|

راه اندازی تاکسی‌های هوایی

فراهم بودن زیرساخت‌های فرودگاهی برای راه اندازی تاکسی هوایی

فراهم بودن زیرساخت‌های فرودگاهی برای  راه اندازی تاکسی هوایی

عضو هیات مدیره و راهبر عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در برنامه گفت و گوی خبری تاکید کرد که در فرودگاه های کشور زیرساخت های لازم برای هوانوردی عمومی و تاکسی هوایی فراهم است و مشکلی نداریم.

 در راستای امضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در حوزه حمل و نقل عمومی و راه اندازی تاکسی های هوایی، عصر دیروز (هشتم خرداد) برنامه گفت و گوی 18:30 شبکه خبر سیما به توضیحات  حسین اسفندیاری، عضو هیات مدیره و راهبر عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و منوچهر منطقی، رییس ستاد فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته در این باره اختصاص یافت.

در این برنامه، اسفندیاری در سخنانی عنوان کرد: زیرساخت های موردنیاز تاکسی هوایی ابتدا وجود فرودگاه است که 92 فرودگاه در کشور آماده ارایه خدمات با کیفیت مطلوب هستند. دوم خدمات ناوبری هوایی است که این مهم نیز توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به خوبی ارایه می شود و سوم سازمان هواپیمایی کشوری است که در بحث قانونگذاری و سیاست های حمل و نقل فعالیت می کند.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه ستاد فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک پشتوانه و موتور محرک در این بخش فعالیت می کند، توضیح داد: 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است که از این تعداد، نه فرودگاه بین المللی است، 25 فرودگاه مرز هوایی و سایر فرودگاه ها نیز مخصوص پروازهای داخلی است.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری نیز یکی دیگر از سه ضلع همکاری برای راه اندازی تاکسی هوایی است که به قانونگذاری حمل و نقل هوایی بر اساس معیارهای جهانی می پردازد.

اسفندیاری با تاکید بر اینکه یکی از نکته های قابل توجه درباره تاکسی های هوایی بالارفتن بهره وری است، گفت: تاکسی های هوایی به عنوان نمونه در فرودگاه بجنورد که دارای موانع پروازی است و شرایط انجام پروازهای بزرگ و متوسط را ندارد گزینه مناسبی است.

وی با بیان اینکه از نظر زیرساختی، شرایط لازم برای ارایه خدمات هوانوردی عمومی در فرودگاه های کشور فراهم است، تاکید کرد: برای راه اندازی تاکسی های هوایی به عنوان فعالیت جدید شرکت کمیته ای داریم که در حال تدوین مقررات ایمنی در این زمینه است.

اسفندیاری با بیان اینکه باید توجه داشت که ایرتاکسی یک وسیله لوکس نیست و یک چرخه است، گفت: ایرتاکسی یکی از مقاصدی است که موجب شکوفایی اقتصادی در منطقه می شود.

کاربرد تاکسی های هوایی در تسریع فعل و انفعال های اقتصادی

همچنین، منطقی، رییس ستاد توسعه فناوری های فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سخنانی با بیان اینکه یکی از مهمترین کاربردهای تاکسی هوایی سرعت بخشیدن به فعل و انفعال های اقتصادی است، عنوان کرد: تاکسی هوایی در دنیا بحث تازه ای نیست و در کشورهای مختلف به صورت بالگرد، هواپیمای ملخی و هواپیمای جت استفاده می شود. بیشترین تاکسی های هوایی فعال در دنیا هواپیماهای ملخی، سپس هواپیماهای جت و بعد بالگردها هستند.

وی با بیان اینکه وسیله پرنده موردنیاز برای راه اندازی تاکسی های هوایی فراهم شده است، گفت: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز آمادگی فرودگاه ها را برای ارایه سرویس به این پروازها اعلام کرده و سازمان هواپیمایی نیز همکاری خوبی داشته است. 

منطقی با بیان اینکه تا پایان سال قرار است خطوط تاکسی های هوایی با هواپیمای جت در کشور راه اندازی شوند، افزود: امکان ساخت هواپیماهای موردنیاز برای راه اندازی تاکسی هوایی در کشور وجود دارد.

 

منبع: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور

ارسال نظر