|

چرا اوراق کردن و دفع قطعات و مواد ضایعات هواپیما مهم است؟

چرا اوراق کردن و دفع قطعات و مواد ضایعات هواپیما مهم است؟

فروش، دور انداختن و از رده خارج کردن و یا انتقال برخی از اقلام، قطعات و مواد ضایعاتی هواپیما تقریبا امری رایج می‌باشد. در برخی موارد، این اقلام قابل تعمیر و اسقاط شده، توسط برخی سودا گران دوباره برای فروش در موجودی مصرف قطعات فعال صنعت هوانوردی ظاهر شده‌اند. ارائه نادرست از وضعیت قطعات و مواد و عملی ساختن چنین مواردی می‌تواند منجر به استفاده از قطعات و مواد نامعتبر جعلی و ناسازگار از نظر الزامات و استاندارهای هوایی شود.

انواع قطعات و موادی که ممکن است نادرست معرفی شوند.

 

افراد تصمیم گیر و مدیریت‌هایی که قطعات و مواد ضایعاتی هواپیما را دور می‌ریزند، باید احتمال این را در نظر بگیرند که این قطعات و مواد به اشتباه معرفی شده و در آینده به عنوان قطعات قابل استفاده و یا تعمیری فروخته شوند. باید احتیاط کرد تا اطمینان حاصل شود که انواع قطعات و مواد زیرین به روشی کنترل‌شده دور ریخته می‌شوند که اجازه بازگرداندن آن‌ها به سرویس را نمی‌دهد:

 

قطعاتی که دارای عیوب غیرقابل ترمیم هستند، اعم از اینکه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشند یا نباشند.

قطعاتی که مطابق با مشخصات تعیین شده در طرح استاندار معرفی شده و معیارهای قابل پروازی مصوب، نیستند و نمی‌توانند با مشخصات قابل تطبیق صلاحیتی مطابقت داشته باشند.

قطعات و موادی که با روش‌های پردازش یا تعمیر و بازیافت دوباره و کار بیشتر نمی‌توانند آن‌ها را تحت یک سیستم استاندارد ترخیص شناخته شده واحد شرایط صدور گواهینامه کند.

قطعاتی که در معرض اصلاحات و تغییرات غیرقابل قبول یا دوباره کاری بوده و برگشت ناپذیر است.

قطعات محدود به طول عمر که به محدوده عمر خود رسیده یا از آن فراتر رفته است یا دارای سوابق مفقود یا ناقص هستند.

قطعاتی که به دلیل قرار گرفتن در معرض نیروها یا دمای شدید نمی‌توانند دیگر به وضعیت قابل پرواز بازگردانده شوند.

عناصر سازه‌ای اصلی (PSE) Principal Structural Elementsحذف شده از یک هواپیمای با چرخه سیکل عمر بالا که انطباق آن با رعایت الزامات اجباری قابل اعمال برای هواپیماهای قدیمی امکان پذیر نیست.

 

 

 

 

روش‌هایی برای جلوگیری از سو استفاده و سوداگری از قطعات و مواد ضایعات 

افراد و مدیران تصمیم گیری که قطعات و مواد ضایعاتی هواپیما را دور می‌ریزند، باید در صورت لزوم، آن قطعات و مواد را طی فرآیندی کنترل شده قبل از رهاسازی قطعه قطعه (مثله) نمایند. این اقدام باید به گونه‌ای انجام شود که اطمینان حاصل شود که قطعات برای استفاده اصلی خود غیرقابل استفاده شوند چرا که هستند تکنسین‌های ماهری که قطعات و مواد ضایعاتی را دوباره سازی و ظاهر سازی می‌کنند تا آن‌ها را به عنوان یک قطعه نو یا کم کارکرد به فروش برسانند.

مثله کردن قطعاتی که برای مصارف مشروع غیر پروازی، مانند آموزش،تحقیق و توسعه استفاده می‌شوند روش مناسبی به حساب نمی‌آید در چنین مواردی برای جلوگیری از ارائه اطلاعات نادرست به خریداران باید از روش‌های زیر استفاده کرد:

 

علامت گذاری یا مهر دائمی بر روی قطعات، بخش‌های فرعی به عنوان غیر قابل سرویس (مهر زدن با جوهر روش قابل قبولی نیست)

حذف شناسه شماره فنی قطعه اصلی

حذف شناسه پلاک مشخصات Data Plate

حفظ یک سیستم ردیابی یا پاسخگویی با شماره سریال یا سایر داده‌های فردی، برای ثبت قطعات و مواد ضایعاتی هواپیما

 

 

ضایعات یا قطعات و مواد با عمر منقضی شده نباید به هیچ شخص یا سازمانی منتقل شود که احتمال داشته باشد آن‌ها را به استفاده واقعی روی وسایل پرنده و سود جویان بازگرداند.

 

سازمان‌هایی که ضایعات یا قطعات و مواد هواپیمای منقضی شده را مدیریت می‌کنند باید یک منطقه قرنطینه‌ای ایجاد کنند که در آن چنین اقلامی از موجودی‌های فعال قابل سرویس جدا شده و از دسترسی غیرمجاز جلوگیری شود. باید احتیاط کرد تا اطمینان حاصل شود که این قطعات و مواد، حتما دارای وضعیت مشخص شده هستند.

 

سازندگانی که قطعات هواپیمای تایید شده را تولید می‌کنند باید سوابق، شماره سریال را برای قطعات حیاتی "بازنشسته" یا سایر قطعات حیاتی در نظر بگیرند. در چنین مواردی، مالکی که قطعات مربوطه را قطع و اسقاط می‌کند تشویق ‌شود که پلاک اطلاعات و یا شماره سریال و وضعیت نهایی قطعه را به سازنده اصلی ارائه دهد.

 

روشی برای شناسایی قطعات اشتباه ارائه شده

همه خریداران قطعات و مواد هواپیما باید اطمینان حاصل کنند که قطعات و مواد ضایعاتی که به اشتباه معرفی شده‌اند در موجودی فعال تحت کنترل موجودی انبارش قطعات قابل خدمت مجاز، هرگز دریافت نمی‌شوند. 

 

موارد زیر نمونه‌هایی از شرایطی است که باید هنگام دریافت قطعات هشدار داد:

قطعاتی که نشانه‌های کار مجدد و ترمیمی را داشته ولی به عنوان «نو» خریداری شده‌اند.

قطعات مستعمل که علائم تعمیر نامناسب یا تایید نشده را نشان می‌دهند.

قطعاتی با کار ضعیف یا نشانه‌هایی از کار مجدد و دستکاری شده در ناحیه پلاک اطلاعات قطعه، شماره مشخصه ساخت یا شماره سریال 

قطعات استفاده شده فاقد مستندات قابل تایید تاریخچه تعمیرات 

قطعات با قیمت مشکوک "بیش از حد مطلوب و مناسب در مقابل ارزش نمونه اصلی آن در حد واقعی بودن" FAKE / Bogus /SUP parts 

قطعات تحویل شده با یکی از مدل فرم‌های مجاز ترخیص از جمله CRS Form one فتوکپی شده یا مفقود شده یا سایر اسناد انتشار قابل قبول تعمیر و نگهداری؛

قطعات با روکشی که با استانداردهای صنعت سازگار نیست (مانند تغییر رنگ، ناهماهنگی، روکش مجدد)؛

قطعاتی که به‌عنوان جدید خریداری شده‌اند، اما دارای اسناد انتشار هستند که وضعیتی غیر از جدید را نشان می‌دهند.

 

اعلان قطعات مشکوک تایید نشده را جعلی و قلابی را که از تامین کنندگان مشکوک و بدسابقه و یا سودا گران دریافت می‌شود حتما از طریق مقتضی بصورت کتبی با سیستم‌های نظارتی درون سازمانی و همچنین موازی با سازمان ذیصلاح نظارتی ازجمله سازمان هواپیمایی کشوری گزارش گردد. تا از تکرار آن در صنعت هوانوردی در راستای حفظ سلامت و ایمنی پروازها پیشگیری لازم به‌عمل آید. 

ارسال نظر