|

مصاحبه با مدیرعامل شرکت هلیکوپتری آواسلامت

مصاحبه با مدیرعامل شرکت هلیکوپتری آواسلامت

این مصاحبه در مردادماه انجام شده و با تاخیر منتشر شده است. مصاحبه با مهندس علیرضا ولدخانی مدیرعامل شرکت هلیکوپتری آواسلامت

لطفا خود را معرفی کرده و از سوابق تحصیلی و کاری خود برای ما بگویید؟

من علیرضا ولدخانی هستم. در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کردم و بیش از 40 سال است که در عرصه‌های مختلف مهندسی، صنعتی و بازرگانی فعالیت می‌کنم. از سال 1382 با تاسیس و راه اندازی یک شرکت 100% خصوصی با کادری متخصص و مجرب نقش به سزایی در پشتیبانی پروازی در جهت اهداف صنعت نفت در بخش دریا offshore ایفا نمودیم. همچنین اولین پرواز در شب با هلیکوپتر بل 412 تحت لوای همین شرکت حاصل گردید. در کارنامه کاری اینجانب توفیق نصیب گردید تا در ارائه خدمات به شرکت‌های نفتی، فعالیت‌های انسان‌دوستانه، پروازهای اورژانسی و پرواز در شب، گام برداشته شود. در حال حاضر نیز از موسسان شرکت هلیکوپتری آواسلامت در سمت مدیرعامل و عضو هیئت مدیره این شرکت در حال خدمت گزاری هستم.

 

لطفا درباره تاریخچه شرکت هلیکوپتری آواسلامت توضیحاتی را ارائه بفرمایید.

شرکت هلی‌کوپتری آوا سلامت، به عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی (هئیت امنای صرفه جویی ارزی)، در راستای گسترش خدمات اورژانس هوایی کشور به عنوان یکی از اولویت‌های کاری این وزارتخانه در حوزه طرح تحول سلامت، حسب رهنمودهای مقام عالی وزارت در اسفندماه سال 1395 تأسیس گردید. این شرکت در اردیبهشت 96 موافقت اصولی و در اسفند ماه همان سال مجوز بهره‌برداری هوایی (AOC) خود را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ نمود. هلی‌کوپتری آوا سلامت حلقه‌ای از زنجیره امدادرسانی به مجروحان و بیماران بحرانی است که با بهره‌گیری از چالاکی و انعطاف حمل و نقل هوایی و کاهش زمان رساندن بیمار و مجروح به مراکز تروما، از تلفات بسیاری پیش‌گیری می‌کند. آوا سلامت به منزله زیرساخت و بازوی هوانوردی وزارت بهداشت جهت پاسخگویی به عملیات پرواز مورد نیاز و استانداردسازی امکانات هوانوردی و به صورت خودگردان (فاقد هرگونه بودجه سالیانه دولتی) در نظر گرفته شده است. این زیرساخت، همچون هر زیرساخت دیگری در کشور به جهت توسعه پایدار نیازمند هماهنگی و حمایت ملی در سایر بخش‌های مرتبط، به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان اورژانس کشور به عنوان متولیان مدیریت خدمات فوریت‌های پزشکی است.

2

ضرورت و نیاز کشور به خدمات اورژانس هوایی براساس فعالیت شرکت هلیکوپتری آوا سلامت به عنوان تنها دارنده گواهینامه (HEMS) در ایران، چگونه تعریف می شود؟

ایران یکی از 20 کشور بزرگ دنیا است و به طور متوسط پهنه‌ای برابر با شش کشور اروپایی دارد. این در حالی است که گوناگونی جغرافیایی در کشورمان از بیابان و دشت‌های وسیع گرفته تا مناطق ساحلی و جنگلی و کوهستان‌های بلندمرتبه قابل توجه است. جمعیت کشور در پهنه وسیع و گونه‌گونی پراکنده است که در برخی مناطق متراکم و در بسیاری از دیگر مناطق تنک و کم‌تراکم است. در چنین شرایط اقلیمی، پراکنده بودن امکانات بیمارستانی به قدر پراکندگی جمعیت، ناممکن می‌باشد. چه در مناطق بیابانی که جمعیت بسیار دور از هم قرار دارد و چه در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور. در عوض، سرمایه‌گذاری روی وسایل نقلیه متناسب جهت دسترسی و حمل فوری بیمار یا مصدوم تحت مراقبت‌های پیش‌بیمارستانی راهکاری اصولی و منطقی است. در اروپا به طور متوسط به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت یک هلیکوپتر آمبولانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. هلیکوپترهای آمبولانس به علت چابکی، انعطاف و قابلیت اطمینان، کارایی فوق‌العاده‌ای جهت برآوردن این منظور دارند. در ایران به علت پراکندگی جمعیت و وسعت کشور، حتی بیش از سرانه اروپا نیاز به این وسایل پرنده احساس می‌گردد، بنابراین برای پاسخ‌گویی به نیاز اورژانس کشور به عملیات هوایی بیش از 100 پایگاه هوایی اورژانس و دست کم همین تعداد هلیکوپتر مورد نیز خواهد بود. سالانه در کشور قریب به 40هزار مرگ و میر ناشی از حوادث قابل پیشگیری در کشور اتفاق می‌افتد که کم و بیش نیمی از این تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای است. به عبارتی روزانه در کشور 10 حادثه پرتلفات رخ می‌دهد. بر اساس اعلام پلیس راهور و ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه در تاریخ 31 تیرماه 99، هر تصادف رانندگی منجر به فوت، معادل ٥,١‌ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند. این درحالی است که روزانه به‌طور میانگین ٥٥ نفر در حوادث رانندگی فوت می‌کنند. البته گفته می‌شود در واقع هزینه تصادفات رانندگی در ایران هر روز حدود ٢٨٠‌ میلیارد تومان است که رقم بالایی است.. از سوی دیگر هرچند بیشترین آمار مرگ و میر در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی است، از آنجا که عمده مرگ و میر ناشی از این آسیب در سنین بالا رخ می‌دهد، بیشترین تلفات ناشی از عمر از دست رفته ایرانیان، حوادث ترافیکی است که در آن بیشترین تلفات مربوط به دهه سوم زندگی افراد و قابل پیشگیری است. به طور خلاصه آسیب ناشی از تلفات جاده‌ای، به تنهایی برابر با سهم زیرساخت حمل و نقل کشور، برابر با 7% تا 8% از تولید ناخالص ملی است. علاوه بر این، تصویر دردناک‌تر شامل خسارات ناشی از سایر حوادث، تبعات اجتماعی و روحی روانی ناشی از فقدان‌ها یا معلولیت‌ها نیز می‌باشد. اثربخشی خدمات آمبولانس هلیکوپتری به قدری است که بنا به گزارشات در بیش از 80 درصد ماموریت‌های هوایی انجام‌شده، چنانچه از چالاکی حمل و نقل هوایی استفاده نمی‌گردید، بیمار یا مجروح بی‌تردید جان خود را از دست می‌داد. همچنین به عنوان مصداقی از میزان تاثیرگذاری کم‌نظیر هلیکوپتر در عملیات اورژانس، می‌توان به کاهش 75 درصدی زمان رساندن بیماران و مجروحان بدحال به مراکز تروما و کاهش 50 درصدی مرگ و میر مادران باردار از زمان راه‌اندازی اورژانس هوایی کشور اشاره کرد.در بیانی دیگر این نوع خدمات علاوه بر عدالت در خدمت رسانی فارغ از قومیت و سطوح طبقاتی افراد در مواردی استفاده می‌گردد که جایگزینی برای آن متصور نیستیم زیرا در صورت عدم استفاده و به پرواز درآمدن هلیکوپتر بدون شک، عوارض آن لطمات زیادی به کشور و خانواده‌ها تحمیل می‌نماید.

 

ضرورت تشکیل شرکت هلی کوپتری آواسلامت و همچنین ضرورت توسعه الگوهایی نظیر شرکت هلی کوپتری اواسلامت چیست را شرح دهید؟

طی سالیان گذشته، تمهیدات روزافزونی برای کاهش ریسک تحمیل‌شده بر جان پرسنلی که برای نجات جان دیگران تلاش می‌کنند پیش‌بینی شده است؛ از جمله آموزش‌های ویژه و انجام عملیات پرواز در چارچوب قوانین هواپیمایی کشوری (Civil). سنگ بنای ایمنی در عملیات پرواز، سرمایه‌گذاری در رویکرد پیشگیرانه است. محل نشست و برخاست، وضعیت آب و هوا، کروی پروازی، وضعیت فنی وسیله پرنده، و ترافیک هوایی عواملی است که با برآورد و اطلاع پیشاپیش از آن، می‌توان از بسیاری از مخاطرات دوری کرد. عملیات اورژانس هوایی، ذاتا به علت زمان و مکان وقوع حادثه پیش‌بینی پذیری کمتری دارد. آژانس ایمنی هوایی اروپا (EASA) برای کاهش مخاطرات این نوع عملیات، تدابیر پیچیده‌ای در نظر گرفته است که تنها با اتکا به این فرایندهاست که می‌توان پروازی چابک و همچنان ایمن انجام داد. این نکته قابل توجهی است چرا که با پیش‌بینی شرایط پیش رو، نه تنها رعایت ایمنی موجب کندی نخواهد شد، بلکه با تصمیم‌سازی پیشاپیش امکان چالاکی بیشتر را فراهم می‌آورد. آوا سلامت که پروانه بهره‌برداری (AOC) خود را بر مبنای همین قوانین اخذ نموده است، متضمن ارائه این خدمات ایمن، چابک و تخصصی در سطح استانداردهای هواپیمایی کشوری است. ارائه این خدمات به صورت یکپارچه در قالب یک شرکت هلیکوپتری دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری که به منزله زیرساخت و بازوی هوانوردی وزرات بهداشت و سازمان اورژانس در نظر گرفته شده است، نه تنها ارائه خدمات چابک و تخصصی را ممکن می‌سازد، بلکه ایمنی مورد انتظار را تضمین می‌کند. همچنین هماهنگی بین ناوگانی که زیر نظر یک مرکز کنترلِ واحد، عملیات می‌کنند، در شرایط بحران و بلایای طبیعی، نقطه قوتی برای نظام مدیریت بحران کشور خواهد بود.

ناوگان شرکت شما از چه هلیکوپترهایی تشکیل شده است؟ ویژگی این هلیکوپترها و مزایای خدمات شرکت هلیکوپتری آواسلامت چیست؟

شرکت هلی کوپتری آوا سلامت در گام نخست، فعالیت خود را با 8 فروند هلیکوپتر BK117 آغاز کرد. پس از بازدیدها و بررسی‌های به‌عمل‌آمده از کشورهای روسیه، آلمان، سوئیس و ایتالیا و مقایسه هلیکوپترهای ایرباس، آگوستا، بل و سایر تولیدکنندگان، از منظر عملکرد در اقلیم ایران به عنوان آمبولانس و همچنین امکان تامین قطعات و تجهیزات، 6 فروند هلیکوپتر از کشور آلمان از طریق گشایش اعتبارات اسنادی و با مجوز BAFA (اداره کنترل اقتصاد و صادرات دولت فدرال آلمان) خریداری گردید. شرکت DRF در آلمان یکی از ارائه‌دهندگان خدمات اورژانس هوایی در اروپاست که در هنگام تحویل کلیه سرویس‌ها انجام شده و قطعات اساسی تعویض گردیده‌اند. علاوه بر این، بر اساس قرارداد منعقد شده با این شرکت تجربیات خود در زمینه ارائه این خدمات و دانش فنی لازم را در اختیار آوا سلامت قرار داده است. با امید و اتکا به خداوند متعال و در راستای خدمات رسانی به هموطنان، آوا سلامت در صدد توسعه ناوگان خود تا 20 فروند بالگرد می‌باشد. امتیاز ویژه آمبولانس هوایی آوا سلامت در انطباق آن با قوانین هواپیمایی کشوری و استفاده از وسایل پرنده و تجهیزات پیشرفته فوریت‌های پزشکی است. هلیکوپتر ایرباس BK117-C1، پرکاربردترین هلیکوپتر دنیا در حوزه آمبولانس هوایی است. این هلیکوپتر قابلیت استارت در کمتر از 2 دقیقه را دارد. به سیستم‌های اجتناب از برخورد (HTAWS)، سیستم قطه کابل برق (wire-cutter)، و اطفا خودکار آتش سوزی موتور (Engine Fire Extinguisher) مجهز است. مجهز بودن به دو موتور، امکان پرواز را بر فراز مناطق شهری و آبی را با ایمنی بسیار بالاتر فراهم می‌کند و درهای به اصطلاح صدفی آن که از پشت باز می‌شود کارایی بهتری برای منظور اورژانس به آن می‌دهد. مضاف بر این، هلیکوپتر BK117-C1 به نسبت پرنده‌های هم‌جثه خود، سر و صدای به مراتب کمتری ایجاد می‌کند، کم‌مصرف‌تر است و تعمیر و نگهداری آن زمان و هزینه کمتری در بر دارد. در مورد این هلیکوپتر نکته قابل توجه دیگر این است که در مقایسه با سایر وسایل پرنده مشابه، کمترین قطعات و فناوری آمریکایی را داراست، که با توجه به تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده، کمترین هزینه را جهت تامین قطعات و تعمیر و نگهداری این وسایل پرنده بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

 

پتانسیل موجود در شرکت هلی کوپتری اواسلامت و همچنین عملکرد شرکت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

دستاوردهای شرکت از بدو تاسیس گواهی است بر پتانسیل این شرکت که به اختصار توضیح داده می‌شود:

اخذ مجوز ارائه خدمات پروازی و تعمیراتی از سازمان هواپیمایی کشوری

یک سال پس از تاسیس شرکت و در روزهای پایانی سال نود و شش و در پی برآوردن کلیه الزامات و استانداردهای عملیات پرواز که بر اساس استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری و آژانس ایمنی هوانوردی اروپا نگارش شده است، هلیکوپتری آوا سلامت موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری از ناوگان هوایی خود با مجوز HEMS به شماره IR.AOC.164 شد. شایان ذکر است اعطای مجوز ارائه خدمات آمبولانس هوایی (HEMS) از سوی سازمان هواپیمایی کشوری بی‌سابقه می‌باشد. همزمان شرکت موفق به اخذ پروانه تشکیل سازمان تعمیر و نگهداری (MRO) به شماره IR.145.57 و سازمان مدیریت تداوم صلاحیت پروازی (CAMO) به شماره IR.MG.44 گردید. بنابراین آوا سلامت علاوه بر ارائه خدمات پروازی و مشاوره و آموزش ایمنی هوانوردی، قادر به ارائه خدمات تعمیراتی و مدیریت تداوم صلاحیت پروازی می‌باشد.

تهیه و تجهیز هشت فروند هلیکوپتر با حداکثر کارآمدی و حداقل هزینه جهت ارائه خدمات اورژانس هوایی

تامین و آموزش نیروی متخصص پروازی و فنی جهت پشتیبانی وسایل پرنده

در سال 97:  806 ساعت آموزش بالغ بر 17892 نفر ساعت

درسال 98: 11166 ساعت آموزش بالغ بر 12172 نفر ساعت

در سال 99 تا پایان خردادماه: 366 ساعت آموزش بالغ بر 626 نفر ساعت

استقرار سیستم ایمنی، امنیت و تضمین کیفیت در شرکت

سیستم‌های مدیریت ایمنی (SMS)، مدیریت کیفیت (QMS) و مدیریت حراست بر مبنای نظام‌نامه‌هایی که تدوین و به تایید سازمان هواپیمایی کشوری رسیده استقرار یافته‌اند. سیستم مدیریت ایمنی، به طور دینامیک و مستمر کلیه مخاطراتی را که می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم منجر به بروز حادثه یا سانحه شود را رصد و تدابیر لازم را برای حفظ فعالیت شرکت در محدوده ریسک قابل قبول پیش‌بینی می‌کند. سیستم مدیریت کیفیت نیز بر تطابق فعالیت‌های کلیه واحدهای شرکت با قوانین و نظام‌نامه‌های مصوب و بهبود مستمر فرآیندها نظارت می‌نماید. علاوه بر این حراست مجموعه همواره شرکت، پرسنل و فعالیت‌های آن را از تهدید‌ها و مداخلات غیرقانونی حفظ می‌نماید.

برنامه‌ریزی راه‌اندازی پایگاه‌ها، طراحی هلی‌پورت‌ها و استقرار شش فروند هلیکوپتر در پایگاه‌های اورژانس هوایی آوای: البرز، سمنان، گناباد، ایلام، یزد و ایرانشهر و استقرار در پایگاه مهران برای پشتیبانی مراسم اربعین، و انجام عملیات هدایت ارزیابی ابعاد بحران، هدایت از آسمان و امداد و نجات در لرستان، ایلام، خوزستان و سیستان و بلوچستان (بحران سیل جنوب) که عملکرد شرکت به شرح زیر می‌باشد:

Untitled

به عنوان یک فرد فعال در زمینه صنعت هوانوردی؛ چه پیامی برای دانشجویان حال حاضر رشته‌های هوانوردی و علاقمندانی که در صدد انتخاب این رشته‌ها هستند دارید؟

آینده صنعت هوانوردی در دست جوانان ماست، انتظار و توصیه من به جوانان این است که با آموخته‌های خود توانایی ایجاد تفاوت‌ها را داشته باشند. آموخته‌ها شامل داشتن سواد عاطفی (برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان)، سواد ارتباطی (توانایی ارتباط مناسب با دیگران و داشتن آداب اجتماعی)، سواد مالی(توانایی مدیریت مالی و ایجاد توازن مالی)، سواد رسانه‌ای و تشخیص استفاده از رسانه‌های معتبر، سواد تربیتی(تربیت فرزندان به نحو سالم)، سواد رایانه‌ای و مهارت‌های آن، سواد مبتنی بر احترام به دیگران و تبعیض نگذاشتن بین افراد، سواد داشتن راه‌های حفاظت از محیط زیست، سواد تحلیلی شامل توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریه‌های مختلف و ایجاد استدلال منطقی، سواد انرژی و مدیریت مصرف انرژی، سواد علمی علاوه بر سواد دانشگاهی بر پایه راه کارهای علمی و عقلانی مناسب، سواد دانستن زبان خارجی. این موارد در همه شئون علمی و شغلی و حرفه‌های مختلف منجمله صنعت هوانوردی باید نمود داشته باشد، دنیا هر روز در حال تغییر است و با گذشت زمان گستره دانش‌ها فراگیرتر خواهد شد. اگر سواد ما، قابلیت‌های ما باعث تغییر در زندگی شخصی و کاری ما نشود. نمی‌تواند موجب تحول و آینده سازی را فراهم آورد.

 

حرف پایانی

در شرایط کنونی کشور با آرزوی سلامتی برای همگان، ماسک بزنیم و با احترام به حقوق شهروندی، رعایت فاصله اجتماعی، سهمی در انجام مسئولیت اجتماعی خود ایفا کنیم.

3

ارسال نظر