|

شکست پرتاب ماهواره‌بر اروپایی موجب نابودی دو ماهواره شد

شکست پرتاب ماهواره‌بر اروپایی موجب نابودی دو ماهواره شد

ماهواره‌بر اروپایی وگا (Vega) در مأموریت پرتاب خود شکست خورد و طی آن دو ماهواره فرانسه و اسپانیا از بین رفتند. این عملیات روز ۱۷نوامبر (۲۷آبان) ساعت ۰۱:۵۲ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی گویان فرانسه (French Guiana) در آمریکای جنوبی صورت گرفت و وگا تنها دقایقی پس از پرتاب از مسیر خود منحرف شد و در نتیجه مأموریت آن ناکام ماند. به‌گفته مقامات شرکت اروپایی آریان‌اسپیس (Arianespace)، سازنده ماهواره‌بر وگا، هشت دقیقه پس از برخاستن ماهواره‌بر از زمین و به‌دنبال اولین احتراق مرحله فوقانی وگا موسوم به آووم (Avum)، انحراف از مسیر تشخیص داده شد.

آریان‌اسپیس طی این پرتاب قرار بود دو ماهواره به‌نام‌های سئوست-اینجنیو (SEOSAT-Ingenio) و تارانیس (TARANIS) را در ارتفاع حدود ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد؛ ماهواره‌هایی که به‌ترتیب متعلق به شرکت اسپانیایی هیسد‌ست (Hisdesat) و مرکز ملی مطالعات فضایی (CNES) فرانسه هستند. 

سئوست-اینجنیو اولین ماهواره سنجشی اسپانیا می‌باشد که توسط شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) ساخته شده است. این ماهواره با وزن ۸۴۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۷ سال از باس ماهواره‌ای استروست-۲۵۰ (AstroSat-250) بهره می‌برد. سئوست-اینجنیو مجهز به یک ابزار تصویربرداری اپتیکال (نوری) با قدرت تفکیک مکانی ۲.۵ متر (سیاه و سفید) و ۱۰ متر (رنگی) است.

  • seosat-ingenio__1

نمای ماهواره سئوست-اینجنیو 

دیگر ماهواره این مأموریت یعنی تارانیس یک ماهواره تحقیقاتی بوده که هدف از آن مطالعه یونوسفر و مگنتوسفر(مغناطیس سپهر)جو زمین عنوان شده است. این ماهواره ۱۵۲ کیلوگرم وزن داشته و CNES آن را ساخته است. تارانیس با عمر طراحی ۲ سال از باس ماهواره‌ای میریاد (Myriade) بهره می‌برد.

 

taranis__1

نمای ماهواره تارانیس

وگا یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای یک بار مصرف است که دارای طول کلی ۳۰ متر می‌باشد و هر بار پرتاب آن ۳۷ میلیون دلار هزینه دربردارد. قطر مرحله اول آن ۳ متر و قطر سایر مراحل آن ۱.۹ متر است. وگا با وزنی معادل ۱۳۷ تُن قادر به حمل ۱۴۵۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ می‌باشد.

ماهواره‌بر یادشده توسط شرکت ایتالیایی اویو (Avio) ساخته شده و اولین مأموریت آن در سال ۲۰۱۲ صورت گرفته است. وگا با احتساب این پرتاب تاکنون ۱۷ مأموریت را به‌انجام رسانده که این عملیات دومین شکست آن محسوب می‌شود. مراحل اول تا سوم این ماهواره‌بر سوخت جامد بوده و مرحله فوقانی آن از سوخت مایع بهره می‌برد.

 

 

منبع: اسپاش

ارسال نظر