|

شرکت جت‌بلو اعلام کرد:

انتقاد مشتری وفادار آمریکایی از بدقولی ایرباس

انتقاد مشتری وفادار آمریکایی از بدقولی  ایرباس

به نظر میرسد شرکت JETBLUE آمریکا بعنوان اصلی ترین شرکت کم هزینه آمریکایی و ششمین شرکت از نظر آمار حمل مسافر در این کشور؛ قصد دارد تا کمی از فشارهای روی دوش بویینگ را کاهش دهد و به همین منظور از کم‌کاری ایرباس در تحویل هواپیماهای 320 نئو به‌عنوان عامل اصلی کاهش رشد برنامه توسعه‌ای خود در 18 ماه آینده به صراحت انتقاد نموده است.

شرکت جت‌بلو در جدیدترین گزارش فصلی خود با اعلام موضوع فوق؛ برای ایرباس حاشیه‌ای خبری ایجاد کرده است که عملا موجب آن شد تا توجه متخصصین صنعت حتی برای مدت کوتاهی؛ از مشکلات ایجاد شده توسط بویینگ برای شرکت‌های هواپیمایی؛ به اثرات کم‌کاری ایرباس بر عملکرد دیگر شرکت‌ها منعطف گردد. شرکت جت بلو دارای 254 فروند ایرباس و امبرائر می‌باشد و 154 فروند هواپیمای دیگر ایرباس 320 نئو ؛321 مدل  LR و XLR را سفارش قطعی داده است. البته موضوع مورد بحث شرکت جت بلو حقیقت داشته و ایرباس به‌همراه پرت اند ویتنی با مشکلات متعددی در طراحی و ساخت این هواپیما و موتور کم مصرف آن روبرو شده‌اند که موجب بروز تاخیر در تحویل به‌موقع هواپیماهای از این نوع گردیده است. ایرباس خانواده 320 مدل neo  یا new engine option  اولین بار در سال 2010 با موتور جدید به بازار معرفی گردید که ضمن حفظ کارخانهCFM  به‌عنوان سازنده یکی از موتورهای قابل نصب یعنی موتورleap  و جایگزینی یکی از کارخانجات سازنده موتور یعنیIAE  با  پرات اند ویتنی و استفاده از موتور PW1000G نوید بخش تولید  نسل جدید از هواپیماهای ایرباس با مصرف سوخت کمتر گردید و به‌سرعت مورد توجه شرکت‌های هواپیمای و از جمله بلو جت قرار گرفت .

این شرکت از سال 2003 تا کنون از هیچ هواپیمایی جز ایرباس 320 استفاده نکرده است و همین مطلب نشانگر وجود مسائلی در روابط فی‌مابین ایرباس و مشتریانی از قبیل IAG  است که علی‌رغم میل باطنی خود برای استفاده از ارباس؛ مجبور به امضای تفاهم نامه با بویینگ برای خرید 200 فروند هواپیمای بویینگ 737 مکس گردیدند. البته شرکت جت بلو از طرح انتقاد در خصوص عملکرد ایرباس فراتر نرفته است. مدیر مالی جت بلو با اظهار ناراحتی از عملکرد ایرباس به عدم تطابق تعداد قابل تحویل با برنامه‌های رشد و توسعه‌ای شرکت اشاره می‌کند و می‌افزاید؛ تاخیر در تحویل هواپیماهای ارباس نئو ادامه دار است و علائم دریافتی در دو هفته اخیر بر این ناامیدی صحه گذاشته است. جت بلو امید داشت تا با تحویل به‌موقع هواپیماهای ایرباس نئو بتواند از رشد 5 تا 7 درصدی برخوردار شود اما به نظر می‌رسد که حداکثر به رشد 6.5 درصدی دست یابد. جت بلو قصد داشت در سال بعد به رشد بالایی برسد به نحوی‌که بزرگترین عدد یک رقمی را در کارنامه خود به جای بگذارد که به نظر می‌رسد در این حوزه نیز موفق نخواهد شد. البته رشد کمتر برای جت بلو خیلی چالش برانگیز نخواهد بود زیرا می‌تواند حاشیه‌های سود خود را بهتر محافظت نماید.

جت بلو به محض اطمینان یافتن از تاخیر در بکارگیری هواپیماهای ایرباس 320 نئو؛ تصمیم گرفت کابین هواپیماهای 20 ساله خود را نوسازی نماید درست مانند هر شرکت دیگری که نتوانسته به‌موقع هواپیماهای نو را وارد ناوگان خود کند و قصد دارد به هر نحوی مسافرین خود را با تغییر و نوسازی وفادار نگه دارد؛ پس جت بلو هم از این قاعده پیروی کرد و تا کنون 28 فروند از هواپیماهای قدیمی خود را با صندلی‌های مدرن و مجهز به امکانات تفریحی مجهز کرده و البته در این میان تعدادی صندلی نیز به هواپیماها مذکور افزوده است که این افزایش با کمال تعجب و بدلیل بهبود  تجهیزات سرگرم کننده و عریض‌تر بودن صندلی های جدید؛ با استقبال مسافرین روبرو گردیده است و به‌عبارتی هیچ بازخورد منفی از سوی مسافرین بدنبال نداشته است.

جت بلو امید دارد نوسازی کل ناوگان فعلی خود را  تا پایان سال به پایان برساند و چهره جدید و به روزی را در تمام ناوگان خود به عرضه بگذارد تا به نوعی تاخیر در تحویل هواپیماهای نو را جبران نماید و به منظور نشان دادن اراده خود در بهبود شرایط ناوگان موجود؛ قصد دارد در صورت تاخیر در ادامه تحویل گیری هواپیماهای مدرن سفارش شده؛ نسبت به تکمیل بازسازی کابین هواپیماهای فعلی تا سقف 80 درصد ناوگان اقدام نماید.

برنامه پروازی جت بلو با هواپیمای ایرباس 321 نئو در مسیر نیویرک و بوستون به لندن و بدون هیچ تاخیری به مرحله اجرا درخواهد آمد و در آینده با استفاده از توان پروازی بیشتر ارباس 321 نئو در مقایسه با ناوگان فعلی؛ به مسیرهای دورتری مثلا در اکوادور پرواز نماید. با تمامی این مسائل و مشکلات بد نیست به میزان در آمد شرکت جت بلو نیز نگاهی داشته باشیم. براساس گزارش مالی موجود در دومین فصل از سال جاری شرکت بلو جت با در آمد 2.1 میلیارد دلاری به سودخالص 179 میلیون دلاری دست یافته‌است. شرکت جت بلو بیشتر یک شرکت موقعیتی است که در مقاطع مختلف و تعطیلات عمومی با حجم قابل توجهی تقاضا روبرو می‌گردد مانند عید پاک و دیگر ایام شاخص در تقویم تعطیلات آمریکائیان و متناسب با آن در فصول کم تعطیل؛ با کاهش فروش مواجهه می‌گردد. جت بلو انتظار دارد علیرغم مشکلات ناشی از تحویل به‌موقع ایرباس 321 نئو کماکان بتواند  2.5 تا 3 دلار سود به هر سهم در انتهای سال جاری  بپردازد اگرچه تحلیلگران اعتقاد دارند این شرکت می‌بایست برنامه دوم را برای شرایط بدتر در نظر بگیرد. اینگونه رفتارها می‌تواند به نوعی مورد مطالعه و استقبال صنعت هوایی ایران قرار گیرد. استفاده از هواپیمای 20 ساله در آمریکا؛ به تعویق افتادن تحویل هواپیماها؛ مشکلات متعدد در روند توسعه و رشد صنعت حتی در آمریکا و فرانسه مانند قضیه مکس و یا مشکل موتور ایرباس و ... همگی از محدودیت‌های هستند که متناسب با حجم فعالیت‌ها در کشورهای غربی و صاحب صنعت هوایی؛ قابل توجه و حل آنها دشوارتر از مشکلات ما خواهد بود. مهم این است که با توجه به توان موجود و همفکری تمامی دست اندرکاران؛ ضمن تقویت بنیه صنعت از توان تمامی بازیگران موجود به نحو احسن بهره برداری نمود و تصور شود  اگر از جمله شرکت‌هایی بودند که قرار بود بدون مشکل تحریم و تامین منابع مالی هواپیماهای بویینگ مکس و یا 321 نئو را  تحویل بگیرند؛ چه اقداماتی را باید در دستور کار خود قرار می‌دادند و اگر می‌خواستند مانند غربی‌ها جبران مافات بکنند به چه نحو به این مهم می‌پرداختند ؛فراموش نشود در دنیای پر از رقابت صنعت هوانوردی؛ هر ساعت تاخیر در تحویل هواپیماها؛ منجر به ضرر و زیان سنگینی برای شرکت‌ها خواهد شد و هربالا و پایین رفتن قیمت نفت؛ موجب تغییرات عمده درصورت‌های مالی ایشان؛ اما در ایران به لطف خیلی از مسائل و امتیازات موجود؛ قادر خواهیم بود بر مشکلات ناشی از تحریم با استفاده از دیگر ابزار ها فائق گردیم.

نویسنده: محمد گرجی

ارسال نظر