|

فورى

برخورد موتورهاى هواپیما به باند عامل سانحه پرواز٨٣٠٣ پاکستان بوده است

 برخورد موتورهاى هواپیما به باند عامل سانحه پرواز٨٣٠٣ پاکستان بوده است

احتمالاً برخورد موتورهاى هواپیما به باند در اثر اشتباه کمک خلبان، عامل سانحه پرواز٨٣٠٣ پاکستان بوده است

سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان در نشست خبری روز گذشته خود اعلام کرد که هر دو جعبه سیاه هواپیما (دستگاه ثبت داده‌های پروازی و دستگاه ضبط صدای کاکپیت) بازیابی شده‌اند.

خدمه پرواز در زمان تقرب اولیه اعلام شرایط اضطراری نکرده بودند.

یک مقام در سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان به خبرنگاران اعلام کرده که هواپیما در تقرب ابتدایی خود با ارابه‌های فرود باز به باند فرودگاه نزدیک شده و سپس از فرود انصراف داده و برای تقرب دوم آماده شده است.

گفته می‌شود در حین انصراف از فرود و قبل از اینکه هواپیما از باند جدا شود، کمک خلبان ارابه‌های فرود را جمع کرده است که باعث شده موتورهای هواپیما با زمین برخورد کنند.

شاهدان عینی ایجاد جرقه‌ هنگام فرود ابتدایی را گزارش دادند تا اینکه معلوم شد جرقه‌ها به دلیل کشیده شدن موتورهای هواپیما بر سطح باند بوده است.

سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان پس از بررسی باند گزارش داده است که ابتدا یکی از موتورها با سطح باند برخورد داشته و پس از حدود ۱۰۰۰ فوت موتور دوم هم شروع به کشیده شدن روی باند کرده است.

دپارتمان مهندسی و تعمیرات شرکت هواپیمایی پاکستان گزارش داده است که این هواپیمای ۱۶ ساله (تولید شده در ۲۰۰۴) که حدود ۴۷.۱۲۴ ساعت پرواز داشته است در ۲۱ مارچ بطور کامل چک شده و آخرین پرواز قبل از سانحه آن نیز در همان روز انجام شده است.

موتور سمت چپ در ۲۵ فوریه ۲۰۱۹ و موتور سمت راست در ۲۷ مارچ ۲۰۱۹ روی بدنه هواپیما نصب شده بودند، ارابه‌های فرود هواپیما نیز در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۴ نصب شده بودند.

شاهدان عینی همچنان از بی‌صدا شدن هواپیما در ثانیه‌های انتهایی پرواز خبر داده‌اند. 

تصاویر منتشر شده از عکاسان هوانوردی پاکستانی مشخص می‌کند که قسمت‌های زیرین پوشش موتور خراشیده شده‌اند.

یکى از بازماندگان سانحه در مصاحبه خود با رسانه‌ها عنوان داشته که ارابه‌های فرود هواپیما در تقرب اولیه با باند برخورد داشته و دیگر بازمانده این سانحه از لرزش شدید هواپیما در لحظات قبل از سقوط پرده برداشت.

در ابتدا شواهدی بر مشکلات ارابه فرود هواپیما در تقرب اولیه و برخورد پرنده با موتور در هنگام افزایش ارتفاع پس از انصراف از فرود وجود داشت که منجر به کاهش قدرت موتورها شده است که این ادعا توسط واحد کنترل ترافیک هوایی رد شد.

ارسال نظر