|

مقدمات تدوین طرح جامع مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی فراهم شد

دستیابی شرکت فرودگاه ها به بلوغ امنیتی در نرم افزارها و…
مقدمات تدوین طرح جامع مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی فراهم شد

عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در آیین گشایش کارگاه آموزشی سالانه مسوولان مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی از فراهم شدن مقدمات تدوین طرح جامع مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی و احصای فرایندهای مرتبط با هدف دستیابی به وحدت رویه خبر داد.

 محمد امیرانی در این مراسم که امروز ( 20دی) با حضور معاون عملیات هوانوردی، مدیرکل و کارشناسان اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی و به صورت ویدیوکنفرانس با حضور مسوولان مخابرات و فناوری اطلاعات فرودگاه های کشور برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رشادت های سردار دل ها و نیز اظهار همدردی با خانواده قربانیان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در دی سال گذشته، عنوان کرد: در یک سال اخیر با تلاش کارکنان اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی در ستاد و فرودگاه ها اتفاقات فرخنده ای رقم خورده که از جمله آنها می توان به دستیابی به بلوغ امنیتی در نرم افزارها اشاره کرد. البته در این راه نباید کار متوقف شود و لازم است از فناوری های نوین تری استفاده شود.

 

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه تدوین طرح جامع مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی در مرحله احصای فرایندها قرار دارد و گامی در تحقق دستیابی به وحدت رویه است، گفت: قرارداد نگهداری حدود 13 اپلیکیشن را منعقد کرده ایم که برای تمدید باید آنها را تجمیع و به صورت یکپارچه متمرکز کنیم. در حوزه FIDS نیز کارهای خوبی انجام شده و پایان امسال نرم افزار آن در فرودگاه ها تعویض خواهد شد.

 

وی با اشاره به فراهم شدن مقدمات راه اندازی مرکز داده پشتیبان برای جلوگیری از ایجاد وقفه در صورت ایجاد اشکال در مرکز داده مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی عنوان کرد: از مکانیزه کردن اتوماسیون ها استقبال می شود و مسوولان مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی فرودگاه ها می توانند طرح ها و برنامه های خود را برای بررسی در شورای پژوهشی ارایه کنند.

 

امیرانی همچنین با اشاره به کاهش 50 درصدی پروازهای عبوری نسبت به سال گذشته و کاهش چشمگیر اعتبار شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، افزود: امسال بسیاری از پروژه های شرکت به دلیل کمبود اعتبار انجام نشد و سال آینده نیز با وجود بهتر شدن شرایط به وضعیت سال 98 نخواهیم رسید. در چنین شرایطی درخواست می شود که در خریدها و دریافت اعتبارهای تجهیزاتی، اولویت ها مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با قدردانی از تلاش های بی وقفه کارشناسان مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی در شرایط بحران کرونا با وجود کمبود اعتبارها عنوان کرد: در حوزه دولت الکترونیک نیز فعالیت های خوبی انجام شده که امیدواریم در ارتقای رتبه امسال شرکت موثر باشد.

تاکید معاون عملیات هوانوردی بر امنیت بالای نرم افزارهای شرکت فرودگاه ها

در این مراسم همچنین مسعود نیکبخت، معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در سخنانی با اذعان بر تنوع امور و حجم بالای کار و کمبود نیرو در اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی عنوان کرد: با تلاش کارشناسان این اداره کل از تهدیدهای خطوط و مراکز مخابراتی در شرکت جلوگیری شد.

 

نیکبخت با اشاره به انجام امور متنوع توسط کارشناسان این اداره کل از جمله راه اندازی سامانه پرکار برای تسریع در فرایندها و کم کردن مکاتبه های کاغذی، راه اندازی سامانه صدور اجازه پروازها و همکاری در راه اندازی رادار ریتون مهرآباد، افزود: کارکنان حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی افرادی گمنام هستند که بی توقع بیشترین حجم کارها را انجام می دهند و باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

برنامه ریزی برای ایجاد پنجره واحد داده و خدمات در سال 1400

همچنین مجید یارندی، مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی در سخنانی ضمن قدردانی از تلاش های انجام شده برای تکمیل پایش امنیت سایبری شبکه های شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: تمام شبکه در نظارت 24 ساعته است و با توجه به کمبود اعتبار تمام تلاش خود را برای به روز رسانی تجهیزات انجام می دهیم.

 

وی افزود: خریدهای خوبی انجام شده و سوئیچ های مورد نیاز تحویل فرودگاه ها شده است. همچنین توزیع مانیتورهای اعلان پرواز را آغاز کرده ایم.

یارندی با اشاره به انجام مناقصه و خریداری 37 دستگاه UPS گفت: به زودی مناقصه خرید سرورها را نیز برگزار می کنیم.

 

مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی افزود: برای دستیابی وحدت رویه در فرایندها پروژه تدوین طرح جامع را بر اساس اسناد بالادستی در دستور کار داریم. همچنین کمیته امنیت سایبری شرکت به طور منظم تشکیل جلسه می دهد و در مابقی فرودگاه ها نیز در دست ابلاغ است.

 

وی همچنین به اجرای طرح راه اندازی سامانه Ticketting برای شفاف سازی در عملکرد مجموعه شرکت فرودگاه ها اشاره کرد و گفت: سال آینده پنجره واحد داده و خدمات برای ارایه خدمت واحد به تمام مشتریان شرکت و بخش های ستادی و فرودگاهی از یک درگاه واحد ایجاد می شود.

 

یارندی همچنین گفت: کارگاه آموزشی مسوولان مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی به مدت دو روز با هدف ابلاغ چشم انداز و سیاست های کاری سال 1400، ایجاد یکنواختی در اجرای فرایندهای کاری اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی و ارایه مطالب آموزشی در این حوزه برگزار می شود.

 

 

منبع: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

ارسال نظر