|

مصاحبه با دکتر مهدی فتحی؛ مدیرعامل و نائب رئیسه هیئت مدیره شرکت هواپیمایی آتا

مصاحبه با دکتر مهدی فتحی؛ مدیرعامل و نائب رئیسه هیئت مدیره شرکت هواپیمایی آتا

مهدی فتحی هستم متولد آذر ماه سال ۱۳۶۳ در تبریز. تحصیلات مقدماتی خود را در رشته مهندسی مکانیک در تبریز گذراندم. همان زمان با تحصیل در یکی از شرکت های خودرو سازی داخلی مشغول به کار بودم تا اینکه در سال ۱۳۸۶ جهت ادامه تحصیل و پیشرفت در کار عازم تهران شدم.

لطفا خود را برای مخاطبان ماهنامه شبکه صنعت هوانوردی معرفی کنید.

مهدی فتحی هستم متولد آذر ماه سال ۱۳۶۳ در تبریز. تحصیلات مقدماتی خود را در رشته مهندسی مکانیک در تبریز گذراندم. همان زمان با تحصیل در یکی از شرکت های خودرو سازی داخلی مشغول به کار بودم تا اینکه در سال ۱۳۸۶ جهت ادامه تحصیل و پیشرفت در کار عازم تهران شدم. ورود من به صنعت هوانوردی هم داستان جالبی دارد؛ در حالی که برای خرید بلیط هواپیما به شرکت هواپیمایی ماهان مراجعه کرده بودم از استخدام نیروی فنی در این شرکت مطلع شده و با توجه به اینکه در حوزه تعمیرات خودرو فعالیت داشتم فرم استخدامی شرکت ماهان را تکمیل و در حالی که آماده سفر به جزیره کیش بودم از جانب شرکت ماهان برای حضور در مصاحبه استخدامی با بنده تماس گرفتند و از فردای آن روز در قسمت برنامه ریزی و صلاحیت پرواز این شرکت در فرودگاه اما خمینی (ره) مشغول به کار شدم.

 

چطور شد وارد شرکت آتا شدید؟

در سال۹۰ همزمان با تصمیم شرکت هواپیمایی آتا در خصوص تغییر مالکیت هواپیماهای این شرکت از ثبت اکراینی به ثبت داخلی، از طریق یکی از همکاران فنی پیشنهاد ارائه مشاوره فنی و صلاحیت پروازی برای شرکت هواپیمایی آتا به بنده ارائه و از بهمن ماه همان سال با سمت کارشناس صلاحیت پرواز در شرکت هواپیمایی آتا استخدام شدم.

به دلیل تازه تاسیس بودن شرکت، مسئولیت تعمیرات و نگهداری برعهده مهندسین سوئدی ومسئولیت صلاحیت پرواز برعهده اکراینی‌ها بود اما با برنامه ریزی انجام شده و اعتقادی که به توانمندی مهندسان داخلی داشتیم اقدام به تغییر ثبت هواپیماها نموده و فعالیت‌های مهندسی و تعمیرات آنان را نیز خودمان در دست گرفتیم.

در سال ۹۱ به عنوان مسئول مهندسی شرکت منصوب شده و با کمک گروهی از جوانان تازه فارغ التحصیل و بومی کار را پیش بردیم. در کنار کار، به آموزش صحیح و اصولی این دانشجویان نیز مشغول بودم و تمام داشته ها و آموخته های علمی خود را به آنان آموزش می‌‌دادم.

در سال ۱۳۹۲ با ارتقا شغلی به عنوان مسئول مهندسی و برنامه ریزی شرکت منصوب و در سال ۹۳ نیز در سمت رئیس ارشد مهندسی و برنامه ریزی شرکت مشغول به کار شدم.

روند پیشرفت شغلی من در آتا ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۹۵ به عنوان مدیر صلاحیت پرواز که زیر نظر معاونت مهندسی-تعمیرات فعالیت می‌کرد منصوب شدم.

بعد از مدتی برای ادامه تحصیل در رشته هوانوردی عازم سوئیس شده و در کالج QCM تحت نظارت آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا EASA، دوره‌های پارت M، پارت 145، پارت 21، تضمین کیفیت، مدیریت منابع انسانی، دوره‌های ممیزی و نهایتا دوره‌های مدیریت عاملی (Accountable Manager) را گذراندم.

از سال 95 تا 98 بصورت پاره وقت در هواپیمایی آتا فعالیت داشتم و در سال 98 پس از اتمام ماموریت کاری در خصوص تحویل هواپیماهای خریداری شده به عنوان معاونت مهندسی و تعمیرات آتا منصوب شده و بعد از 5 ماه فعالیت در این سمت در آذر ماه سال 98 جهت انجام امور شخصی و تخصصی به کشور فرانسه بازگشتم.

تا اینکه آبان ماه سال گذشته و طی صحبتی که با آقای زنوزی مالک محترم شرکت هواپیمایی آتا داشتم تصمیم به بازگشت به شرکت آتا گرفته و پیشنهاد مدیرعاملی این شرکت را پذیرفتم.

یکی از مهم ترین دلایل بازگشت به ایران و شرکت آتا، باور بر امکان ایجاد شرایط ایده آل و درخور شان این شرکت هواپیمایی بود.

 

از زمان قبول سمت مدیرعاملی آتا به چند درصد از برنامه‌های خود برای این شرکت رسیده‌اید؟

اگر برنامه‌های بلند مدت را در نظر بگیریم فقط به حدود 20% از این برنامه ها دست یافته‌ایم. اما با تلاش بسیار و استفاده از نیروی جوانی پتانسیل موجود در بدنه شرکت توانستیم هواپیماهای فعال آتا را ظرف مدتی کوتاه از دو فروند به ۱۲ فروند رسانده و مثال عملی از فرش به عرش رسیدن را معنای جدیدی ببخشیم.

 

دلایل این موفقیت‌ها چیست؟

مهم‌ترین دلیل موفقیت‌ها می تواند به سابقه حضور بنده  در شرکت هواپیمایی آتا مربوط باشد، چرا که با روحیات تک تک پرسنل در واحد های مختلف شرکت آشنا هستم.

حمایت‌های بی دریغ هیئت مدیره شرکت خصوصا مالک محترم جناب آقای زنوزی که همواره به عنوان پدری دلسوز و معنوی برای بنده و تمامی اعضای خانواده بزرگ آتا هستند نیز اصلی ترین دلیل این موفقیت بوده و در پیشرفت مجموعه نقش بی‌بدیل و بسزایی داشته است.

از دیدگاهی دیگر چون از ابتدا در این شرکت حضور داشتم، به نوعی ۱۰ سال برای حضور در پست مدیرعاملی آموزش دیدم آن هم در همه بخش‌ها از مهندسی- تعمیرات و صلاحیت پرواز که تخصص من بوده گرفته تا عملیات، مالی، بازرگانی و ... در انتها نیز حضورم در شرکت‌های مرتبط اروپایی و کار در فضایی خارج از ایران با آخرین استانداردهای هوایی، باعث ارتقا دید مدیریتی و آشنایی با روش‌ و شیوه‌های نوین مدیریتی در سطح کلان شده که ازهمه این تجارب برای پیشرفت هواپیمایی آتا استفاده می‌کنم.

یکی از نکات مهم در شیوه مدیریت آتا این است که سیستمی که تحت مدیریت مدیرعامل است به هیچ عنوان قائل به شخص نیست، یعنی هر عضوی دارای اختیاراتی مشخص بوده و در حیطه اختیاراتش باید وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد و پاسخگوی تصیماتی که اتخاذ می‌کند باشد.

در گذشته نیز روال مدیریت بنده در واحدهایی که مسئولیت آن را بر عهده داشتم همین گونه بود، چه زمانی که مسئولیت صلاحیت پرواز را بر عهده داشتم و چه زمانی که در سمت معاونت مهندسی-تعمیرات مشغول به کار بودم.

در اولین جلسه با مدیران و معاونان شرکت هم موضوع بکارگیری از مدیران و معاونان جوان که در کار خود بهترین هستند به عنوان سیاست اصلی بنده عنوان گردید. همواره بر این باور بوده ام که ارتقا تمام مدیران و مسئولان زیر مجموعه در هر سمتی که هستند باعث رشد و تعالی واحد مربوطه و نهایتا خود شرکت خواهد شد و مدیران شرکت، چه میانی و چه ارشد علاوه بر اینکه نباید هیچ واهمه‌ای از ارتقا و پیشرفت افراد شاغل در مجموعه خود داشته باشند بلکه باید از بزرگتر شدن مقام و پیشرفت نفرات زیرمجموعه خود نیز استقبال کنند. این همان سبک مدیریتی است که بنده در شرکت هواپیمایی آتا از آن استفاده و در مدت زمان کوتاه شاهد نتایج درخشان آن نیز بوده‌ایم.

 

پتانسیل موجود در شرکت چگونه است؟

وقتی پیشنهاد مدیرعاملی آتا را دریافت کردم می‌دانستم شرکت پتانسل پیشرفت و رسیدن به جایگاه واقعی خود را دارد.

از آنجایی که اگر مسئولیتی را قبول کنم سریعا برای رفع مشکلات اقدام می‌کنم، در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تجهیز آشیانه هواپیمایی آتا در فرودگاه تبریز اقدام کرده و در طی ۸ ماه عملیات تخصصیC چک بر روی ۵ فروند هواپیما انجام شد که انجام این تعدادC چک در این بازه زمانی  در سطح کشور سابقه نداشته است. این اتفاق مهم و بزرگ در حالی رخ داد که ظرفیت آشیانه آتا تنها یک فروند هواپیما می‌باشد. به عبارتی برای خلق این رکورد و دستاورد نیاز به تلاش شبانه روزی و ممارست و سختی بود.

از دیگر پتانسیل‌های بزرگ و مهم شرکت عاری بودن ساز و کار تصمیم‌گیری و مدیریت از بروکراسی‌های پر پیچ و خم اداری و جلسات سخت و طاقت فرساست به نحوی که جهت کاهش اتلاف وقت تصمیمات مهم فقط با انجام چند هماهنگی و راسا موافقت مستقیم مالک محترم به سر انجام می‌رسد.

همه مواردی که عنوان شد در کنار نیروی انسانی جوان، متخصص و کارآمد هواپیمایی آتا که سختی‌ها و مشکلات را صبورانه تحمل می‌کنند باعث می‌شود که شرکت در مسیر رشد و تعالی حرکت کند.

پیشرفت‌های ۱۰ ماهه اخیر نیز که از تصور بسیاری بالاتر بوده است حاصل همین موضوعات است.

 

آیا برنامه‌ای برای توسعه ناوگان دارید؟

خرید سه فروند هواپیمای امبرائر در دستور کار قرار گرفته و در حال طی کردن روند خرید و انتقال آنان هستیم. در صورت افزوده شدن این هواپیماها به ناوگان آتا، شاهد افزاش ظرفیت پروازی و انعطاف درانجام پروازهای داخلی خواهیم بود.

ضمن اینکه با دستور مالک محترم برای گسترش پروازهای خارجی خرید تایپ جدیدی از هواپیماهای پهن پیکر در دستور کار قرار گرفته و با ملحق شدن آن هواپیماها به ناوگان آتا در آینده‌ای نزدیک اخبار مسرت بخشی از این موضوع به سمع و نظر مردم عزیز خواهد رسید.

 

از تاثیرات کرونا بر شرکت‌های هواپیمایی برای ما بگویید؟

متاسفانه شیوع ویروس کرونا تاثیر سوئی را نه تنها بر شرکت‌های هواپیمایی جهان بلکه بر صنعت هوانوردی وارد کرد، کاهش پروازها منجر به کاهش نقدینگی شرکت‌های هواپیمایی شد که به طبع آن شرکت‌ها از تحویل هواپیماهای جدید خود امتناع کرده یا سفارشات خود را لغو کردند، همین موضوع باعث آشفتگی وضعیت شرکت‌های هواپیماسازی شد.

برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی هم که بیشتر بصورت درآمد‌-هزینه‌ای فعالیت می‌کنند نیز شرایط خوب پیش نرفت، ضمن اینکه با اعمال قوانین دست و پا گیری مثل قانون استفاده از۶۰% ظرفیت هواپیما که از نظر علمی اثبات نشده است، فشارها بر ایرلاین‌های داخلی افزایش پیدا کرد.

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی IATA نیز در چند اطلاعیه از احتمال کم ابتلای افراد در پروازها گفت چرا که هواپیما شامل یک سیکل بسته است و هوای مطبوع داخل کابین مرتبا تصفیه می‌شود، ضمن اینکه در دیگر فازهای حمل و نقل چنین قوانینی اجرا نشد.

 

چه پیامی برای علاقمندان به صنعت هوانوردی دارید؟

مهمترین موضوعی که می‌توانم در حال حاضر ذکر کنم این است که از نیروی جوانی خود بهترین بهره را ببرید، سعی کنید همیشه بهترین خود باشید، ارتباطات موضوع مهمی است با افراد مختلف ارتباطات موثر برقرار کنید و از تجارب دیگران استفاده کنید.

به اهالی صنعت هم این پیشنهاد را می‌دهم که پیشرفت 10 ماه اخیر هواپیمایی آتا را بررسی کنند تا نقش نیروی جوانی در این شرکت را مشاهده کنند. امیدوارم اعتماد به نیروها و مدیران جوان صنعت هوانوردی در کشور روز به روز افزایش پیدا کند.

جا دارد صمیمانه از تلاش، کوشش و دوندگی شبانه روزی تمامی پرسنل با غیرت آتا در تک تک واحدهای مربوطه که سکان هدایت هر یک از واحدهای تخصصی این مجموعه را بر عهده داشته و با درایت و هوشمندی خود باعث بروز این تاج درخشان در کمترین زمان شده است تشکر نمایم.

ما فعل توانستن را با تلاش تک تک مدیران و معاونان خبره و حرفه‌ای و صد البته جوان شرکت صرف کردیم. یقین داشته باشید جوانان ایرانی در هر زمینه‌ای می‌توانند موفق باشند. آن‌ها بیشتر از حمایت مادی نیازمند اعتماد هستند.

 

سخن پایانی

درپایان بنده به نمایندگی از خانواده بزرگ و یکپارچه شرکت هواپیمایی آتا ازجناب آقای محمد رضا زنوزی مطلق مالک محترم و متعصب مجموعه توسعه سرمایه گذاری دریک که همواره حمایت مستمر، دلسوزانه و پدرانه‌ای ازمدیران جوان و تک تک پرسنل شرکت هواپیمایی آتا انجام داده و باعث ایجاد انگیزه مضاعف در تمامی مدیران و کارکنان این شرکت شده‌اند نهایت قدردانی و سپاس خود را ابراز می‌نمایم.

بدون شک جوانگرایی و حسن اعتمادی که مالک محترم مجموعه به مدیران جوان هواپیمایی آتا داشتند می‌تواند به عنوان یک الگوی مناسب و مدرن مدیریتی برای سایر مجموعه‌ها مطرح گردد.

ارسال نظر