|

فرهنگ اشتباه در استفاده از واژه کمک خلبان!

فرهنگ اشتباه در استفاده از واژه کمک خلبان!

متاسفانه در کشور ما به اشتباه به شخصی که خلبان دوم هواپیماست، کمک خلبان گفته میشود. واژه "کمک خلبان" یک اصطلاح اشتباه میباشد و بسیاری از مردم عادی به اشتباه فکر میکنند

ایمان غضنفرپور | کن نیوز| فرهنگ اشتباه در استفاده از واژه کمک خلبان!!!

متاسفانه در کشور ما به اشتباه به شخصی که خلبان دوم هواپیماست، کمک خلبان گفته میشود. واژه "کمک خلبان" یک اصطلاح اشتباه میباشد و بسیاری از مردم عادی به اشتباه فکر میکنند که خلبان دوم کسیست که پرواز را نمیداند و صرفا بعنوان شخص کمکی در کنار خلبان پرواز مینشیند.

اما تعریف صحیح "خلبان دوم" به کسی گفته میشود که تمام مراحل آموزشی و دروس پروازی را با موفقیت طی نموده و صرفا به دلیل تجربه کمتر و ساعت پرواز کمتر نسبت به خلبان اول پرواز "خلبان دوم" نامیده میشود.

در کتب هواپیماهای امروزی مانند ایرباس های نسل جدید ۳۲۰، ۳۴۰ و ... عبارت First Officer یا Co pilot وجود نداشته و صرفا از واژه های CM1 و CM2 و یا PF مخفف Pilot Flying و یا PM مخفف Pilot Monitoring استفاده میشود.

در حقیقت خلبان اول CM1 و دوم CM2 هریک میتوانند PF و یا PM پرواز باشند.

بدین معنی که خلبان اول یا کاپیتان پرواز زمانی که در یک لگ پروازی PF هواپیماست، خلبان دوم PM و همچنین زمانی که خلبان دوم در لگ بعدی PF پرواز است، کاپیتان هواپیما PM میباشد.

این دو نقش یعنی PF, PM هریک وظایفی را بر عهده دارند که از حوصله این مطلب خارج میباشد.

در انتهای مطلب یاد آور میشویم که مسئولیت پرواز نهایتا با خلبان اول یعنی کاپیتان پرواز میباشد.

ضمنا خلبان دوم پرواز با کسب تجربه و افزایش ساعات پرواز خود به حداقل ۲۵۰۰ ساعت میتواند در امتحان ATPL شرکت و اقدام به دریافت این مدرک پروازی نموده و در صورت نیاز ایرلاین بعد از گذراندن چک های پروازی زیر نظر معلم تایپ مربوطه به درجه کاپیتانی نائل گردد.

ارسال نظر

 
  • دریا
    پاسخ

    دقیقا همینطوره و هر دو خلبان یک پرواز با مهارت و باتجربه هستن