|

وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه نمایشگاه حمل و نقل عنوان کرد

برنامه ریزی برای ایجاد فرودگاه‌های هوشمند

برنامه ریزی برای ایجاد فرودگاه‌های هوشمند

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتاحیه نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته از برنامه ریزی برای توجه خاص به فرودگاه‌های هوشمند به عنوان حلقه‌های مفقوده و خروج از وضعیت تهران محور فعلی در حمل و نقل هوایی با راه اندازی شش هاب هوایی در نقاط مختلف کشور خبر داد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، امروز (24 آذر) در مراسم گشایش چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته از این نمایشگاه به عنوان فرصتی برای گفت و گو، تعامل و تبادل تجربیات، ارزیابی عملکرد و تصویرسازی آینده مطلوب تر یاد کرد و با بیان اینکه این نمایشگاه فرصتی برای میثاق مجدد و همدلی برای توسعه و پیشرفت کشور است، گفت: باید این فرصت را مغتنم بدانیم و از بازدیدها بتوانیم سنگ بنای حرکت نو را بگذاریم و تحرک بیشتری را در حوزه حمل و نقل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم در دو بخش موازی وزارت راه و شهرسازی یعنی مسکن و حمل و نقل سهم خود را برای خروج از رکود و رسیدن به رونق برداریم، عنوان کرد: از هفته حمل و نقل سال گذشته تا امروز دستاوردهای بزرگی داشته ایم، موانع را شناخته و برطرف کرده ایم. در تمام کمیسیون های حمل و نقل مشترک با کشورهای همسایه شرکت کرده ایم و تفاهمنامه به امضا رسانده ایم و امروز هیچ عدم هماهنگی را در مسیر ترانزیتی با کشورهای همسایه نداریم.

اسلامی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه های چهار و پنج جانبه بین ایران و کشورهای مختلف در حوزه توسعه راه های ریلی در مسیر چین به ترکیه و غرب گفت: در حوزه های دریایی و هواشناسی نیز دارای سمت های مدیریتی هستیم که این امر فرصت سازی را در حوزه روابط دیپلماسی فراهم کرده است.

وی با اشاره به حرکت رو به جلو در اجرای پروژه های زیرساختی حوزه های حمل و نقل عنوان کرد: تا پایان دولت دوازدهم شاهد افتتاح 2000 کیلومتر آزادراه و بزرگراه خواهیم بود. همچنین از سه ماه پیش توسعه راه روستایی را در قالب نظام ملی پایه گذاری کرده ایم و همچنین بهسازی راه ها را نیز با بهره گیری از فناوری های روز در دستور کار داریم.

اسلامی با اشاره به کاهش محسوس نرخ تصادف و تلفات جاده ای در مسیر چابهار به ایرانشهر با وجود افزایش محسوس تردد و بالارفتن سه برابری جابه جایی بار در این مسیر، گفت: تمهیداتی را برای اصلاح زیرساخت های حمل و نقل درنظر گرفته ایم که در راستای افزایش کسب و کار و فرصت سازی است. در این راستا امیدواریم بتوانیم با استفاده از توان داخلی و حمایت صندوق توسعه ملی تا سال 1400 خط راه آهن چابهار- زاهدان را افتتاح کنیم و در حوزه صنایع وابسته با نوسازی ناوگان به دنبال تفاهمنامه امضا شده میان وزارت صمت و سازمان گسترش بتوانیم شاهد بهینه سازی ناوگان و افزایش راندمان و رونق تولید باشیم.

وی همچنین با تاکید بر تحولات مثبت ایجاد شده در صنعت ریلی کشور، افزود: در حوزه های دریایی و هوایی نیز با استفاده از صنایع داخلی و شرکت های دانش بنیان تحولات خوبی رخ داده و امیدواریم سازمان بنادر بتواند شناورهای مسافری و گردشگری را در آب های جنوب و شمال کشور توسعه دهد و این کاستی تاریخی را برطرف کنیم.

اسلامی با اشاره به توجه خاص این نمایشگاه به لجستیک و هوشمندسازی، عنوان کرد: برای اقتصادی کردن حمل و نقل و استفاده از ناوگان قابل اطمینان باید به سمت هوشمندسازی برویم.

وی با تاکید بر توجه به فرودگاه های پیشرفته و هوشمند گفت: امیدواریم با سرمایه گذاری انجام شده در فرودگاه امام خمینی (ره) و اجرای طرح خروج نظام حمل و نقل هوایی از وضعیت کشنده تهران محور فعلی، شش هاب هوایی را راه اندازی کنیم که پروازها میان هاب ها انجام شود. همچنین زمینه توسعه پروازهای منطقه ای و بین المللی با ایجاد این هاب ها فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر وحدت و عزمی راسخ داشته باشیم می توانیم شاهد شکوفایی اقتصادی با وجود تحریم های ظالمانه استکبار باشیم.

تاکید آدم نژاد بر بهره وری و اقتصاد حمل و نقل

همچنین در این مراسم، شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در سخنانی با اشاره به ایثار رانندگان ولایتمدار در 26 آذر 62 در لبیک به فرمان امام خمینی (ره) و حمل کالاهای اساسی از بندر امام به سایر نقاط کشور گفت: این فداکاری بارها در تاریخ تکرار شد اما این روز 26 آذر ماندگار شد.

وی با تاکید بر اینکه سهم حمل و نقل در اشتغال زایی، پویایی و چشم اندازهای چندساله بسیار بالاست و گزاره حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: با وجود اینکه گزارش های زیادی در مورد وضعیت اقتصادی کشور می شنویم اما در بخش حمل و نقل، پروژه های ما همگی رو به جلو هستند و 12 درصد در جابه جایی کالا طی یک سال گذشته رشد داشته ایم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبیعی است تحریم ها تاثیری بر رشد این صنعت داشته باشد، یادآور شد: میزان مصرف انرژی در بخش حمل و نقل از همیت زیادی برخوردار است از همین رو در حال بررسی و مدیریت آن با استفاده از تکنولوژی های نوین هستیم.

وی ادامه داد: در نمایشگاه حمل و نقل قرار است تفاهمنامه تولید انرژی سبز به امضا برسد. یکی دیگر از گزاره های حمل و نقل نیز تسری حقوق مسافران است و باید مسافران را از حقوق خود مطلع کنیم.

آدم نژاد دو موضوع بهره وری و اقتصاد حمل و نقل را از دیگر مسایل مهم در این صنعت نام برد و افزود: سالانه هزاران میلیارد تومان در کشور به خاطر فقدان لجستیک هدر می رود.

وی گفت: در نمایشگاه چهارم حمل و نقل رشد ۳۰ درصدی تقاضا برای حضور در نمایشگاه نسبت به سال گذشته روی داده است و 120 شرکت دانش بنیان در میان شرکت کنندگان حاضر شده اند.

منبع: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور

ارسال نظر