|

Tail Strike چیست؟+فیلم

Tail Strike چیست؟+فیلم

به برخورد قسمت انتهایی بدنه هواپیما (دم هواپیما) با سطح باند، «Tail Strike» گفته می شود. از نظر آماری، «Tail Strike» بیشتر در هنگام فرود رخ می دهد؛ با این حال وقوع آن در زمان برخاستن نیز به دور از احتمال نیست.

اگر چه «خطای انسانی» (Human Error) دلیل اصلی «Tail Strike» است، عوامل محیطی متعدد دیگری نظیر «تند بادها» (Gusty Winds)، پتانسیل افتادن این اتفاق را، تشدید می کنند. «خطای انسانی» به طور معمول می تواند ناشی از تنظیم نادرست «سکان های افقی» - که به اصطلاح «Mistrim Stabilizer» گفته می شود -، اقدام به برخاستن در سرعت «VR» (Velocity Of Rotation) غیر صحیح، «تقرب ناپایدار» (Unstabilised Approach) و موارد دیگر باشد.

 

وقوع هر «Tail Strike» می تواند آسیب های قابل توجهی به بدنه هواپیما وارد کند که رفع آن ها زمان بر خواهد بود. فراتر از زمان بر بودن، این موضوع می تواند با توجه به زمین گیر کردن هواپیما، در برنامه های پروازی آن اختلال ایجاد کند که باعث می شود علاوه هزینه تعمیرات، هزینه لغو پروازهای هواپیما نیز، تحمیل شود. بر همین اساس به کار گیری راهکارهای اجتناب از «Tail Strike» در راستای ارائه توصیه نامه های آموزشی، همواره جز دغدغه های شرکت های سازنده هواپیماها بوده است. داشتن شناخت کامل نسبت به رفتارهای پروازی هواپیما، اطمینان حاصل کردن از سرعت های محاسبه شده و عدم ادامه دادن یک «تقرب ناپایدار»، از جمله مهم ترین این توصیه نامه ها هستند.  

 

نویسنده: علیرضا عشاقی

ارسال نظر