|

محمد گرجی

محمد گرجی

مدرک تحصیلی

سوابق کاری

اخبار مرتبط

  • پرندگان بلای جان هواپیماها

    شاید دیدن دسته‌های عظیم پرندگان که با حرکاتی دقیق و نظمی خاص در آسمان بیکران به پرواز درآمده‌اند، حسی زیبا و شاعرانه بدنبال داشته باشد اما مسلما این حس زیبا برای اهالی صنعت هوایی بیشتر یادآور امکان بروز مخاطرات ناشی از برخورد پرندگان با هواپیمای در حال فرود و یا بلند شدن است

  •  کد گذاری فرودگاه‌ها

    علاقه‌مندان پرواز و مسافرین کثیرالسفر همواره در سفرهای خود با کدهایی روبرو می‌گردند که معرف مبدا و مقصد آن‌هاست و شاید برای شما هم جالب باشد که روش کد گذاری برای فرودگاه‌ها را بدانید.

  • ورود بلاکچین به صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما

    بلاکچین یکی از مهم ترین فناوری‌هایی است که از سال 2012 بکار گرفته شده است؛ این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌ها است. به طور کلی بلاکچین یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش توزیع شده و به صورت غیر متمرکز است و تاکید بسیار زیادی بر روی امنیت داده در سیستم‌های ثبت اطلاعات در صنایع مختلف دارد. بیت کوین اولین کاربرد از این فناوری است و از بلاکچین برای ذخیره اطلاعات کاربران بهره می‌برد

  • آیا هواپیمایی جدید ۴۰۰ نفره روسی، بدون مشتری خواهد ماند؟

    روس‌ها بار دیگر شانس خود را برای دستیابی به عضویت در باشگاه جامبو سازان محک می‌زنند. ایلوشین یکی از کارخانجات معروف هواپیماسازی روسیه که محصولات آن در اکثر کشورهای بهره بردار از بازار کارگو با استقبال روبرو گردیده است و توانسته سهم زیادی را در دنیای باربری هوایی، حتی در کشورهای غربی به خود اختصاص دهد، عزم آن دارد تا محصول جدید مسافربری خود را به بازار عرضه نماید. هواپیمایی با ظرفیت370 تا 400 مسافر و البته دارای چهار دستگاه موتور که بی شک در مقابله با نسل جدید هواپیماهای برد طولانی و دو موتوره کار سختی را در پیش روی خود، خواهد داشت.

  • تاثیر کاهش پروازها بر سطح مهارت خلبان‌ها

    در 15 سپتامبر سال جاری یک فروند هواپیمای اندونزیایی با 307 مسافر و 11 خدمه پروازی پس از فرود در فرودگاه مدان در شما آن کشور از باند خارج شد. اگرچه در این رویداد به کسی صدمه ای وارد نشد اما تحقیقات گروه بررسی سانحه مشخص نمود که خلبان پرواز در طول 90 روز گذشته فقط سه ساعت پرواز نموده و کمک خلبان هم از فوریه به بعد در هیچ پروازی حضور نیافته است. این حادثه زنگ خطری برای همه شرکت‌های هواپیمایی است که به دلیل اپیدمی کرونا؛ اقدام به زمینگیر نمودن هواپیماهای خود و کاهش برنامه‌های پروازی خود نموده‌اند.

  • 747 سه موتوره

    تا به حال هواپیمای عظیم وچهار موتوره بویینگ 747 را با سه موتور دیده بودید؟ مسلما خیر ،اگرچه بویینگ قصد داشت در رقابت با دی سی 10مک دانل داگلاس و ترای استار لاکهید مارتین ،به این پروژه جامه عمل بپوشاند اما موفق نشد. بسیاری از مردم دنیا هواپیمای بویینگ 747 را با 4 موتور منصوبه در زیر بال بعنوان ملکه آسمان‌ها می‌شناسند اما در دوره ای از تولید این مدل از هواپیماها ،تصمیم گرفته شد تا مدل سه موتوره آن نیز تولید و به بازر عرضه شود .

  • امتیازات و مشکلات مهمانداران هواپیما

    این روزها که خطر سرایت و همه گیری ویروس کرونا در تمامی وسایل حمل و نقل عمومی بوجود آمده است، سفر با هواپیما و خصوصیات خاص آن مانند فضای داخل کابین، فاصله قرار گرفتن مسافران از یکدیگر و طولانی بودن بعضی از مسیرها بیش از دیگر انواع حمل و نقل عمومی مد نظر قرار گرفته است و بخش اعظمی از پوشش خبری رسانه‌های داخلی به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول پرواز اختصاص یافته است. اما یادمان باشد که در همه پروازها، جوانانی به عنوان مهماندار حضور دارند که علاوه بر انجام وظایف محوله پروازی، می‌بایست در خط مقدم مقابله با بیماران احتمالی و بدون علامت و یا افراد بی تفاوت به پروتکل‌ها تلاش کنند.

  • 10 نکته خواندنی از کنکورد

    از سال 1954 که فکر ساختن هواپیمای مافوق صوت مسافربری در ذهن آرنولد هال مدیر دفتر طراحی و ساخت هواپیمایی سلطنتی انگلیس شکل گرفت و دستور بررسی‌های مقدماتی آن را صادر نمود تا سال 1969 که اولین پرواز آن توسط کاپیتان آندره تورکت راهی آسمان‌ها گردید و حتی تا به امروز این هواپیما یکی از محبوب‌ترین وسایل پرنده و مورد علاقه تمامی متخصصین صنعت در سرتاسر جهان می‌باشد.

  • Beluga vs. Dreamlifter

    مقایسه دو غول هوایی؛ بلوگا در برابر دریم‌لیفتر

    هر دو شرکت بزرگ هواپیماسازی جهان یعنی ایرباس و بویینگ برای انتقال قطعات ساخته شده به خط مونتاژ نهایی از هواپیماهای باری مخصوص حمل و نقل با ابعاد بسیار بزرگ و حجیم استفاده می‌کنند که آنها را با نام‌ Beluga و Dreamlifter می‌شناسیم. در این مقاله به مقایسه این دو غول پرنده می‌پردازیم.

  • آخرین توصیه ها و راهکارهای یک پرواز بهداشتی

    با همه گیر شدن بیماری کرونا در سرتاسر دنیا و تلاش کشورها برای ایمن کردم مردم خود در مقابل این ویروس و جهت جلوگیری از سرایت این بیماری که سریعا مرزهای کشورهای مختلف را درنوردید ،محدودیتهای جدیدی در صنعت برای مسافرین و گردشگران اعمال و بطور و با میزان وسیعی به مرحله اجرا درآمد .این سختگیریها عملا باعث کاهش میزان عملکرد صنعت هوایی تا 80 درصد گردید.

  • شست‌وشوی ایرباس 380 دردوران فراغت

    یکی دیگر از تبعات ویروس کرونا در صنعت هواپیمایی، زمینگیر شدن هواپیماها و پارک طولانی مدت آنها در شرایط بعضا نامناسب می‌باشد که در این میان انجام بازرسی‌های خاص توقف‌های طولانی یا Preservation و نظافت دوره ای هواپیماها از جمله هزینه‌های پنهانی است که بر خطوط هوایی تحمیل میگردد از انجاییکه بازرسی‌های خاص توقف‌های طولانی برای هر هواپیما در دستورالعمل‌های کارخانه سازنده و اوراق بازرسی به خوبی مستند و اجرایی می‌گردد ؛

  • چگونه در دوران کرونا پروازی ایمن از ویروس داشته باشیم

    با بازگشایی مجدد کسب و کارها و لزوم بهره برداری از شبکه حمل و نقل هوایی درسرتاسر دنیا ،فرضیاتی در خصوص ایمن بودن مسافرین از ابتلا به ویروس کرونا در حین مسافرت مطرح شده است که بعضا احساس امید و ایمن بودن را در اذهان تداعی میکند اما بعنوان کارشناسان این صنعت باید تلاش کنیم تا با تشریح شرایط پرواز و تاثیر آن بر پخش ویروس در بین مسافرین با این فرضیات و عقاید بصورت علمی مواجهه نموده و آنها را برای مسافرین به اثبات برسانیم .

  • نقش پیشگیری در حفظ ایمنی پروازی Airbus 320neo

    قبل از اینکه سانحه‌ای برای ایرباس 320 نئو در پرواز رخ دهد و در پی بررسی‌های آزمایشگاهی و تجزیه و تحلیل داده‌های پروازی مشخص شد پتانسیل خطری مانند آنچه برای بویینگ 737 مکس رویداد در کمین هواپیماهای ایرباس 320 و321 نئو است و این هواپیماها نیز می‌توانند در معرض خطر شیرجه ناگهانی قرار بگیرند.

  • شرکت هواپیمایی آمریکایی:

    سرنوشت ملکه‌های Pan Am

    شرکت معروفPan American World Airways دوران بسیار خوشی را با هواپیماهای بویینگ 747 سپری کرد. این شرکت علی‌رغم داشتن دوران خوش با این هواپیما، حوادث تلخی را نیز با آن تجربه نمود. این شرکت 65 فروند از این مدل هواپیما را خریداری کرد و به خدمت درآورد. حالا این هواپیماها کجا هستند؛ چه استفاده‌ای از آنها می‌شود و چه بر سرشان آمده است؟

  • تغییر اساسی در مدیریت بویینگ:

    ناکامی بویینگ، شکست دیگر برای دنیای سرمایه داری

    نا به سامانی در رهبری بویینگ و ناکامی‌های اقتصادی آن شرکت نماینگر نیاز به یک تغییر اساسی در مدل رهبری و راهبردی بویینگ می‌باشد یکی از طرفداران این ایده، آقای جان ام ماسون مقاله نویس Seeking Alpha می‌باشد که در نوشتاری بدان پرداخته است.

  • رشد چشمگیر ترافیک مسافر در مسیرهای واقع در خاورمیانه

    عقب افتادن غرب از شرق در رونق صنعت هوایی

    برای چندین دهه، تمامی شاخص‌های مثبت، رونق اقتصادی و شکوفای صنعت هوایی در فضای پروازی اقیانوس اطلس و فرودگاه های دو طرف این اقیانوس متمرکز شده بود و بیشترین رشد مسافر بین فرودگاه‌های واقع در اروپا و آمریکا ملاحظه می‌گردید

  • شرکت جت‌بلو اعلام کرد:

    انتقاد مشتری وفادار آمریکایی از بدقولی ایرباس

    به نظر میرسد شرکت JETBLUE آمریکا بعنوان اصلی ترین شرکت کم هزینه آمریکایی و ششمین شرکت از نظر آمار حمل مسافر در این کشور؛ قصد دارد تا کمی از فشارهای روی دوش بویینگ را کاهش دهد و به همین منظور از کم‌کاری ایرباس در تحویل هواپیماهای 320 نئو به‌عنوان عامل اصلی کاهش رشد برنامه توسعه‌ای خود در 18 ماه آینده به صراحت انتقاد نموده است.

  • بویینگ 737 مکس:

    کوتاهی یا سود جویی بویینگ

    این روزها سوال و پرسشی بسیار معما گونه و عجیبی از کارخانه هواپیما سازی بویینگ مطرح شده است که شاید پاسخ به آن ؛مسائل و چالش های دیگری را برای تولیدات آن کارخانه بوجود آورد .اصل معما این است که چگونه یک کارخانه مشهور و معظم هواپیما سازی ؛حاضر شده است تا طراحی نرم افزار یکی از سامانه های مهم هواپیمای بویینگ ماکس 737 را به شرکت کم هزینه ای برون سپاری کرده است ؟

  • بویینگ 787:

    وقتی رویای دریم لاینر بر سر مردم رم آوار می‌شود

    این بار شانس واقعا به داد مردم منطقه فیموچینو در پایتخت ایتالیا رسید .شنبه 10 آگوست مطابق با 19 مرداد ماه سال جاری مردم منطقه فیومیچینو با بارش قطعات موتور هواپیمای بویینگ 787 یا همان دریم لاینرمواجهه شدند که پس از بلند شدن و در مرحله اوج گیری به مانند آوار بر سر مردم آن منطقه فرود آمد.

  • بویینگ 737:

    وقتی هواپیماهای کهنه دوباره رونق بازار می گیرند

    با سفارش و خرید هواپیماهای بویینگ مکس 737 توسط بهره برداران از ناوگان هواپیماهای بویینگ 737 کلاسیک ؛به نظر میرسید ، سرنوشت نه چندان روشنی در انتظار هواپیماهای بویینگ 737 کلاسیک آن شرکت‌ها وجود دارد.. اما با توجه به مشکل حادث شده بر روی هواپیماهای بویینگ مکس ؛به نظر میرسد دیگر اعضای کهنسال این خانواده یعنی هواپیماهای بویینگ 737 سری کلاسیک بار دیگر مورد اقبال و توجه قرار گرفته اند.

  • هواپیمای مافوق صوت:

    بازگشت دوباره هواپیماهای مسافربری مافوق صوت

    16 سال پس از بازنشسته شدن اجباری هواپیماهای مافوق صوت کنکورد در سال 2003 و 49 سال پس از تصویب مقررات ممنوعیت پرواز هواپیمای مافوق صوت بر فراز آمریکا، حالا با حضور شرکت های استارت آپی و سرمایه داران معروف مانند ریچارد برانسون، شاهد بازگشت دوباره این نوع از هواپیماها به خط تولید هستیم. اما آیا این تحول به آسانی صورت خواهد پذیرفت یا با چالش هایی روبرو خواهد شد. چالش نخست در اولین مرحله و پس از آنکه FAA تصمیم گرفت تا با صدور یکNPRM مقررات سال 1970 را تغییر دهد در مقابل این پروژه شکل گرفت و آن زمانی بود که انجمن صاحبان و خلبانان هواپیما در آمریکا یعنی APOA در واکنش به اطلاعیه صادره از سوی FAA در خصوص پرواز هواپیماهای مافوق صوت، با ابراز نگرانی از خطرات احتمالی برای پروازهای هوانوردی عمومی به ویژه آندسته از پروازهای که در محیط پرواز بصری و یاVFR انجام می گردد خواستار مطالعات بیشتر در این زمینه از سوی سازمان فدرال هوانوردی آمریکا گردیدند.