|

علی بیت‌اللهی بیان کرد:

آیا بزرگ‌ترین فرودگاه کشور به خاطر نشست زمین تعطیل می‌شود؟

آیا بزرگ‌ترین فرودگاه کشور به خاطر نشست زمین تعطیل می‌شود؟

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ فرودگاه در کشور فعال هستند که به دلیل رخداد پدیده فرونشست در کشور، انجام مطالعات آثار فرونشست در آنها ضروری است، گفت: فرودگاه‌ها به دلیل نوع کاربری که دارند الزاماً در دشت‌ها و مناطق هموار و مسطح احداث می‌شوند. همچنین از آنجایی که در دشت‌های کشور، موضوع فرونشست زمین به دلیل مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی بالاست بنابراین می‌توان انتظار داشت که لاجرم فرودگاه‌های کشور تحت‌تأثیر فرونشست زمین قرار بگیرند

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با اشاره به اتمام فاز نخست مطالعات فرونشست در فرودگاه امام‌خمینی (ره) گفت: فاز دوم این مطالعات با هدف بررسی آثار احتمالی فرونشست در این فرودگاه آغاز شده است.

علی بیت‌اللهی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ فرودگاه در کشور فعال هستند که به دلیل رخداد پدیده فرونشست در کشور، انجام مطالعات آثار فرونشست در آنها ضروری است، گفت: فرودگاه‌ها به دلیل نوع کاربری که دارند الزاماً در دشت‌ها و مناطق هموار و مسطح احداث می‌شوند. همچنین از آنجایی که در دشت‌های کشور، موضوع فرونشست زمین به دلیل مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی بالاست بنابراین می‌توان انتظار داشت که لاجرم فرودگاه‌های کشور تحت‌تأثیر فرونشست زمین قرار بگیرند.

وی با اعلام این مطلب که فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) جز نخستین فرودگاه‌هایی است که مطالعات آثار فرونشست زمین در آن عملیاتی و اجرایی می‌شود، از همکاری مناسب شرکت فرودگاه‌ها و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای انجام مطالعات مشترک خبر داد و افزود: با شرکت فرودگاه‌ها و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) هماهنگی و مذاکرات خوبی داشتیم. قرار شده است تا فرودگاه‌های کشور به ترتیب اولویت مورد مطالعاتی در خصوص آثار فرونشست قرار بگیرند.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: فاز اول مطالعات آثار فرونشست بر فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) که شامل مطالعات شناسایی فرونشست در فرودگاه فوق بود انجام شد. نتایج حاکی از آن بودند که اگرچه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در زون فرونشست قرار دارد، اما اعداد و مقادیر آن اندک است و می‌توان تدابیری پیشگیرانه برای گسترش آن داشت. بر اساس اطلاعات به دست آمده فرودگاه فوق سالانه بین چهار تا شش سانتی متر فرونشست دارد.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

ارسال نظر