|

همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا برای ماموریت "کرو-۳"

همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا برای ماموریت "کرو-۳"

ناسا و آژانس فضایی اروپا اعلام کردند که چهار فضانود را در ماموریتی تحت عنوان "کرو-۳" اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۱ به ایستگاه فضایی بین المللی خواهند فرستاد.

 ناسا و آژانس فضایی اروپا(ESA) به طور رسمی نام سه تن از فضانوردانی را که قصد دارند در سال ۲۰۲۱ آنها را به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) اعزام کنند، اعلام کردند. دو تن از این فضانوردان به نام‌های "راجا چاری"(Raja Chari) و "تام مارشبرن"(Tom Marshburn) از ناسا و یک فضانورد به نام "ماتیاس مارر"(Matthias Maurer) از آژانس فضایی اروپا است.

 گرچه این دو آژانس فضایی قصد دارند چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستند اما هنوز مشخص نشده چه کسی عضو چهارم این ماموریت است و انتظار می‌رود فضانورد چهارم در آینده‌ای نزدیک به این گروه سه نفره اضافه شود."چاری" به عنوان فرمانده، "مارشبرن" به عنوان خلبان و "مارر" به عنوان متخصص مأموریت "کرو-۳" خواهند بود.

در سال ۲۰۲۱ فضانوردان این ماموریت به فضانوردان ماموریت اکسپدیشن در " آزمایشگاه مداری" (orbiting laboratory) که هم اکنون در استگاه فضایی بین المللی مستقر هستند و احتمالا ماه مه ۲۰۲۱ به زمین باز خواهند گشت، خواهند پیوست و طی شش ماه در آنجا حضور خواهند داشت.

ماموریت"کرو-۳" اسپیس ایکس به دنبال دو مأموریت موفق پیشین که طی آن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی رفته بودند و مهمترین آنها "دمو-۲" (Demo-۲) بود، صورت خواهد گرفت. در ماموریت "دمو-۲" دو فضانورد به نام "باب بهنکن" و "داگ هارلی" ۳۰ مه سال جاری میلادی به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) رفتند و ناسا بالاخره موفق شد پس از سال ۲۰۱۱ میلادی، دو تن از فضانوردان خود را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کند.

"بهنکن" و "هارلی" پس از دو ماه اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه اوت ۲۰۲۰ به زمین بازگشتند. این پرواز اولین پرواز سرنشین دار "کرو دراگون" بود که بعد از هشت ژوئیه ۲۰۱۱ یک فضانورد را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد.

ماموریت "کرو-۱" نیز چندی پیش با موفقیت انجام شد. ماموریت"کرو-۱" ۱۵ نوامبر ساعت ۷:۲۷ شب به وقت منطقه زمانی شرقی(ساعت ۳:۵۷ بامداد دوشنبه به وقت تهران) انجام شد. فضانوردان این ماموریت از مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی زمین را به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی ترک کردند. این فضانوردان که طی این ماموریت موسوم به اکسپدیشن ۶۴/۶۵ به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند حدود شش ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند ماند و سپس در ماه مه ۲۰۲۱ به زمین باز خواهند گشت. طی این ماموریت فضانوردان ناسا به نام‌های "مایکل هاپکینز"(Michael Hopkins) ، "ویکتور گلاور"(Victor Glover) و "شانون واکر"(Shannon Walker) و سوئیچی ناگوچی(Soichi Noguchi) فضانورد ژاپنی برای شش ماه اقامت به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شدند.

چاری اولین بار است که به فضا می‌رود و این اتفاق تنها سه سال پس از آنکه فضانورد ناسا شده، رخ خواهد داد. وی در میلواکی متولد شد، اما سدر فالز آیووا را زادگاه خود می‌داند.چاری قبل از آنکه فضانورد شود، به عنوان یک سرهنگ در نیروی هوایی آمریکا خدمت می‌کرد و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ ساعت کار با هواگرد سبک را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است. چاری همچنین برای عضویت در تیم آرتمیس انتخاب شده بود و می‌توانست در سال ۲۰۲۴ به ماه برود.

مارشبرن در استیتسویل، کارولینای شمالی متولد شد و در سال ۲۰۰۴ فضانورد ناسا شد. اما مارشبرن پیش از پیوستن به آژانس فضایی آمریکا به عنوان جراح پرواز در مرکز فضایی جانسون ناسا در هوستون خدمت می کرد. وی همچنین هدایت عملیات پزشکی ایستگاه فضایی بین المللی را بر عهده داشت و مأموریت سال ۲۰۲۱ را سومین بازدید خود از ایستگاه و دومین مأموریت طولانی مدت خود می‌داند. مارشبرن قبلاً به عنوان عضو خدمه" STS-۱۲۷" در سال ۲۰۰۹ و ماموریت اکسپدیشن ۳۴/۳۵ که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، خدمت کرده است.

اما سومین فضانورد که مارر است اهل سانکت وندل در ایالت سارلند آلمان است و برای اولین بار با ماموریت کرو-۳ به فضا سفر می‌کند. قبل از فعالیت به عنوان یک فضانورد، مارر تعدادی از کارهای مهندسی و تحقیقاتی را در دانشگاه و آژانس فضایی اروپا انجام می‌داد. در سال ۲۰۱۶ ، مارر ۱۶ روز را به عنوان بخشی از عملیات  "ماموریت در محیط بی‌نهایت خشن"(NEEMO) ناسا در زیر دریا گذراند.

ناسا در بیانیه ای که به اشتراک گذاشت، گفت: ماموریت کرو-۳ با ماموریت کرو-۲ که قرار است در بهار سال ۲۰۲۱ به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شوند، اندکی همپوشانی خواهد داشت، البته این اولین ماموریت تجاری کرو نخواهد بود که با هم تداخل دارند. افزایش تعداد فضانوردان داخل ایستگاه به فضانوردان اجازه می‌دهد تا تعداد زیادی تحقیقات علمی در محیط ریزگرانش انجام دهند.

هدف از برنامه تجاری" کرو" ناسا فراهم آوردن دسترسی ایمن، مطمئن و مقرون به صرفه خدمه به ایستگاه فضایی و مدار نزدیک زمین با مشارکت صنعت هوافضای آمریکا است. ناسا و اسپیس ایکس برای انجام مجموعاً ۶ مأموریت کرو برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی با استفاده از موشک فالکون ۹ و کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس قرارداد بسته‌اند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر