|

مشکل فرودگاه خارگ، ساخت و سازهای غیراستاندارد است

مشکل فرودگاه خارگ، ساخت و سازهای غیراستاندارد است

رئیس جدید فرودگاه شهدای جزیره خارگ در رابطه با مشکل اصلی این فرودگاه جهت نشست و برخاست ایرلاین های داخلی غیر از پروازهای چارترینگ، گفت: مشکل فرودگاه خارگ، ساخت و سازهای غیراستاندارد است. احسان دشتیان که در مراسم معارفه خود در جزیره خارگ حضور یافته بود به نکات فنی با ارزشی در رابطه با انتقال فرودگاه های نفت به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اشاره کرد.

واگذاری اصولی یا غیراصولی

احسان دشتیان در رابطه با طرح واگذاری فرودگاه های نفتی به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: این تصمیم در وزارت خانه نفت اتخاذ شده و به ناچار شرکت ما نیز ملزم به رعایت قوانین و ارائه استانداردهای خاص هوایی در این فرودگاه ها است. فرودگاه شهدای جزیره خارگ که در کتگوری فرودگاه ها از نوع G است  توانایی آن را دارد تا با ارتقاء زیرساخت های لازم به روزشده و حتی می توان گفت این فرودگاه یکی از فرودگاه های برتر در رده خود است.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی مهمترین نکته بعد از حضور شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران در این فرودگاه، ارتقاء زیرساخت ها و استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری و رعایت آن است.

وی در ادامه داد: اداره این گونه فرودگاه ها برای شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران، هزینه های سنگینی را طلب می کند و این واگذاری ها به نوعی اجباری و از سوی وزارت نفت اعمال شده است شاید خیلی ها از این انتقال نگران شده باشند اما باید گفت: این انتقال نکات مثبت و قابل تعاملی را به همراه خواهد داشت.

هدف جابجایی نیروها نبوده است

احسان دشتیان در رابطه با احتمال حذف و یا جابجایی برخی از نیروهای فرودگاه شهدای جزیره خارگ و احتمال انتقال نیروها به واحدهای دیگر نفت، اینگونه توضیح داد: به هیچ وجه برای حذف و یا جابجایی نیروهای کارآمد و فنی این فرودگاه، به خارگ نیامده ام و قصد نداریم نیروهای مخلص و دوره دیده ای که سالیان سال در این فرودگاه به کار مشغول هستند را رها کنیم. قبل از حضور من در این جزیره بحث های زیادی در سایت ها خبری به چاپ رسید که هیچ کدام واقعیت نداشته و ندارد. گفته می شد که با شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران، نیروهای بومی این فرودگاه اخراج و نیروهای شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران جایگزین آن ها خواهند شد اما هرگز اینگونه نبوده و نیست. اصلا" شرکت ما این حجم نیرو ندارد که بخواهد در هر 12 فرودگاه نفتی جایگزین کند.

دشتیان گفت: ما به فعالیت کارکنان این فرودگاه نیازمندیم و آن ها مطمئن باشند که در کنار هم و تشریک مساعی تمامی مشکلات را حل خواهیم کرد اما نمی توانیم جلوی کارکنانی را که نمی خواهند در کنار ما در این فرودگاه همکاری کنند، را بگیریم.

مشکل اصلی فرودگاه خارگ

رئیس جوان و تازه وارد فرودگاه شهدای جزیره خارگ با اشاره به مشکلات عدیده این فرودگاه، به مشکل اصلی آن اشاره کرد و گفت: این فرودگاه هنوز نتوانسته علی رغم حضور پروازهای چارتری، نشست و برخاست پروازهای سیستمی را نیز در این فرودگاه داشته باشد. ساخت و سازهای بی مورد و غیراستاندارد در اطراف باند این فرودگاه علی الخصوص در قسمت شهری آن، متاسفانه به هیچ وجه استانداردهای لازم سازمان هواپیمایی کشوری در این ساخت و سازها رعایت نشده و همین امر باعث شده تا ایرلاین های مختلف کشور برای برقراری پروازهای سیستمی به این جزیره امتناع کنند.

دشتیان افزود: فاصله این ساخت و سازها با باند فرودگاه به هیچ وجه رعایت نشده است و از استانداردهای روز جهانی فاصله دارد و این برای نشست و برخاست هواپیما ها مخصوصا در شرایط بد جوی، مشکلات فنی بسیاری را ایجاد می کند باید این معضل خیلی زود حل شود که بعید می دانم بتوان در این زمینه کاری انجام داد.

ایرلاین ها اسپانسر قوی می خواهند

احسان دشتیان در رابطه با اخذ مجوز یکی از ایرلاین های داخلی جهت تردد اهالی بومی جزیره خارگ که متاسفانه در پروازهای چارتری صندلی های مورد نیاز به آن ها تعلق نمی گیرد، گفت: متاسفانه ایرلاین های داخل به جهت گرانی قطعات هواپیما، سوخت، تحریم ها جهانی و . . . برای انجام خطوط جدید پروازی در ابتدا به دنبال اسپانسر قوی هستند تا با وجود این اسپانسرها خیال شان از هزینه های از پیش گفته شده راحت باشد به همین جهت کمتر ایرلاینی حاضرمی شود در این برهه از مشکلات اقتصادی، پروازی به خارگ داشته باشد در حالی که هیچ گونه اسپانسر مالی قوی ایی را پشت سر خود نداشته باشد و دلیل اصلی این مهم که تا کنون هیچ ایرلاینی اعلام آمادگی برای نشست و برخاست درفرودگاه خارگ را نداشته است، فقط بحث مالی آن بوده ولاغیر. 

هزینه ها برعهده نفت است

احسان دشتیان با اشاره به بحث سه ساله واگذاری این فرودگاه به شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران گفت: بحث سه سال واگذاری نیست، طبق قرارداد منعقده فی مابین معاونت خدمات فرودگاهی و هوانوردی وزارت نفت و شرکت فرودگاه ها وناوبری ایران، طی مدت سه سال، وزارت نفت هزینه سنگین به روز کردن این فرودگاه ها را بر عهده خواهد داشت و هزینه زیرساخت ها و کلیه آپدیت های این فرودگاه ها را به صورت کامل این وزارت خانه پرداخت خواهد کرد و این بدان معناست که وزارت نفت می بایستی طی زمان سه ساله همه فرودگاه های واگذار شده را از بعد سیستمی، دستگاه های ناوبری و هوانوردی، ایمن سازی باند برج های مراقبت و . . . تجهیز و به روز کرده و پس از آن تحویل شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران دهد.

  وی ادامه داد: خیلی ها به اشتباه برداشت کرده اند که پس از سه سال فرودگاه ها به وزارت نفت بازگردانده خواهند شد که اینگونه نیست.

دشتیان افزود: قرار بر این بود که قبل از واگذاری، وزارت نفت فرودگاه ها را توسعه داده و تجهیزشان کند و بعد به شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران تحویل دهد که این تصمیم تغییر کرده و تجهیزکردن کلیه این فرودگاه ها طی زمان سه سال انجام خواهد شد.

فرودگاه خارگ DELTA است

دشتیان در پایان گفت: همانگونه که گفتم فرودگاه شهدای جزیره خارگ در کتگوری فرودگاههای کشور از نوع G است اما باید بگویم که فرودگاه خارگ درCTR فرودگاه بوشهر یا بهتر بگویم درمنطقه زوم فرودگاه بوشهر قرار دارد و به نوعی می توان آن را ازنوع D یا دلتا دانست اما برای این مهم در ابتدا باید به تکمیل زیرساخت ها  وتائیدیه سازمان هواپیمایی کشوری دست یافت تا بعد از آن، این فرودگاه را دلتا بنامیم.

 دشتیان د رادامه گفت: فرودگاه شهدای جزیره خارگ در نوع خود و در مقایسه با اکثرفرودگاه های نوع G از کیفیت و پروازهای بیشتری برخوردار است که ازدیگرهم تایپ های خود ، مجزایش نموده است.

منبع: فکر شهر

ارسال نظر