی، میزان سفارش‌های بوئینگ بیش از ۵۰۰ فروند در سال جاری کاهش یافته است. علاوه بر این ، تاسیسات شیکاگو در ماه آوریل فقط  موفق به تحویل ۵ هواپیمای تجاری شد در حالی که مجبور شده بود بیشترِٖ ماه تولیدش را متوقف کند.

 ماه گذشته مشتریان، سفارشات ۱۰۸ هواپیمای MAX ۷۳۷ را لغو کردند، شعبه لیزینگ جنرال الکتریک(GECAS) ۶۹ مورد از سفارشات این هواپیماهای باریک‌ پیکر را لغو کرد. این در حالی است که بانک توسعه چین، تامین مالی خرید ۲۹ فروند از آن‌ها را انجام داده بود. علاوه بر این، سفارش ۹۹ هواپیمای MAX نیز  قبلاً از حساب رسمی تولیدکننده حذف شده بود .

گزارش‌ها حاکی از این است که تولید سفارش‌های حذف شده از ابتدا برای شرکت‌هایی که اکنون به دلیل بحران بهداشت جهانی به وجود آمده با مشکلات مالی روبرو هستند، برنامه‌ریزی شده بوده است. گذشته از این، دو پیشنهاد برای ۷۸۷ Dreamliners نیز به دلیل همین اتفاق از سفارش نهایی بوئینگ حذف شد.

با ادامه این شرایط، شرکت بوئینگ، هیچ سفارش جدیدی در ماه آوریل نداشته و علاوه بر این برای دومین ماه پیاپی، با فسخ‌های قابل‌توجهی مواجه است.

در ماه مارس ۱۵۰ سفارش MAX لغو شده است. بخشی زیادی از این کاهش‌ها شامل ۳۴ سفارش ثبت شده یک شرکت برزیلی و ۷۵ شرکت لیزینگی می‌شود.

دیو کالهون، مدیرعامل بوئینگ،  اخیراً در  نشست سالانه سهامداران، خود در مورد چشم‌انداز شرکتش صحبت کرد. این شرکت مطمئن نیست که وضعیت صنعت هوایی جهان بهبود خواهد یافت. کالهون در این نشست گفت: ما در یک محیط غیرقابل پیش‌بینی، به سرعت در حال تغییر هستیم و تخمین این که اوضاع چگونه تثبیت می‌شود، دشوار است.

او همچنین گفت: با تثبیت شرایط، بازار تجاری کوچکتر خواهد شد و نیازهای مشتریان متفاوت خواهد بود.

درمجموع، صرف‌نظر از ۴۲۷ تعهد ساخت برای MAX که در شرایط موجود وضعیت با ثباتی ندارند، سفارش رسمی ۳ هزار و ۸۷۱ هواپیمای Boeing ۷۳۷ به تعویق افتاده است. ۵۰ فروند از این هواپیماها مربوط به واحدهای نظامی بوده و مابقی آنها MAX هستند. میزان احتمالی سفارش بوئینگ در حال حاضر ۴ هزار و ۸۳۴  فروند است که این رقم نسبت به ماه قبل ۲۱۵ واحد کاهش یافته است.

درمجموع، با توجه به بحران بهداشتی به وجود آمده که بر تقاضا و تولید تأثیر می گذارد، «تجارت» سال سختی در پیش رو دارد. شرکت بوئینگ که قبلاً با موضوعات پیرامون ۷۳۷ MAX دست و پنجه نرم می‌کرد، اکنون با چالش بلندمدت دیگری نیز مواجه است؛ محدودیت‌های مسافرتی که همواره در حال تغییرند باعث می‌شوند تا هم شرکت‌های هواپیمایی و هم تولیدکنندگان نتوانند از برنامه‌ریزی‌هایی که برای گذر از بحران تدوین کرده‌اند، نتیجه مطلوب بگیرند.

علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها به دلیل تأثیر مالی در حال حاضر اعلام ورشکستگی کرده‌اند؛ بنابراین چند ماه آینده برای کل صنعت حمل و نقل هوایی بسیار مهم خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

ارسال نظر