|

آیا در 2029 زمین نابود خواهد شد

شهاب‌سنگ Apophis به شکل باورنکردنی به زمین نزدیک می‌شود

حجم ویدیو: 773.49K | مدت زمان ویدیو: 00:00:09

در حالی که آژانس‌های فضایی در هفته اخیر و در کنفرانس پدافند سیاره‌ای ضربه یک شهاب‌سنگ را شبیه‌سازی کرده‌اند، یک شهاب‌سنگ واقعی وجود دارد که در 10 سال اخیر بسیار به زمین نزدیک شده است.

شهاب‌سنگ 99942 Apophis یکی از اشیای بدشگونی است که در اطراف زمین پرسه می‌زند. اولین بار که اخترشناسان در سال 2004 آن را کشف کردند، محاسبه شد که شانس برخورد آن با زمین 2.7 درصد است و طبق مقیاس تورینو سطح 4 را به خود اختصاص می‌دهد؛ بالاترین عددی که تاکنون یک شی پیرامونی به خود اختصاص داده است! گرچه بعدها این عدد کاهش یافت و انتظار می‌رود خطری برای زمین محسوب نشود.

این شهاب‌سنگ در سال 2029 بسیار به زمین نزدیک می‌شود. دانشمندان می‌گویند که در 13 آوریل سال 2029، این شهاب‌سنگ 340 متری به‌طور تکان‌دهنده‌ای نزدیک خواهد شد و در فاصله 33000 کیلومتری از سطح زمین قرار خواهد گرفت. برای مقایسه فاصله میانگین ماه و زمین 384400 کیلومتر است! بنابراین موقعیت نادری است و می‌توان شهاب‌سنگ مزبور را از فاصله به این نزدیکی مشاهده و مطالعه کرد.

شاید برای شما جالب باشد که محققان چگونه احتمال 7/2 درصدی خطر برخورد این شهاب‌سنگ با زمین را پیش‌بینی کرده اند و البته کمی نگران شوید اما تمام مدلسازی‌ها مقدار کمی خطا دارند. بسط پیدا کردن انرژی پتانسیل این شهاب‌سنگ ممکن است باعث رد شدن آن از مدار زمین و در نتیجه عدم برخورد شود چراکه محققان با مشاهده جسمی که در فاصله 20000 مایلی زمین است انرژی پتانسیل این شهاب‌سنگ را پیش‌بینی کرده‌اند، اما تحقیقات بیشتر ممکن است مسیرهای جدیدی را برای این شهاب‌سنگ مشخص کند.

درحال حاضر محققان به اندازه کافی Apophis را مشاهده کرده‌اند و مقرر کرده‌اند که در سال 2029 با زمین برخورد خواهد کرد، اما احتمال عدم برخورد و رد شدن از نزدیکی زمین را هم رد نکرده‌اند، بنابراین نیازی به نگرانی برای یک شهاب‌سنگی که هنوز مسیرش بطور کامل مشخص نیست وجود ندارد.

مترجم: سید پوریا حسینی , سید امیرحسین موسوی مقدم
منبع: گیزمودو

ارسال نظر