|

گم‌شدن MH370، عمدی یا اتفاقی؟

آیا خلبان سلامت روحی و فکری کامل داشته است؟
گم‌شدن MH370، عمدی یا اتفاقی؟

پرواز نگون‌بخت 370 ایرلاین مالزی توسط خلبان تنها و ناراحتی هدایت می‌شد که با یک پروفایل پرواز تقریباً مشابه با آخرین مسیر شوم این هواپیما آزمایش شد – و شانس کمی برای یافتن بقایا یا نشانه‌ای از آنچه واقعاً در آسمان رخ داد باقی گذاشته‌است. متخصصان هوانوردی وقایع منتهی به گم‌شدن این هواپیما را کاوش کرده‌اند، از جمله افشای اینکه در شب گم‌شدن هواپیما، مقامات رسمی هواپیمایی مالزی چیزهای زیادی از مکان هواپیما می‌دانسته‌اند و خلبان «ظهری احمد شاه» مشکلاتی داشته‌است.

     بویینگ 777 که 239 نفر را از کوالالامپور به پکن می‌برد، روز 8 مارس 2014 ناپدید شد و تصور می‌شد که در جنوب اقیانوس اطلس سقوط کرده‌است. یک گزارش ایمنی از این فاجعه که ماه جولای گذشته توسط یک تیم بین‌المللی منتشر شد، نشان می‌دهد که هواپیما عمداً از مسیر خارج شده و پس از مشکل ارتباطی، چندین ساعت پرواز کرده‌است.

     شبی که هواپیما ناپدید شد، در یک بازه 20 دقیقه‌ای بین 1:01 و 1:21 بامداد، کنترل و راهبری در کابین خلبان به زور گرفته شده و سوابق رادار نشان از این دارد که احتمالاً خلبان خودکار خاموش بوده‌است. سپس این هواپیمای بویینگ 777، یک گردش تند به جنوب‌غرب انجام داده که طبق نظر کارشناسان، با صعود به ارتفاع 40000 پا همزمان بوده‌است. این دو اتفاق، اثرات افت فشار در هواپیما را تشدید کرده و موجب مرگ فوری همه خدمه کابین خلبان شده‌است. مادامی که ماسک‌های اکسیژن فعال شوند و پایین بیافتند، مسافران 15 دقیقه زمان دارند که از آن استفاده کنند. در این فاصله زمانی خلبان باید ارتفاع هواپیما را کاهش دهد، نه اینکه در ارتفاع زیاد بماند. هر کسی که در کابین بوده، به شکلی به چهار ماسک اکسیژن پرفشار دسترسی داشته‌است که تا ساعت‌ها برایش اکسیژن تامین می‌کرده‌اند.

     سرنشین‌های کابین تنها در چند دقیقه از هوش رفته‌اند و به‌آرامی بدون خفگی مرده‌اند. همچنان که MH370 در هوا به پیش می‌رفته‌است، هواپیما در رادار جزیره Penang دیده می‌شود، جایی که نیروی هوایی مالزی هواپیماهای رهگیر F-18 خود را جای داده‌است. طبق گفته‌های پیشین مقامات رسمی نیروی هوایی، رادار به‌طور پیوسته پایش می‌شده، اما هواپیما رهگیری نشده، چرا که دشمن به حساب نمی‌آمده است. به نظر می‌رسد این سخن از حقیقت فاصله داشته باشد. مقامات نظامی ابتدا در جای نادرستی به جستجوی MH370 پرداختند، یعنی سمت شرق که دقیقاً برعکس جهت پرواز هواپیما بوده‌است.

     یک تیم بین‌المللی 19 نفره طی گزارشی در ماه جولای گذشته اعلام کردند که هیچ شواهدی از وجود استرس یا رفتار غیرعادی در خلبان ظهری احمد شاه و کمک‌خلبان فریق عبدالحمید دیده نشده‌است که همین ممکن است به دزدیده‌شدن هواپیما توسط آنها ختم شده باشد. کمک‌خلبان آینده روشنی پیش روی خود داشته و هیچ نقطه نادرستی در گذشته او دیده نمی‌شود، در حالی که زندگی ظهری پر از مسایل مختلف بوده‌است. خلبان که گفته می‌شود پس از رفتن همسرش «تنها و غمگین» بوده‌است، زمان زیادی را در اتاق‌های خالی قدم می‌زده و دو مدل اینترنتی جوان ذهن او را مشغول کرده بودند.

     آزمایش‌های پزشکی قانونی در شبیه‌ساز خلبان که توسط FBI انجام شد نیز نشان می‌دهد که آنچه خلبان در پرواز تجربه کرده، با آنچه واقعاً در پرواز MH370 رخ داده‌است، تفاوت دارد. شاید پذیرفتن این ایده که «خلبان دیوانه شده‌است» سخت باشد، اما در سوانح مشابه مثل پرواز 990 هواپیمایی مصر نیز چنین چیزی رخ داد. صدای ضبط‌شده کابین نشان می‌دهد که کمک‌خلبان 11 بار گفته‌است: «اتَّکِلْ على اللهِ». دو سال بعد هیئت ملی ایمنی حمل‌و‌نقل ایالات متحده گزارش کرد که سقوط پرواز 990 مصر عمدی بوده و زمانی رقم خورده‌ که خلبان خارج از کابین بوده‌است.

 

مترجم: سید پوریا حسینی
منبع: فاکس

ارسال نظر