|

یادداشت سردبیر

بررسی احوالات ماه گذشته صنعت هوانوردی و دلایل گران شدن بلیط هواپیما

بررسی احوالات ماه گذشته صنعت هوانوردی و دلایل گران شدن بلیط هواپیما

در ابتدای هفته در یک یادداشت قیمت بلیط چند مسیر پر تردد هوایی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که قیمت بلیط هواپیما نسبت به ماه پیش بین 80 تا 200 درصد افزایش داشته است.

کمی به عقب برگردیم 

در اواسط مهرماه انجمن شرکت‌های هواپیمایی با ارائه لیستی از حد بالا و پایین قیمت‌های بلیط هواپیما در مسیرهای هوایی افزایش قیمت بلیط هواپیما را اعلام کرد؛ اقدامی که خیلی زود نگاه‌ها را روانه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی صنعت جلب کرد؛ جایی که سازمان صریحا خود را بدون تقصیر معرفی کرد و نرخ‌گذاری پروازها را وظیفه انجمن دانست. (در یکی از یادداشت‌های گذشته درباره صلاحیت تعیین قیمت بلیط توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی بحث کردیم.)

نوبت به وزارت راه و شهرسازی رسید جایی که وزیر افزایش قیمت را غیر قانونی دانست و انجام این کار را ملغی اعلام کرد؛ بجای آن اما قیمت‌ها از همان روز افزایش پیدا کرد. این تصمیم ناگهانی که برخلاف مواضع وزیر راه هم بود باعث شد تا مردم به شدت نسبت به این موضوع جبهه بگیرند؛ در راس آن‌ها نیز انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی مورد انتقاد قرار گرفت.

کار به جایی رسید که کمیسیون عمران مجلس به این موضوع ورود کند و جلساتی نیز در این باره برگزار شد که ماحصل آن رد افزایش قیمت بلیط هواپیما بود.

اما چرا افزایش قیمت عجیب نیست؟

حدود 8 ماه از سال گذشته و در این مدت کمتر کالایی را پیدا خواهید کرد که قیمت آن ثابت مانده باشد؛ قیمت دلار را هم که قطعا در لحظه میسنجید پس چطور انتطار داشته باشیم که قیمت پرواز آن هم با این حجم از هزینه‌های دلاری ثابت بماند؟

این نکته بسیار مهمی است که شاید بسیاری به آن توجهی نداشته باشند؛ بسیاری از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی به دلار اما درآمدهای آن‌ها به ریال است.

نقش حمایتی دولت در کجاست؟

در چنین شرایطی دولت باید به کمک شرکت‌های هواپیمایی بیاید و جلوی غرق شدن صنعت هوانوردی را در این رکود بگیرد. 

ریاست سازمان از اتخاذ چنین تصمیمی پرده برداشته و گویا قرار است حمایت‌هایی از شرکت‌های هواپیمایی صورت بگیرد.

تصمیم عجیب بعدی که منجر به افزایش قیمت بلیط هواپیما شده است استفاده از 60% ظرفیت هواپیماها بود که از طرف ستاد مقابله با کرونا ابلاغ و اجرایی شد؛ چنین اقداماتی در هیچ کشور دیگری وجود ندارد و اتخاذ این تصمیم‌ها به شدت نشانگر عدم وجود یک کارشناس خبره در تشریح سیستم هوای مطلوب هواپیما برای شورای تصمیم گیری است.

جدیدترین خبر این است که معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای به انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که وجود کف قیمتی برای بلیط هواپیما غیر مجاز بوده و باید سریعا رفع شود که در صورت عدم رفع این مورد مجوز شرکت‌ باطل خواهد شد.

البته باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این اقدام اجرایی می‌شود یا خیر؟

در پایان آیا بهتر نبود قیمت بلیط هواپیما با مشورت سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی و با نرخ متعادلی و قابل قبولی افزایش پیدا می‌کرد تا هم مردم یکباره شوکه نمی‌شدند و هم این چنین بار روانی و هجمه به شرکت‌های هواپیمایی وارد نمیشد.

در یادداشت بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا برای قیمت بلیط هواپیما سقف و کف تعیین می‌شود.

ارسال نظر