|

بازخرید مدیران بویینگ

بازخرید مدیران بویینگ

در پی شیوع همه‌گیری ویروس کرونا و به تبع آن کاهش سفرهای هوایی، بسیاری از سفارش‌های شرکت‌های هواپیماسازی لغو شد و بسیاری از هواپیماهای تولید شده توسط این شرکت‌ها زمین‌گیر شده‌اند. این موضوع باعث شده که هزینه‌های زیادی به شرکت‌های هواپیماسازی تحمیل شود. شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز برای کاهش هزینه‌های خود، سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته و در این راستا تصمیم دارد سمت‌های معاونت را حذف کند.

 همچنین در نظر دارد بخشی از املاک و مستغلاتش از جمله یکی از مراکز بسیار شیک و پرزرق و برق خود را که در نزدیکی موسسه فناوری ماساچوست است، واگذار کند. چنین برنامه‌هایی برای مقابله با کاهش فروش هواپیما و هزینه‌های ناشی از زمین‌گیر شدن هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس اتخاذ شده است. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، بنا به گفته افراد مطلع، این شرکت به حدود ۱۷۰ نفر از مدیران میانی خود پیشنهاد بازخریدی با یک سال حقوق داده است. ۷۰ نفر از این مدیران در بخش هواپیماهای تجاری بوئینگ مشغول به کار هستند. نخستین معاونت‌ها و مدیریت‌هایی که این شرایط را قبول کنند، از تاریخ ۲ اکتبر با شرکت بوئینگ قطع همکاری خواهند کرد.

این تعدیل‌ها خیلی بیشتر و وسیع‌تر از ۱۹ هزار شغلی است که قبل‌تر اعلام شده بود. در اوایل سال جاری پس از همه‌گیری ویروس کرونا که باعث توقف بی‌سابقه سفرهای هوایی شد، شرکت بوئینگ اعلام کرده بود حدود ۱۹ هزار شغل را تعدیل خواهد کرد.  کاهش جریان نقدینگی یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی بوئینگ است. به همین خاطر این شرکت سرمایه‌گذاری در فناوری‌های آینده را کاهش می‌دهد و همچنین ساختار سازمانی و کسب‌وکار خود را کوچک می‌کند. بزرگ‌ترین و بحث‌برانگیزترین اقدام بوئینگ برای کاهش هزینه‌ها، تجدیدنظر در ساخت بوئینگ ۷۸۷  دریم لاینر در کارخانه کارولینای جنوبی و بستن خط دوم مونتاژ نهایی در اورت واشنگتن بوده است.

دیو کالهون، مدیرعامل شرکت بوئینگ، و گرگ اسمیت، مدیر مالی این شرکت در ماه ژوئیه هشدار دادند که بوئینگ با کاهش تقاضا در بازار روبه‌رو است و احتمالا این روند تا سال‌ها ادامه خواهد داشت.  کالهون پیش‌تر در یادداشتی اظهار کرده بود: «متاسفانه تعدیل نیرو اقدامی سخت، اما ضروری است برای همسویی با واقعیت جدیدی که با آن روبه‌رو هستیم و باید با حفظ نقدینگی، موقعیت خود را برای بهتر شدن اوضاع و رشد مجدد بعد از رکود حفظ کنیم.» وی در ادامه افزوده بود: «ما پیش‌بینی می‌کنیم طی سه سال آینده شاهد یک بازار به مراتب کوچک‌تر باشیم.» اسمیت که مسوول اجرای سیاست انقباضی شرکت و تعدیل کارمندان است، در ماه اوت گفت که بوئینگ باید «در مورد بازار» و چگونگی کاهش خطرات آن با چشم باز و تیزبینی عمل بکند.  شرکت بوئینگ ماه گذشته اعلام کرد، خیلی بیشتر از ۱۰درصد از کارمندانی را که قبلا در نظر داشت، باید تعدیل کند و در این راستا یک بسته پیشنهادی جدید برای بازخرید داوطلبانه به کارمندان خود ارائه کرد. این بسته برای بخش هواپیماهای تجاری و کسب و کارهای خدماتی که بیشترین آسیب را از همه‌گیری کووید-۱۹ دیده‌اند و بیش از ۳۷ هزار کارمندی که در ابتدای سال‌جاری استخدام شده بودند، تنظیم شده است.

بوئینگ هزینه‌های تحقیق و توسعه خود را به صورت پله‌ای کاهش می‌دهد و در این راستا با حذف پروژه «بوئینگ نکست» گام اول را برمی‌دارد. بوئینگ نکست، یک واحد با عمر دو سال است که روی مفاهیم آینده‌نگرانه متمرکز شده بود؛ از خودروهای پرنده گرفته تا جت‌های تجاری مافوق صوت.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر