|

توسط سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد

گزارش اولیه سانحه مورخ 18/10/98 هواپیما B737-800 به علامت ثبت UR-PSR

گزارش اولیه سانحه مورخ 18/10/98 هواپیما B737-800 به علامت ثبت UR-PSR

در پی دریافت خبر وقوع سانحه مورخه 18/10/98 هواپیما B737-800 به علامت ثبت UR-PSR بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران، پس از هماهنگی‌های بعمل آمده و حضور در محل سانحه، بررسی‌های زیر به‌شرح ذیل ایفا گردید:

گزارش اولیه سانحه مورخ 18/10/98 هواپیما B737-800 به علامت ثبت UR-PSR

در پی دریافت خبر وقوع سانحه مورخه 18/10/98 هواپیما B737-800 به علامت ثبت UR-PSR بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران، پس از هماهنگی‌های به عمل آمده و حضور در محل سانحه، بررسی‌های زیر به‌ شرح ذیل ایفا گردید:

الف) آخرین اطلاعات و یافته‌های جمع‌آوری شده:

  1. پرواز برنامه‌ای شماره 752 ساعت 05:15 به‌وقت محلی در مسیر تهران-کیف از نوع هواپیما بویینگ 800-737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال به علامت ثبت UR-PSR حدود ساعت 06:05 از محل پارک خود شروع به حرکت کرده و در ساعت 06:12 روز پهارشنبه 18/10/1398 از باند پرواز فرودگاه امام خمینی به پرواز در آمد.
  2. پرواز فوق، تحت کنترل برج مراقبت پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به اوج‌گیری ادامه داده وسپس تحویل واحد تقرب پرواز فرودگاه مهرآباد شده و مجاز به اوج گیری تا ارتفاع 26 هزار پا پردیده است. پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت 06:18 در حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرد.
  3. هواپیما دارای 167 مسافر و 9 خدمه پروازی بوده که تمامی افراد در این سانحه جان خود را از دست دادند.
  4. 146 نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی، 10 نفر دارای گذرنامه افغانستانی، 5 نفر دارای گذرنامه کانادایی، 4 نفر دارای گذرنامه سوئدی و دو نفر دارای گذرنامه اکراینی بودند. هر 9 نفر خدمه پرواز طبعه کشور اکراین بودند.

توضیح: ممکن است تعدادی از مسافران دارای تابعیت چندگانه باشند و در سایر گزارش‌ها با ملیتی دیگر معرفی شوند. فهرست فوق مربوط به گذرنامه‌ای است که با آن از مرز هوایی جمهوری اسلامی ایران خارج شده اند.

  1. هواپیما ابتدا تا ارتفاع 8000 پا صعود می‌کند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می‌شود. هیپ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است.
  2. مطابق گزارشات شاهدان عینی (افرادی برروی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده است) آتش سوزی در هواپیما مشاهده و بر دامنه آن افزوده شده و پس از برخورد هواپیما با زمین انفجار ناشی از برخورد به وقوع می‌پیوندد.
  3. مسیر برخورد هواپیما نشان‌دهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده و پس از بروز یک مشکل فنی به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.
  4. مستندات سایت سانحه نشان می‌دهد که محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یک پارک تفریحی بوده و پس از این برخورد اولیه در طول خط سیر آن برخوردهای دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی گردیده و در طول خط سیر پخش شده است.
  5. یکی از فرستنده‌های اضطراری هواپیما (ELT) فعال شده لیکن آنتن فرستنده ماهواره‌ای آن در جریان سانحه از دستگاه آن جدا شده است.
  6. جعبه‌های سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم بررسی قرار گرفته است. هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیده‌اند. بخش حافظه اصلی هر دو دستگاه موجود بوده ولیکن آسیب فیزیکی بر روی قطعات اصلی قابل مشاهده است.
  7. گروه تخصصی مربوطه پس از نمونه گیری و آزمایش محل، احتمال برخورد پرتوهای آسیب زننده شامل پرتوهای لیزری و الکترومغناطیس (رادیو اکتیو) را منتفی اعلام کردند.

ب) اهم اقدامات انجام شده برای بررسی سانحه:

جمع‌آوری اطلاعات اولیه، تشکیل تیم مدیریت بحران در منطقه اعزام نیروهای امدادی به سایت سانحه برای موضوع تجسس و نجات، دریافت اطلاعات مسافران از شرکت هواپیمایی و سایر مراجع مانند پلیس مهاجرت، تعیین مسئول بررسی سانحه و اعزام تیم اولیه بررسی سانحه به محل سانحه، فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد از جمله اقدامات اولیه بودند.

اطلاع رسانی عمومی در خصوص سانحه صورت پذیرفته است.

مطابق آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیئت دولت، گروه‌های 11گانه بررسی سانحه تشکیل شده و با توجه به ضرورت بررسی دلیل آتش سوزی مشاهده شده، یک گروه خاص برای بررسی مسائل مرتبط با مواد منفجره و پرتوزا به کارگروه‌های 11 گانه اضاف شد.

اجساد و بقایای سرنشینان مشخص و جمع‌آوری شده و جهت انجام تشریفات شناسایی و انتقال، تحت نظارت مراجع قضایی به پزشکی قانونی منتقل شدند.

دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه‌های سیاه) پیدا شده وتحویل مسئول بررسی سانحه گردیدند.

مستندات و شواهد سایت سانحه بررسی و ثبت گردیده و قطعات باقیمانده هواپیما جمع‌آوری شده و به محلی امن در یک آشیانه منتقل گردید.

اطلاعات اولیه برای کشورهای اکراین به عنوان کشور محل ثبت و بهره بردار هواپیما، ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور سازنده، سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی که اتباع آنها در این پرواز بودند صادر شده است و کشور اکراین ضمن در خواست حضور در فرایند برررسی سانحه نسبت به معرفی گروهی برای شرکت در فرایند بررسی سانحه شناسایی و انتقال اجساد اتباع خود و سایر وظایفی که در این شرایط بر عهده کشور ثبت کننده و بهره بردار می‌باشد اقدام نموده است که به زودی به کشور وارد می‌شوند.

تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران مطابق با استانداردهای انکس 13، پیمان شیکاگو از تمامی کشورهایی که مطاابق این سند ذی‌نفع شنخته می‌شوند دعوت نموده تا نسبت به معرفی نمایندگان خود در فرایند بررسی سانحه اقدام نمایند و هم اکنون تیم تخصصی کشور اکراین به عنوان کشور ثبت کننده و بهره بردار هواپیما در حین اعزام به کشور ایران جهت امجام وظایف خود هستند.

با جمع آوری و تکمیل اطلاعات آخریت یافته‌های بررسی سانحه به طریق رسمی منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید.

منبع: سازمان هواپیمایی کشوری

ارسال نظر