|

احتمال فوران یک شراره خورشیدی قدرتمند و برخورد آن با زمین

احتمال فوران یک شراره خورشیدی قدرتمند و برخورد آن با زمین


به گفته ناسا، شراره‌های کلاس ایکس وقایع نادری‌اند؛ با وجود این می‌توانند انرژی معادل یک میلیارد بمب هیدروژنی تولید کنند

ستاره‌شناسان هشدار داده‌اند که یک لکه خورشیدی بسیار بزرگ که در سمت رو به زمین خورشید در حال پیشروی است، می‌تواند شراره‌های خورشیدی قدرتمندی پرتاب کند که ممکن است به ایجاد اختلالاتی گسترده منجر شوند.

منطقه لکه‌های خورشیدی ۳۰۸۹ یکی از چهار ناحیه لکه‌های خورشیدی است که تحت نظارت قرار می‌گیرد و برای فوران [شراره‌های خورشیدی از آن‌ها] احتمال بسیار زیادی وجود دارد. اگرچه این تنها منطقه‌ای است که قابلیت ایجاد یک طوفان ژئومغناطیسی قدرتمند در جو زمین را دارد.

اسپیس ودر لایو (SpaceWeatherLive) که فعالیت‌های شفق قطبی و خورشیدی را به صورت لحظه‌ای بررسی می‌کند، در آخرین گزارش خود در مورد منطقه لکه‌های خورشیدی، اعلام کرد: «این منطقه لکه‌های خورشیدی چند روز پیش فعال بود اما به میزان قابل‌توجهی آرام شد. [این منطقه] به دلیل برخورداری از ساختار دلتای مغناطیسی قابل‌توجه است.»

وجود یک ساختار دلتای مغناطیسی به این معنی است که احتمال انتشار یک شراره کلاس ایکس، بزرگ‌ترین نوع شراره خورشیدی، [در آن] وجود دارد.

به گفته ناسا، شراره‌های کلاس ایکس وقایع نادری‌اند؛ با وجود این می‌توانند انرژی معادل یک میلیارد بمب هیدروژنی تولید کنند.

سازمان فضایی ایالات متحده هشدار داد: «اگر آن‌ها به سمت زمین هدایت شوند، چنین شعله‌ها و پدیده‌های خروج جرم از تاج خورشیدی «سی‌ام‌ئی» (CME) می‌توانند طوفان‌های تشعشعی طولانی‌مدتی ایجاد کنند که احتمالا به ماهواره‌ها، سیستم‌های ارتباطی و حتی فناوری‌های زمینی و شبکه‌های برق آسیب می‌زند.

برای مثال در ۵ و ۶ دسامبر ۲۰۰۶ فوران‌های کلاس ایکس پدیده خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) را ایجاد کردند که با سیگنال‌های سیستم موقعیت‌یابی جهانی (جی‌پی‌اس) ارسال‌شده به گیرنده‌های زمینی تداخل داشت... البته با هشدارهای قبلی ممکن است بسیاری از ماهواره‌ها و فضاپیماها در برابر بدترین پیامدها حفاظت شوند.»

بنا بر اعلام اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) در ایالات متحده، فعلا احتمال اینکه منطقه لکه خورشیدی ۳۰۸۹ یک شراره کلاس ایکس تولید کند، پنج درصد است.

 

ارسال نظر