|

جزییاتی از پرونده 737 مکس

افشاگری تازه درباره بویینگ ۷۳۷ مکس

افشاگری تازه درباره بویینگ ۷۳۷ مکس

شرکت هواپیماسازی بوئینگ بار دیگر به خاطر سقوط جنجال‌برانگیز دو هواپیمای ۷۳۷ مکس خود زیر فشار قرار گرفته است. طبق یک گزارش، این شرکت سیستم هشداردهنده خود را غیرفعال کرده بوده، بی‌آنکه خطوط هوایی را مطلع کند.

پس از سقوط دو هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در عرض کمتر از پنج ماه، این شرکت هواپیماسازی آمریکایی بار دیگر زیر فشار افکار عمومی قرار گرفته است. گفته می‌شود که در جریان سقوط هر دو هواپیمای مزبور، نرم‌افزار در نظر گرفته شده برای پیشگیری از خطرات احتمالی موسوم به "سیستم تقویت ویژگی‌های مانور" نقش مهمی داشته است. این سیستم در صورت وجود اختلال و نقص فنی، دماغه هواپیما را، حتی برخلاف خواست خلبان، به شکل خودکار به سمت پایین هدایت می‌کند.

بر اساس گزارش روزنامه "وال استریت جورنال" در روز دوشنبه نهم اردیبهشت (۲۹ آوریل) این سامانه خودکار در سال گذشته میلادی در مرکز توجه اداره نظارت بر حمل و نقل هوایی آمریکا قرار گرفته بوده است.

به گفته محافل مطلع اداره نظارت بر حمل و نقل هوایی آمریکا، بازرسان این اداره در سال ۲۰۱۸ در حال بررسی توقف پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس بوده‌اند. طبق این گزارش، بوئینگ سامانه هشداردهنده برای اختلالات احتمالی موسوم به MCAS یا "سیستم تقویت ویژگی‌های مانور" را غیرفعال کرده بوده، ظاهرا بی‌آنکه ساوت‌وست ایرلاینز (Southwest Airlines) یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی ایالات متحده را در جریان بگذارد.

ممنوعیت جهانی پرواز

در پی دو بار سقوط، پرواز هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس در سراسر جهان ممنوع شد. ابتدا در اکتبر ۲۰۱۸ سقوط این هواپیما در جاوه اندونزی به کشته شدن تمامی ۱۸۹ سرنشین آن انجامید. در ماه مارس گذشته نیز تمامی ۱۵۷ سرنشین این مدل هواپیما در اتیوپی بر اثر سقوط آن جان خود را از دست دادند.

به گفته یکی از سخنگویان شرکت هواپیمایی ساوت‌وست ایرلاینز، شرکت بوئینگ پیش از سقوط این مدل هواپیما در اندونزی چنین وانمود کرده که انگار زنگ خطر "سیستم تقویت ویژگی‌های مانور" در تمامی این هواپیماها فعال‌اند. بوئینگ اما پس از سقوط به این شرکت هواپیمایی اطلاع داده که سامانه هشداردهنده مزبور اصولا غیرفعال است. در این میان روشن شده است که فعال‌سازی این سیستم غیراجباری بوده و شرکت‌های هواپیمایی تنها می‌توانسته‌اند برای دستیابی به چنین گزینه‌ای، آن را از بوئینگ خریداری کنند.

فقدان آموزش ویژه

شرکت هواپیمایی ساوت‌وست ایرلاینز که با در اختیار داشتن ۳۴ هواپیمای بوئینگ مکس، بزرگ‌ترین مشتری این مدل هواپیماست، تصمیم گرفت که از سامانه هشداردهنده مزبور استفاده کند. زمانی که اداره نظارت بر حمل و نقل هوایی آمریکا از این تصمیم مطلع شد، بررسی خود را در این مورد آغاز کرد که آیا خلبان‌ها نیازمند آموزش ویژه برای این سامانه هستند یا نه. چنانچه تشخیص داده می‌شد که چنین آموزشی لازم است، پرواز هواپیماها تا پایان آموزش متوقف می‌شد.

بازرس‌ها اما در نهایت چنین تصمیمی نگرفتند. این اطلاعات هم به سطح مدیریت اداره نظارت بر حمل و نقل هوایی منتقل نشد. بر اساس گزارش وال استریت جورنال، سیستم هشداردهنده در مدل‌های پیشین بوئینگ ۷۳۷ فعال بوده، اما در مدل مکس غیرفعال شده است.

شرکت بوئینگ دیروز یکشنبه اعلام کرد که در آینده سامانه هشداردهنده را به صورت "رایگان" بر روی تمامی هواپیماهای ۷۳۷ مکس خود نصب خواهد کرد.

منبع: دویچه وله فارسی

ارسال نظر