|

ناسا یک توالت ۲۳ میلیون دلاری به ایستگاه فضایی فرستاد

ناسا یک توالت ۲۳ میلیون دلاری به ایستگاه فضایی فرستاد

ناسا توالت 23 میلیون دلاری خود را در ایستگاه فضایی (ISS) قرار داد. ناسا در نظر دارد تا این دستگاه را در ماموریت آرتمیس (Artemis) در سال ۲۰۲۴ مورد استفاده قرار دهد. باید دید تا آن زمان پیشرفت این گونه تکنولوژی‌ها به کجا خواهد رسید.

ناسا در شرف نصب کردن توالت فضایی جدید خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی است. این توالت جدید با در نظر گرفتن کاربردهای ویژه‌ای برای زنان، 23 میلیون دلار برای ناسا خرج برداشته است. اگر این توالت با فناوری پیشرفته بتواند مراحل آزمایشی را با موفقیت بگذراند، ناسا برنامه‌ای دارد که آن را برای ماموریت آرتمیس که در سال 2023 شروع خواهد شد، بکار برد.

 توالت ۲۳ میلیون دلاری ناسا در ایستگاه فضایی مستقر شد

اغلب توالت‌های فضایی با استفاده از قابلیت مکش، ادرار و مدفوع فضانوردان را از بدن آنها خارج کرده و در سیستم ذخیره طراحی شده، قرار می‌دهد. توالت جدید طراحی شده که سیستم مدیریت کیهانی پسماند (یو-دبلیو-ام-اس)، نام دارد نیز بر همان اساس توالت‌های معمولی فضایی کار می‌کند با این تفاوت که ویژگی‌های جدیدی به آن در جهت بهبود بهداشت، نگهداری و بوی اجتناب ناپذیرکه در مسافرتی چند ماهه با فضایی محدود بسیار مهم است، به آن اضافه شده است.

مطابق با آنچه ناسا اعلام کرده است، توالت«یو-دبیلو-ام-اس» 65 درصد کوچکتر و 40 درصد سبک‌تر از توالتی است که از سال 1990 تا الان در ایستگاه بین‌المللی فضا بکار رفته است. یکی از مهم‌‌ترین پیشرفتی‌هایی که این توالت جدید داشته است، مکش خودکار جریان هوا است. این مکش خودکار همزمان با بلند شدن درب توالت شروع می‌شود که در کاهش بو کمک شایانی می‌کند.

همچنین از آنجا که توالت در حالت گرانشی بسیار پایین بکار می‌رود، برخلاف طرح قدیمی که از بندهای ران برای سفت کردن پاها استفاده می‌کرد، این توالت جدید دارای مهارهای پا و فرمان‌هایی برای لنگر کردن بدن فضانوردان خواهد بود.

ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از ایستگاه‌های سالیوت، آلماز و میر روسیه، و ایستگاه اسکای‌لب آمریکا، نهمین ایستگاه فضایی سرنشین‌دار در مدار زمین است. آبان سال ۱۳۹۴ پانزدهمین سالگرد زندگی بی‌وقفهٔ فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی بود. این ایستگاه رکورد ۱۰ سالهٔ زندگی و کار پیوستهٔ انسان‌ها در فضا را که متعلق به ایستگاه میر بود شکست.

 

 

منبع: علم و فناوری

ارسال نظر