|

رشد چشمگیر ترافیک مسافر در مسیرهای واقع در خاورمیانه

عقب افتادن غرب از شرق در رونق صنعت هوایی

عقب افتادن غرب از شرق در رونق  صنعت هوایی

برای چندین دهه، تمامی شاخص‌های مثبت، رونق اقتصادی و شکوفای صنعت هوایی در فضای پروازی اقیانوس اطلس و فرودگاه های دو طرف این اقیانوس متمرکز شده بود و بیشترین رشد مسافر بین فرودگاه‌های واقع در اروپا و آمریکا ملاحظه می‌گردید

اما در دهه گذشته ما شاهد رشد چشمگیر ترافیک مسافر در مسیرهای واقع در خاورمیانه هستیم! بله خاورمیانه که از آن به عنوان بحرانی‌ترین نقطه جهان یاد می‌شود. در این برگردان از مقاله خانم Jonna Bailey   به این موضوع پرداخته خواهد شد.

انجمن بین المللی شرکت‌های هواپیمای یا همان یاتا برای تعریف این شاخص از مرکز ثقل یا همان  center of gravity   استفاده می‌نماید. مرکز ثقل هوانوردی در این صنعت به نقطه‌ای اطلاق می‌گردد که بیشترین تعداد مسیرهای ارتباطی  connection Flights  را دارا بوده و کشورهای آن منطقه بیشترین میزان در هم آمیختگی با شبکه جهانی پروازی را بصورت یک‌پارچه دارا باشند.

در کنفرانس اخیر یاتا آقای
Brian Pearce  رییس بخش اقتصادی یاتا به وضوح این حرکت و تغییر مرکز ثقل از غرب به شرق را عرضه نمود. در سال 1914 ایالت فلوریدای آمریکا  مرکز ثقل صنعت هوایی بود جایی که  اولین پرواز برنامه‌ای جهان بین سن پترزبورگ و تامپا آغاز گردید.

تا سال 2014 این روند بطور دائم در بین دو قاره آمریکا و اروپا و به خصوص شهرهای نزدیکتر به اقیانوس اطلس برقرار بود تا زمانی که فرودگاه‌های آسیایی شروع به رشد کرده و موجب آن شدند تا مرکز ثقل از غرب به سمت شرق دنیا تغییر مسیر یابد.

براساس اظهارات آقای پیرس در حال حاضر مرکز ثقل صنعت هوایی جهان در خلیج فارس قراردارد. این شاید برای خیلی از خوانندگان عجیب به نظر برسد که این منطقه با این سطح از بحران‌های ساخته غرب، چگونه به مرکز ثقل تبدیل شده است اما نباید نقش بالای شرکت های بزرگ منطقه و مسیرهای ارتباطی و اتصالی بسیار زیاد آنها در ایجاد این مرکزیت به فراموشی سپرده شود.

براساس پیش بینی یاتا رشد مسافر در آسیا و اقیانوسیه برابر با نیمی از مسافران کل دنیا در بیست سال آینده خواهد بود و تضمین آن رشد قابل توجه  اقتصادی و بدنبال آن افزایش درآمد خانواده ها و تغییرات جمعیتی خواهد بود.

براین اساس  اقتصاد و شکوفایی صنعت هوایی چین تا سال 2024 آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت و با استناد به این پیش بینی اقتصاد هوایی هند نیز بر مقام سومی بریتانیا غلبه خواهد کرد و جای آن کشور را در رده بندی اقتصاد صنعت هوایی خواهد گرفت.

اما از این دو کشور آسیایی که بگذریم ،باید از اندونزی و تایلند نیز یاد کنیم که اولی در سال 2030 تبدیل به چهارمین کشور در رده بندی و تایلند هم در همان زمان و با ورود به ده کشور برتر در حوزه اقتصادی هوایی دنبا باعث خروج ایتالیا از این فهرست خواهند شد.

البته لازم به یادآوری است که پیش بینی‌های یاتا براساس آمار واطلاعات تولید شده موسسه CIRIUM  (موسسه ای برای تولید اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌ها ) در سال 2019 تحقق یافته است. براساس پیش بینی‌های این موسسه 48860 فروند هواپیمای مسافربری و باری در طول بیست سال آینده به بازارهای جهانی ورود پیدا خواهد کرد که در این میان و از این تعداد هواپیما تقریبا 25 درصد آن یعنی 12215 فروند به منطقه آسیا اقیانوسه  وارد خواهد شد که بیشتر آنها به چین تحویل خواهد شد.

این تغییرات به معنای افزایش سهم آسیا اقیانوسیه  و بیشتر چین از 30 درصد به 42 درصد از کل ناوگان پروازی جهان می‌باشد. برای مقایسه سهم آمریکای شمالی و لاتین 28 درصد، اروپا و روسیه 21 درصد، خاورمیانه 6 و آفریقا فقط 3 درصد خواهد بود.

ةظط

نویسنده: محمد گرجی

ارسال نظر