درآمد و منابع شهر فرودگاهی امام خمینی در ۲ سال پنج برابر شد
مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی: در ابتدای دولت سیزدهم، مجموع درآمد و منابع شهر فرودگاهی ۹۰۰ میلیارد تومان بود، سال ۱۴۰۲، این رقم تقریباً پنج برابر شد، به ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ به بالای ۸ هزار میلیارد تومان برسد.
به گزارش کن نیوز؛ برنامه صف اول شبکه خبر، موضوع طرحهای توسعهای و عملکرد شهر فرودگاهی امام خمینی را با حضور آقای سعید چلندری - مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی بررسی کرد.
مقدمه مجری: طبق روال یکی دیگر از خدمتگزاران ملت ایران مقابل دوربین صف اول قرار میگیرند تا در مورد سیاستها، راهبردها و البته تصمیمهایی صحبت کنند که میتواند در زندگی بسیاری از مردم ایران موثر واقع بشود، از این بابت بسیاری را عرض کردم که خدمات فرودگاهی طبعا برای همه مردم نیست، بلکه قشری هست که از خدمات فرودگاهی استفاده میکنند.
طبق برآوردها باید یکی از مراکز اصلی حمل و نقل هوایی در کشور بلکه در منطقه باشد.
سوال: فرودگاه حضرت امام را بعنوان شهر فرودگاهی گفته میشود، چه تفاوتی بین شهر فرودگاهی با فرودگاه هست؟
چلندری: در فرودگاهها ما یک تعریفهای خاصی داریم. بعضی فرودگاهها داخلی هستند. بعضیها مرز هوایی هستند که فقط میتوانند یکسری پروازهای خارجی خاصی را انجام بدهند و یکسری از فرودگاهها بین المللی هستند، مثل مهرآباد، مشهد، شیراز، اصفهان و زاهدان. اینها فرودگاههای بین المللی هستندکه به چندین نقطه خارجی پرواز میگذارند، شهر فرودگاهی یک مقدار متفاوتتر است. یکسری خدمات و امکانات ویژه تری میدهد. شما اگر عنایت داشته باشید در شهر فرودگاهی امام خمینی ما سه تا فرودگاه در یک محدوده داریم، به همین دلیل اسم آن را شهر فرودگاهی گذاشتند. ما ترمینال سلام با یک فاصله تقریبا هشت نه کیلومتری با ترمینال فعلی و دوباره ترمینال دو که قرار است ساخته شود با فاصله هشت نه کیلومتری و شاید ده کیلومتری با ترمینال فعلی به همین دلیل است و امکاناتی که دارد خدمات هتلینگ که دارد میدهد و مراکز تجاری، سرویسهای. منطقه آزاد تجاری منطقه ویژه تجاری و از نظر حمل کالا دومین گمرک اصلی کشور حساب میشود که به همین دلیل آنجا بعنوان شهر فرودگاهی نامگذاری شده است.
سوال: آیا طبق آن پیش بینی که میشد که شهر فرودگاهی امام خمینی که در جنوب غربی تهران قرار دارد فکر میکنم سی کیلومتری، الان طبق آن روند پیش رفته یا نه؟
چلندری: اجازه بدهید من یک مقدار به عقبتر برگردم، فرودگاه حضرت امام با یک سیاستهای خاصی برنامه ریزی شد و علیرغم همه فراز و نشیبهایی که برای این فرودگاه بود، سال ۸۴ این فرودگاه به بهره برداری رسید فاز اول فرودگاه، استحضار دارید شرکت تاب ترکیه آمد آنجا سرمایه گذاری کرد یک ملاحظات امنیتی بود عذر آن شرکت را خواستند و متخصصین داخلی خودمان آمدیم بهره برداری کردیم من جا دارم واقعا تشکر بکنم از همه دولتهایی که در طول این از سال ۸۴ به این طرف همه تلاش داشتند که فرودگاه امام را به آن هدف اصلی خودش برسانند، بهرحال مهمترین فرودگاه کشور و مهمترین دروازه ورودی مسافر به کشور هست. اما محدودیتهایی ایجاد شد که خیلی کند این حرکت پیش رفت، ما تازه سال ۱۴۰۲ اواخر ۴۰۲ به این رسیدیم که فاز یک مان تکمیل شد یعنی دیگر امکان توسعهای برای فاز یک نداریم، امکان واگذاری نداریم و رفتیم به سمت فاز دو، در برنامه پنجم توسعه قرار شده بود، چه برنامه پنجم چه برنامه ششم قرار شده بود که فرودگاه بعنوان هاب اول بار و هاب دوم مسافر قرار بگیرد.
سوال: در داخل کشور یا در منطقه؟
چلندری: در منطقه قرار بود که این تعریف برای فرودگاه بشود، اما دلایل مختلف عرض میکنم، نبودن نقدینگی، بعضیها آن اعتقاد و باور را نسبت به این کار نداشتند و همین باعث شد که حرکت این فرودگاه خیلی کند انجام بشود و فاز دو عملیاتی نشد، فاز یک هم یک ظرفیت محدودی دارد.
سوال: چرا فاز دو با تاخیر مواجه شد؟
چلندری: یکی این که شاید من مسئول که آن زمان مسئولیت داشتم این اراده و این اتحاد را نداشتم بروم سراغ فاز دو کلان پروژه بزرگی انجام بدهم و مهمترین بخش هم بحث اعتباراتش بود، اعتبار سنگینی میخواهد فاز دو، به همین دلیل هی آمدند فاز یک را انجام دادند تا بالاخره آمدند مطالعات را در دولت قبل انجام دادند و مطالعاتی انجام شد که ما باید این جا در فاز دو ساخت یک فرودگاه جدید هست با ابعاد و اندازه و ظرفیت ۵ برابر فرودگاه فعلی، خدا رحمت کند شهید رئیسی را، من زمانی که خدمت ایشان رسیدم، ایشان یک توضیحی خواستند عرض کردم خدمت شان که آقای دکتر این فرودگاه یک فرودگاهی هست با ۵ برابر ظرفیت فعلی، ۵ برابر ظرفیت فرودگاه مهرآباد و ۵ برابر ظرفیت فرودگاه مشهد مقدس و توضیحات لازم را دادم و در واقع ساخت یک فرودگاه جدید است، هر آنچه که ما در فاز یک مان داریم یعنی ساختمان ترمینال، ساختمانهای جانبی که ساختمانهای دستگاههای امنیتی است، ساختمانهای تاسیساتی، نیروگاه برق است، تصفیه خانه فاضلاب است، ساختمانهای امداد و نجات است، ایستگاه ایمنی زمینی است، هر آنچه که ما در فاز یک داریم، در فاز دو به مراتب کلانتر آن را داریم و حتی برج مراقبت پرواز و تکنیکال بلاک یک برجی با ارتفاع صد متر که در هیچ جای کشور نداریم. تعریف خاصی شده برای فاز دو و اعتبارات خاصی را میخواست.
سوال: الان اعتبارات این از یک بار فکر میکنم شما فرموده بودید از طریق تهاتر میخواهید این اتفاق بیفتد الان چطور است وضعیت آن؟
چلندری: چون بارها در شبکههای مختلف، در خبرهای مختلف میگویند که آقا بحث سرمایه گذاری، اصلا بحث سرمایه گذاری نیست، ما کاملا قراردادمان یک قرارداد پیمانکاری است، در زمان مرحوم قاسمی یک استجازهای از مقام معظم رهبری گرفته شده بود برای تخصیص ۱۰ و ۹ دهم میلیارد یورو نفت به وزارت راه جهت توسعه زیرساختهای وزارت راه، در آن زمان ما یک صحبتی با مرحوم قاسمی داشتیم، ایشان زحمت کشیدند، اجازه ورود به ما دادند ما با شرکت چینی یک شرکت چینی که آمده بود این بحث تهاتر نفت را انجام بدهد با آنها وارد مذاکره شدیم و بلافاصله آنها استقبال کردند و استقبال کردند از نزدیک جلسات کارشناسی مان را گذاشتیم تا زمانی که ما به قرارداد برسیم ۷۵ جلسه کارشناسی بالای ۵ ساعت ما گذاشتیم، چون استحضار دارید ما با چینیها قراردادهای مختلف داشتیم بحث خرید لوکوموتیو هست لوکوموتیو یک دیتیل و مشخصات خاصی دارد شاید این مشخصات به ۱۰-۲۰ تا آیتم بشود، یا خرید هواپیما بود که خرید هواپیما هم با ۱۰-۱۲ تا آیتم است که قیمت هواپیما را مشخص میکند ولی ساخت فرودگاه، ما در این فرودگاه میخواهیم یک ترمینالی بسازیم ۴۱۰ هزار متر مساحت ترمینالش است، باندهای پروازی دارد، سیستمهای ناوبری، سیستمهای ارتباطی، سیستمهای روشنایی باند، اینها همه سیستمهایی هست که باید ما سیستمهای به روز بیاوریم و تک تک آن آیتمهایی که ما میخواهیم در فرودگاه استفاده کنیم، اینها خودش نیاز به یک برنامه ریزی دارد، نیاز به کار کارشناسی دارد و همین باعث شد که ما ۷۵ تا جلسه بگذاریم و بعد منجر شد به قرارداد، رفتیم قرارداد بستیم برآورد کردیم حدود ۲ و نیم میلیارد یورو، این اجازه را به ما دادند ما در سفری که معاون اول محترم وقت رئیس جمهور در شانگهای آنجا بحث یک نمایشگاه اکسپو بود که آنجا بود، اجازه خواستیم از ایشان در بالاترین سطح مدیریتی کشور قرارداد توسعه فاز دوم احداث فاز دوم فرودگاه با شرکت چینی هاکان انرژی و کنسرسیوم بخاطر این که بتوانیم از توان مهندسی داخل هم استفاده کنیم ما آمدیم یک شرکت داخلی را هم با آن همراه کردیم، بهترین شرکتی که امتحانش را پس داده بود، توانمند بود و الحمدالله کار هم خوب شروع کرده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بود که مذاکره کردیم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با شرکت چینی هاکان انرژی یک کنسرسیوم تشکیل دادند و آمدند این قرارداد در بالاترین سطح جناب سردار عابد از قرارگاه خاتم الانبیا بنده هم از شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و خود شرکت هاکان انرژی در شهر شانگهای این قرارداد را امضا کردیم و مبادله کردیم و اواخر اسفندماه سال گذشته بود بلافاصله قرارداد را اجرایی کردیم در ۴ جبهه کاری ما کار را شروع کردیم، استحضار دارید ما مطالعات ترمینالی که میخواهد ۴۱۰ هزار متر ساخته بشود، کار بسیار سنگینی است ما میخواهیم ترمینالی را بسازیم که این ترمینال نباید مشابهش از نظر نما و شکل نباید مشابهش در کشور دیگر باشد و حتما الگوی معماری اسلامی ایرانی در آن لحاظ بشود، این خیلی ما تاکید داشتیم، این مستلزم این بود که ما بیشتر کار کنیم بخاطر همین که معطل نشویم کار را شروع کنیم ما کار را به دو بخش تقسیم کردیم از طرفی هم بخاطر این که وزارت راه بتواند اعتبارات را درست تخصیص بدهد، منابع را سازمان مدیریت بتواند درست تخصیص بدهد ما کار را دو بخش کردیم یک بخش کارهای زودهنگام تعریف کردیم یک بخش بلندمدت، بلند مدت آن طراحی ترمینال، ساخت ترمینال و برج مراقبت پرواز و سایر مستحدثات بود، کوتاه مدت باند پرواز و آن تجهیزاتی که آن سیستم باند پرواز میخواهد.
سوال: انشاالله چه زمانی میشود از آن بهره برداری کرد؟
چلندری: الان که خدمت شما هستم با توجه به کارهایی که از قبل انجام شده، چون احداث باند این جا بخشی در سنوات قبل انجام شده و مدت ۱۰ سال بود رها شده بود، ما این قول را به مردم داده بودیم که انشاالله فاز اول آن را که در قسمت جنوبی فرودگاه هست، ما بتوانیم نشست و برخواست هواپیما را در فاز اول پایان امسال انجام بدهیم، ولی با توجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد متاسفانه، حادثه تلخ و ناگوار شهادت رئیس جمهور محترم را داشتیم، باید قبول کنیم یکسری کارها سرعتش حداقل کم شد در کل دستگاه اجرایی سرعت کم شد و از جمله همین بحث تخصیص اعتبار ما که یک مقدار در سازمان مدیریت به مشکل برخورد، یک مجوزی را خواستند که ما بلافاصله اقدام کردیم از دولت محترم، تا دولت جدید تشکیل بشود مصوبهای هم صادر نمیشد، هفته گذشته تشکیل شد جلسه را رفتیم امیدواریم که در این جلسهای که دولت محترم تشکیل میدهند آن بحث قرارداد شهر فرودگاهی امام خمینی مطرح بشود و مجوز آن داده بشود بتوانند منابع را تخصیص بدهند، بحث بحث تهاتر نفت بود یعنی قرار بود پیمانکار چینی به اتفاق قرارگاه خاتم الانبیا بیایند کار را انجام بدهند ما طبق قراردادهای دیگر پیش پرداخت به آنها بدهیم و صورت وضعیت هایشان را پرداخت کنیم.
مرحله نخست فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی تا نیمه نخست سال آینده تکمیل می شود
سوال: این امیدواری وجود دارد که مثلا در نیمه نخست سال آینده مرحله اول آن به پایان برسد؟
چلندری: تمام تلاش دولت، خوشبختانه من این نوید را بدهم خدمت شما که من با خانم دکتر صادق صحبت میکردم وزیر محترم راه و شهرسازی، آقای رئیس جمهور روی این پروژه عنایت خاص و ویژه دارند و تاکید دارند که این کار انجام بشود امیدواریم که انشاالله با تخصیص به موقع منابع ما بتوانیم ماکسیمم در شش ماه اول سال آینده فاز اول که تکمیل باندهای پروازی هست، پلهای ارتباطی هواپیما را از قسمت جنوبی به شمالی هست و کلیه تجهیزات روشنایی، ارتباطی و کمک ناوبری هست بتوانیم اینها را انجام بدهیم که بتواند پرواز در آن قسمت جنوبی نشست و برخاست کند در این مدت که ما داریم این فاز یک را انجام میدهیم، قطعا الان مطالعات ترمینال خوشبختانه آن نقشههای کلی معماری، معماری کلی آن تهیه شده، باید نقشههای فاز یک و فاز دو را تهیه کنیم فاز یک هم حدود ۵۰ درصد نقشه هایش را تهیه کردند الان همکاران بنده هر هفته جلسه کنترل پروژه دارند که مشاورین ما و کارشناسان ما حدود ۳۰-۴۰ نفر میشوند همه اینها مینشینند هر هفته دارند دنبال میکنند که نقشههای ترمینال را تهیه کنند، ما همزمان با آن که کارهای زودهنگام مان دارد عوامل پروازی انجام میشود داریم مطالعات ترمینال را هم جلو میبریم امیدواریم که انشاالله بتوانیم قبل از پایان امسال شروع کنیم آغاز عملیات اجرایی احداث ترمینال و برج مراقبت پرواز و سایر ساختمانهای جانبی آن را انشاالله بتوانیم قبل از پایان امسال شروع کنیم.
سوال: آن پایانه سلام که بیشتر برای اعزام یا نشست و برخاست هواپیماهایی که برای عتبات و مکه و اینها هست، آن وضعیتش چطور است؟
چلندری: یک کار خیلی خوبی که اتفاق افتاد احداث ترمینال سلام بود، ترمینال سلام اول به ما انتقاد میکردند یعنی سال ۹۱-۹۲ استحضار دارید من خودم در یک مقطعی سال ۹۳-۹۴ آن موقع هنوز شهر فرودگاهی نشده بود مدیر کل فرودگاه امام بودم آن زمان انتقاد میکردند که چرا ترمینال سلام را بردند آنجا ساختند ولی امروز نشان میدهد که فکر و ایده خوبی پشت آن کار بود الحمدالله این توفیق را داشتیم عملیات حج ۴۰۱، ۴۰۲ و ۴۰۳ را انجام بدهیم با بالاترین سطح رضایتمندی، یعنی رضایتمندی بالای ۹۵ درصد و همچنین عتبات سال ۴۰۱ و ۴۰۲ و ۴۰۳ و هر سال هم نسبت به سال قبل توفیقات بیشتری حاصل میشد.
سوال: چه تعداد امسال از طریق سلام رفتند؟
چلندری: برای حج تمتع ما حدود ۲۵۶ تا پرواز انجام دادیم و ۵۶ هزار و ۵۰۰ نفر از زائرین از شهر فرودگاهی امام خمینی ترمینال سلام رفتند توفیق تشرف را پیدا کردند به سرزمین وحی، بالای ۵۰ درصد از زائرین کشور ۱۱ استان کشور از ترمینال سلام اعزام شدند و در عتبات امسال هم در بازه زمانی آن اربعین که تعریف کردم بیست و چهارم مردادماه تا نهم شهریورماه، ما تقریبا حدود هزار و ۷۸۰ تا پرواز انجام دادیم و ۲۵۰ هزار نفر از زائرین عتبات عالیات از این ترمینال توفیق تشرف پیدا کردند رفتند و بازگشتند، این در این بازه زمانی بود، ما عتبات اربعین مان تا پایان ماه صفر ادامه داشت یعنی اگر تا پایان صفر را بگوییم بالای ۳۰۰ هزار تا و بالای دو هزار تا پرواز میشود.
سوال: حج عمره هم از همین جا میروند؟
چلندری: بله، اصلا ما کلا ترمینال سلام، یک اتفاق خوبی که افتاد ما همیشه اعتراضی داشتیم، ما یکسری مسافرین خارجی بین المللی داریم که با یک شرایط خاصی دارند مسافرت شان را انجام میدهند و یکسری مسافرین بسیار عزیز و گرانقدری داریم که با یک حال و هوای دیگری دارند میروند، یک زائر عزیز که خودش را آماده کرده دارد توفیق تشرف به سرزمین وحی را پیدا میکند ما شرعا، قانونا مسئولیم که آن حس و حال و هوای سفر را برای او پیدا کنیم و خوشبختانه در عملیات حج تمتع با شرایطی که ترمینال سلام دارد آن المانهایی که نصب شده، آن شعائر اسلامی که آنجا نصب شده همه با آیینهای مذهبی هست و آن تصاویر زیبایی که در آن ترمینال هست، وقتی که آن زائر و مسافر میآید به ترمینال سلام میرساند خودش را در یک مسیر دیگر قرار میدهد، امسال الی ماشاالله ما داشتیم عزیزان بزرگوار، زائرینی که میآمدند تشکر میکردند و میگفتند به محضی این که ما ماشین مان را پارک میکنیم و میآییم جلوی ترمینال سلام قرار میگیریم احساس میکنیم که در مسیر پیاده روزی اربعین قرار گرفتیم.
سوال: دو تا موکب هم امسال زده بودید
چلندری: ۲۵ تا موکب امسال در ترمینال زده شده بود
سوال: یعنی عمود صفر
چلندری: بله، اصلا شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان عمود صفر زحمت همکاران شما هم بود امسال صدا و سیما هر شب برنامه با یک شب تاخیر برنامه عمود صفر را داشت پخش میکرد که جای تشکر دارد و مردم خاطرات شان را به ثبت میرساندند، بهترین لحظات مردم آن لحظاتی بود که در ترمینال ما واقعا یک مورد اعتراض نداشتیم، در ترمینال سلام، چون نیتها همه خدایی بود، همه برای امام حسین لباس خادمی به تن کرده بودند آمده بودند، این اتفاقات باعث شد که ما یک دانه پرواز کنسلی نداشتیم و اگر مسافری هم جا مانده بود از پرواز با پرواز دیگر میرفت، عزیزی تعریف میکرد، میگفت که پرواز ما سه ساعت تاخیر داشت، بالاخره تاخیرات اجتناب ناپذیر است ما در ایام عتبات امسال هم گرچه میانگین تاخیرات مان زیر ۴۰ دقیقه بود ولی دو سه تا پرواز داشتیم که نقص فنی خورده بود، ترافیک سنگین فرودگاه نجف بود، میگفت من سه ساعت است پروازم تاخیر خورده ولی اصلا دوست ندارم از ترمینال بروم احساس نمیکنم، چون برنامههای فرهنگی بسیار خوبی اجرا میشد و آنجا همه هم کُفّ همدیگر بودند شما همه را میدیدید در یک لباس، خودشان زائرین کمک ما بودند و این توفیق بزرگی بود که الحمدالله نصیب من و همکارانم شد، مجموعه همکارانم اعم از پلیس، سپاه، گمرک و گذرنامه، یک نکتهای را من بگویم، جایی را نمیبینید فرمانده پلیس فرودگاههای کشور، فرمانده سپاه فرودگاههای کشور، فرمانده گذرنامه ما، لباس خادمی به تن کرده آنجا چایی به مردم میداد این در هیچ کجای دنیا شما نمیبینید یک مقام ارشد نظامی بیاید لباس خادمی تن کند و چایی دست مردم بدهد، سر تواضع فرود بیاورد و واقعا در ترمینال سلام حالا شاید این حرف یک کم سنگین باشد من میزنم، من خواهش کردم از همکاران مان که گفتم در ترمینال سلام با وضو وارد بشوید واقعا اجر و مزدتان کمتر از آن خادمی که دارد در حرم ائمه معصومین کار میکند از او کمتر نیست و همین امر باعث موفقیت شده و باید بیاییم ترمینال یک مان هم سطح خدمات مان را بالا ببریم از بابت سطح خدمات مان در ترمینال یک من همین جا لازم است که از مردم عذرخواهی کنم و قول میدهیم که انشاالله سطح خدمات را بالا ببریم.
سوال: الان میزان رفت و آمد مسافر در پایانه یک چطور هست؟ چه تعداد سال جاری رفتند نسبت به سال گذشته و ۱۴۰۰ وضعیت مان چطور است؟
چلندری: ما سال ۱۴۰۰ تقریبا ۶ میلیون و ۶۰۰ مسافر از فرودگاه امام جابجا کردیم، مجموع ... سال ۱۴۰۱ داشتیم تازه ترمینال سلام را راه میانداختیم ولی ۴۰۱ حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ مسافر ما از آنجا جابجا کردیم حدود ۴۵ هزار پرواز هم انجام دادیم همین آمار در سال ۱۴۰۲ به ۷ میلیون و ۵۰۰ مسافر رسید و ۴۹ هزار تا پرواز داشتیم یعنی اگر ما بیاییم آمار بگیریم یک چیزی حدود ۱۰ درصد ۹ درصد ما افزایش مسافر را نسبت به سال ۴۰۱ داشتیم، در ۴۰۳ این روالی که دارد پیش بینی میشود ما افزایش ۱۵ درصدی را داریم میبینیم یعنی ما آمار ۵ ماهه را که نگاه میکنیم دقیقا ۱۵ درصد افزایش مسافر و ۱۴ درصد افزایش پرواز را داریم و پیش بینی میکنیم ما آمار مسافرمان جابجایی مسافرمان در سال ۴۰۳ به نزدیک به ۹ میلیون مسافر و حدود نزدیک به ۶ هزار پرواز برسد، این آماری هست که یک کم ما باید به فکر خودمان باشیم و زیرساخت هایمان را خیلی سریعتر توسعه بدهیم که شرمنده مردم مان نباشیم و الحمدالله استقبال خوبی دارد میشود.
سوال: در حوزه بار چطور؟
چلندری: در حوزه بار، تلاش میکنیم باید قبول کنیم ما یک مقدار غافل بودیم، در سال ۹۴ آمدند فرودگاه امام را بعنوان منطقه آزاد مصوب کردند، میطلبید که ما یک مقدار بیشتر برویم ورود پیدا کنیم همین جا من خواهش و استدعایم این است انشاالله صدای من را دوستان مناطق آزادمان، وزیر محترم اقتصاد دارایی جدید بشنوند و سهمیه کالای تجاری را بدهند به منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی، ما دومین گمرک یعنی بعد از بندر شهید رجایی یکی از مهمترین بنادر و پرترددترین بنادری که کالا دارد وارد میشود، گمرک فرودگاه امام خمینی است و اگر ما بیاییم سهمیه کالای تجاری را بدهیم انبارهای منطقه را. البته انبار را راه انداختیم اگر فرصت بشود توضیح میدهم که در منطقه آزاد چه کارهایی انجام میدهیم، و بتوانیم راه بیاندازیم خیلی از تجاری که دارند بارهای های تک شان را، بارهایی که از نظر حجم کم هست، از نظر قیمت بالا هست، حتی موتور هواپیما، دیگر نبرند در سایر مناطق آزاد کشور، اینها را بیاورند در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی، بالطبع اینها برای تجار خیلی راحت است و بتوانیم انشاالله این کار را بکنیم ما باید خیلی سریع، قرار بود ما بعنوان هاب اول بار و هاب دوم مسافر بشویم، ولی باید قبول کنیم که یک کم سخت است. یک خورده که چه عرض کنم خیلی سخت است با اقداماتی که کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس انجام دادند و حتی در کنار ما گوآدر پاکستان انجام داد، ما یک فرودگاهی مثلا میخواستیم در کنارک احداث شود، بحثهای مختلفی بود، ما باید عزم مان را جزم کنیم و برویم یک دست بشویم، ما باید توسعه زیرساخت هایمان را انجام بدهیم ولی این نیست که ما وقتی میگوییم بعنوان هاب بار حتما برویم هاب اول بار بشویم، نه خیر، ما اگر بتوانیم بارمان را در منطقه به روزی ۵ پرواز کارگو برسانیم میتوانیم بعنوان یکی از هابهای منطقه حرف بزنیم، با این سرعتی که ما داریم مسافری مان را توسعه میدهیم تعداد مسافر دارد بالا میرود ما اگر زیرساختهای فرودگاه اجازه بدهد ما بیاییم ترمینال هایمان را توسعه بدهیم که بتوانیم پروازهای کانکشن را برداریم بیاوریم، قطعا بعنوان یکی از هابهای مسافر منطقه حرف برای گفتن داریم ما پتانسیلهای بسیار بسیار زیادی داریم که بدون اغراق باید بگویم یک مقدار از آن غافل شدیم که باید عزم مان را جزم کنیم الحمدالله در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی افتاد، این قطار افتاد روی ریل حرکت ولی بهرحال شرایط به گونهای شد که متاسفانه بد آوردیم، دولت چهاردهم الحمدالله با اشرافیتی که رئیس جمهور محترم دارد، ۵ دوره نماینده مجلس بودند ایشان و و تمام کار را به خوبی واقف هستند و خوشبختانه جا دارد خانم صادق که از مجموعه خود وزارت راه و شهرسازی بودند، این توفیق نصیب وزارت راه شد امید داریم که در دولت چهاردهم این قطاری که روی ریل افتاده سرعت خوبی بگیرد و قطعا این اتفاق، این قول و نوید را خدمت مردم عزیز کشورمان میدهم که این اتفاق در دولت چهاردهم خواهد افتاد.
سوال: یکی از مزیتهای نسبی شهر فرودگاهی امام خمینی این است که اولاً وسعت بسیار بسیار گستردهای دارد نکته دوم این بزرگراههایی هستند که از نزدیکی فرودگاه رد میشوند یک طرف به سمت سمنان یک طرف سمت قزوین، چه مقدار از این ظرفیت دارید استفاده میکنید برای اینکه انشاالله در آینده ما شاهد این باشیم که واقعاً به عنوان یک منطقه ویژه برای واردات کالا باشد، حالا مسافر سر جای خودش.
چلندری: ما در سند آمایش سرزمین، اسناد بالادستی چهار شهر به عنوان شهر لجستیک تعریف شدند که یکی از آنها تهران است و تهران بحثی که الان است روی منطقه آپرین است و شهر فرودگاهی امام خمینی که من بارها خدمت همکاران عزیزم در مجموعه وزارت راه عرض کردم گفتم که هر دوتایشان میتوانند به عنوان شهر لجستیک باشند این دو میتوانند مکمل همدیگر باشند یک بارهایی در منطقه آپرین میرود که در فرودگاه بارهای فلهای امکانش نیست، یک بارهایی در فرودگاه میآید که امکانش در آپرین نیست پس باید در سند آمایش سرزمین که به خوبی دیده شده این دو منطقه را به عنوان شهر لجستیک ببینند و پتانسیل خوبی که دارد سه مدل از شقوق حمل و نقلی را شهر فرودگاه امام خمینی دارد یعنی هم از ریل برخوردار است، هم از راه برخوردار است، هم راه هوایی فقط از دریا محروم هستیم که مهم هم این است که این سه مدل را داشته باشیم شهر فرودگاهی امام خمینی سه مدل را دارد و تمام مطالعات ما در منطقه ویژه اقتصادی، منطقه آزاد ما این است که دقیقاً این ریل به فرودگاه وصل شود، این جاده به فرودگاه وصل شود و ما در آینده نزدیک پروژههای زیادی را داریم حدود اگر اشتباه نکنم ۱۹ هزار میلیارد تومان پروژه ظرف یکی دو هفته آینده انشاالله کلنگش زده میشود و شروع به کار کردن میکند که حدود ۲۴۰ میلیون دلار آن بحث لجستیک و مگا ترمینال بار است که بسیار میتواند تاثیرگذار باشد.
باید در طرح های توسعه فرودگاهی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم
سوال: تامین اعتبار از چه بخشی صورت میگیرد؟
چلندری: همه از بخش خصوصی است این نکته را عرض کنم با تجربه سی و اندی سالم در فرودگاههای کشور عرض میکنم خدمتتان، ما در فرودگاهها به جز این فاز ۲ فرودگاه امام حتی اینجا اعلام میکنم فاز ۲ فرودگاه امام هم ما الان سرمایهگذارهایی داریم که آمادگی داشته باشند که بیایند بسازند که اگر دولت محترم صلاح بدانند، به هر دلیلی اصلاً ما نگرانی نداریم، چون گاهی اوقات میگویند قرارداد چینی ممکن است انجام نشود میگوییم خوب انجام نشود ما بخش خصوصی داریم که آمادگی دارد و الحمدلله بخش خصوصی ما در کشور با رهنمودهایی که مقام معظم رهبری دارند ثابت کرده که میتواند کار کند. ما در کلیه فرودگاههای کشور و حتی فرودگاه حضرت امام که به عنوان بزرگترین دروازه ورودی کشور است به حساسترین فرودگاه است من قاطعانه اعلام میکنم ما نیازی به بودجه دولتی نداریم بخش خصوصی الحمدالله آنقدر فعال است و تمام فرودگاهها به گونهای است که سرمایهگذار بخش خصوصی توجیه دارد بیاید سرمایهگذاری کند و سرمایهگذاری که میکند حالا از ۳ سال تا ۲۵ سال برگشت سرمایه داشته باشد و ما نباید از این فرصت غافل بشویم و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.
مجموع درآمدهای شهر فرودگاهی امام خمینی در ۲ سال پنج برابر شد
سوال: معمولاً طرحهای فرودگاهی در هر جای دنیا که راه اندازی میشود بیشتر به بُعد درآمدزایی آن هم فکر میکنند، چون یک کار اقتصادی هم تلقی میشود، وضعیت سودآوری شهر فرودگاهی امام چطور است؟
چلندری: شا سوالی کردید نمیدانم بگویم یا نگویم، روزی در یک جلسه عنوان کردم یکی از معاونین محترم گفتند آقا میگی ممکن است بیایند پولهایت را از ازت بگیرند گفتم نه ما نگرانی نداریم، به خاطر اینکه عرض قبلیم را اثبات کنم خدمت شما عرض میکنم، در ابتدای دولت سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم که من توفیق پیدا کردم مجدداً به شهر فرودگاهی بروم، مجموع درآمد و منابع شهر فرودگاهی را عرض میکنم ۹۰۰ میلیارد تومان بود، سال ۱۴۰۲ این رقم را واقعاً کار خاصی هم نکردیم قراردادهایمان را شفاف کردیم قراردادهایی را که به بخش خصوصی دادیم شفاف کردیم این رقم تقریباً ۵ برابر شد به ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید و با اقداماتی که همکاران خوبم در مجموعه شهر فرودگاهی انجام دادند انشاالله در سال ۱۴۰۳ امید داریم که به بالای ۸ هزار میلیارد تومان برسد پس ببینید فرودگاههای ما یک بنگاه اقتصادی بسیار خوب هستند که اگر درست رویش برنامهریزی کنیم میتوانیم از منابع بخش خصوصی استفاده کنیم، من فقط یک قسمتش را بگویم ببینید سی آی پی فرودگاه حضرت امام ماهیانه ۵۰۰ میلیون تومان اجاره داده شده بود ولی با یک اقدامی که انجام شد رسید به ۸ میلیارد تومان و بلافاصله، الان که خدمت شما هستم ماهی ۵۰ میلیارد تومان دارد داده میشود و تقریباً رضایت بالای ۹۰ درصدی آنجا دارند.
سوال: چه خدماتی در سی آی پی ارائه میدهید؟
چلندری: سی آی پی همان ترمینال است منتها یک سری امکانات ویژهتر، شما در ترمینال که میروید باید بروید در صف نیروی انتظامی بایستید خودتان بعد از اینکه چکهایتان تمام شد، گذرنامهتان را بدهید، کارت پرواز را بگیرید، پاسپورتتان را چک کنید و آن صفهایی که دارد بالاخره باید بایستید مخصوصاً الان که دیگر در اوج سفرهای تابستانی هستیم خیلی هم فرودگاه شلوغ است.
سوال: چرا این قدر شلوغ است؟
چلندری: الان خدمتتان عرض میکنم، در سی آی پی شما تشریف میبرید آنجا مینشینید یک فضای مینی بار است که شما میروید هر غذایی، فست فود بخواهید، میان وعده، غذای گرم، سرد، چای، قهوه بخواهید همه چیز آنجا است مهمانداران از شما پذیرایی میکنند در همان فاصله کارت پرواز شما را میگیرند، بارتان را پذیرش میکنند و با گذرنامه هماهنگ میکنند شما میروید گذرنامه چک میشوید عزیزان سپاه چک میکنند سوار ماشین خاص میشوید میروید سمت پرواز، دیگر با آن مردم عادی شما نمیروید این خدماتی است که سی آی پی در همه جای دنیا ارائه میدهند فرودگاه امام هم دارد ارائه میدهد و جالب است خدمت شما عرض کنم اینقدر متقاضی دارد که بعضاً خیلیها به من زنگ میزنند میخواهند درخواست پذیرش سیآیپی کنند به من یا معاونین من میگویند که برای سیآیپی سفارش کنم. نکتهای که اشاره فرمودید اجازه بدهید این مطلب را راحت بگویم، با توجه به اتفاقات اخیری که در منطقه شاهدش بودیم بالاخره اسرائیل دارد جنایت میکند، رژیم کودک کش در جنایت میکند مسئولین رده بالای نظام هم گفتند قطعاً پاسخ میدهیم و انشاالله پاسخ دندان شکن هم به آن میدهیم ولی هنوز ما شروع نکردیم آن چیزی که واضح است هنوز ما شروع نکردیم و جواب دندان شکن به اسرائیل داده نشده که قطعاً انشاالله به فضل خدا جواب داده خواهد شد ولی کشورهای منطقه دارند ضربههای مهلک به او میزنند، یک مقدار شرکتهای هواپیمایی خارجی مخصوصاً در غرب کشور نگران هستند که یک وقت دچار این هدیههای ناقابل که دارند به سمت اسرائیل میفرستند دچار آنها نشوند، دارند احتیاط میکنند پروازهایشان را از شب به روز انتقال دادهاند، ما واقعاً ظرفیت هم نداریم این تعداد پرواز برای همکاران من واقعاً سخت است یعنی همه همکاران من پلیس، سپاه، گمرک، گذرنامه، عزیزان واجا، همکاران من در شهر فرودگاهی همه جلو آمدند که بتوانند پروازها را پذیرش کنند ما اگر این پروازها را پذیرش نمیکردیم دو مشکل پیش میآمد، یکی بازار سیاه بلیط پیش میآمد قیمت بلیطها ۳ برابر، ۴ برابر میشد دوم اینکه مردم پروازهای کانکشنی که خودشان برنامهریزی کرده بودند از دست میدادند بنابراین ما به خاطر اینکه مردم اذیت نشوند ما تمام پروازهایی که شرکتهای هواپیمایی به ما اعلام کردند پذیرفتیم و سعی کردیم الان بخش قابل توجه پروازهای ما از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۸ شب است حدود ۹۰ تا ۱۰۰ پرواز شاید بیشتر در این بازه زمانی دارد انجام میشود، ۱۱۰ پرواز دارد انجام میشود همه هم پروازهای پهن پیکر، یک پرواز داخلی از تهران به مشهد میرود ۱۴۰ مسافر دارد شما تنها چکی که میکنید پلیس دم در چک میکند آن چک هم یک چک سطحی است و بعد هم میروید، سپاه هم حالا یک چکی میکند در نهایت احترام همکاران چک میکنند ولی در پرواز خارجی ما بحث قاچاق کالا، قاچاق ارز را داریم ملاحظاتی به هر حال عزیزان نظامی و انتظامی ما در پروازهای خارجی دارند واقعاً زحمت میکشند و تلاش میکنند اگر مسافری برود ویزایش چک نشود برود آنجا شرکت هواپیمایی را جریمه میکنند، تک تک مسافران مخصوصاً در کشورهای اروپایی ویزاهایشان باید اینجا چک شود پروسه انجام پروازهای خارجی بسیار سخت است هر پرواز ۲۴۰ تا ۳۲۰ تا، ۳۳۰ تا مسافر دارد استحضار دارید وقتی که یک دفعه بیست پرواز، سی پرواز در یک تایم زمانی میآید در دو ساعت میآید میخواهد پذیرش بشود انجام بشود از آن طرف هم ۲۰، ۳۰ پرواز هم ورودی داریم یعنی مینیمم الان در کمترین حالت ما حدود ۱۷۰ پرواز داریم میرود تا ۲۴۰ پرواز فقط پروازهای غیر زیارتی، این حجم پرواز با آن امکانات یک مقدار همخوانی ندارد من خواهشم از مردم عزیز این است که عزیزان ما در سازمان هواپیمایی کشوری واقعا نهایت رعایت را میکنند که ایمنی حرف اول ما است، حرف اول صنعت است برای همه شرکتهای هواپیمایی فرق نمیکند چه داخلی چه خارجی ایمنی حرف اول را میزند اولین نکته ما بحث ایمنی است که داریم انجام میدهیم و نکته دوم بالاخره نگرانی شرکتهای هواپیمایی خارجی باید برطرف شود، کاری کردیم که هم مسافرین و هم شرکتهای هواپیمایی با امنیت و آسایش خاطر بروند و جا دارد تشکر کنم علی رغم اینکه ترمینال ما بسیار شلوغ است من خودم امروز در ترمینال بین مردم بودم، دیروز همینطور واقعاً مردم قدردان هستند که داریم این حجم مسافر را انجام میدهیم من همین جا از بابت یک سری تنگناهایی که است از همه مردم عزیز عذرخواهی میکنم این قول را به آنها میدهیم که شرایط را به مراتب در دو سه ماه آینده بهتر کنیم که انشاالله دچار زحمت زیاد نشوند.
سوال: من در فرودگاه یک تنوعی از آن خطوط هوایی را دیدم، الان از چه تعداد کشور نشست و برخاست هواپیما داریم؟
چلندری: دقیقاً ۱۷ شرکت هواپیمایی داخلی الان دارند پروازهای خارجی ما را انجام میدهند در مسیرهای مختلف دارند میروند و ۳۰ شرکت هواپیمایی خارجی یعنی مجموعاً ۴۷ شرکت هواپیمایی دارند فعالیت میکنند و این آمار که خدمت شما میدهم در فصول مختلف متفاوت است بین ۵۹ مقصد تا ۶۸ مقصد ما داریم پرواز انجام میدهیم.
سوال: یعنی از ژاپن تا اروپا و جاهای مختلف داریم؟
چلندری: بله حالا مستقیم به ژاپن نداریم، پروازهای کانکشن زیاد داریم، عرض کردم حداقل ۵۹ مسیر حداکثر ۶۸ مقصد داریم پرواز مستقیم انجام میدهیم و ۳۴ کشور هم پرواز مستقیم انجام میدهیم مثلاً شما آلمان را که حساب کنید به مونیخ میرویم، فرانکفورت میرویم یا در خود کشور ترکیه ۵، ۶ مسیر ما داریم پرواز انجام میدهیم مسیرهای مختلف است و کشورهای مختلف ایتالیا داریم به شهرهای مختلفش پرواز میدهیم. ما الان به این مقاصد داریم پرواز میکنیم و شرایط خوبی را الحمدلله داریم حدود ۱۸ کشور اروپایی و ۴۱ کشور آسیایی را الان داریم پرواز انجام میدهیم و استقبال بسیار بسیار خوبی هم دارد انجام میشود و الحمدالله رضایتمندی خوبی حاصل است.
سوال: بیشترین پروازهای ما به چه کشورهایی است و از چه کشورهایی بیشترین پرواز را به داخل ایران داریم؟
چلندری: طبق آماری که ما داریم سه مقصد، مقصد اصلی ما است کشور ترکیه مقصد اصلی است یعنی بیشترین سفرها را ما به ترکیه داریم البته این را عرض کنم که این نیست که سفرهایی که ما به ترکیه داریم انجام میدهیم این باشد که همه دارند به ترکیه میروند برای گردش و تفریح، شاید بدون اغراق عرض کنم بالای ۵۰ درصد اینها پروازهای کانکشن است که مردم میروند از آنجا مسیرهای دیگرشان را انتخاب میکنند به صورت ترانزیت که از اینجا میروند ترکیه و از ترکیه میرود مثلاً فرانکفورت، چون هواپیمای لوفتانزا خودش یک سری بحرانهایی دارد بلافاصله پروازهایش را در چند کشور قطع کرد خود شرکت هواپیمایی لوفتانزا پروازش را خودش در کل دنیا یک مدت تعلیق کرد به همین خاطر پروازهایش را در ایران هم تعلیق کرد البته از هفته آینده راه میافتد، مسافرینی که از قبل برنامهریزی کرده بودند مجبور هستند بیایند با شرکت هواپیمایی اماراتی، قطری یا ترکیش پروازهایشان را کانکشن انجام بدهند یا با پروازهای داخلی بروند ترکیه و از آنجا به جاهای دیگر بروند پس ترکیه مقصد اول ما است. با توجه به علاقهای که مردم عزیز ما به عتبات عالیات دارند عراق دومین مقصد است ما است و دبی هم سومین مقصد ما است که البته دبی هم شامل همین میشود بخش قابل توجهی از آن پروازهای کانکشن است که از آنجا به مسیرشان ادامه میدهند این درخواستهای ما است و از نظر باز برعکسش هم کشورهایی که میآیند البته توریستهایی که ما داریم الان به کشور وارد میشوند بیشتر کویتیها، عربها و عراقیها هستند این سه قشر چه برای بحثهای زیارتی و برای درمان، البته پاکستانیها و افاغنه این چهار، پنج کشور را ما زیاد داریم مخصوصاً برای درمان آن ۴ کشور یعنی پاکستان و سه کشور عربی خیلی برای درمان زیاد اینجا میآیند و به طبع بیشترین پروازهایی که ما داریم انجام میدهیم.
از نظر تعداد پروازها شرکت هواپیمایی ماهان بیشترین پرواز را انجام میدهد و شرکت هواپیمای ایران ایر دومین شرکتی است که بیشترین پرواز را دارد و سومین شرکت هم هواپیمایی ترکیش است ولی از نظر مسافر اول ماهان، دوم ترکیش و سوم هواپیمایی قشم ایر است که بیشترین مسافر را جابجا میکند.
سوال: ظرفیت پذیرش مسافر الان با آن برآوردی که خودتان برای آینده دارید چطور است؟
چلندری: ترمینال سلامی که ما احداث کردیم ظرفیتش برای جابجایی ۵ میلیون مسافر است، ترمینال یک ما برای ۶ میلیون مسافر است که ما داریم ارتقا میدهیم به ۱۰ میلیون برسانیم که خیلی هم ضروری است یعنی همین امروز هم ما اقدام کنیم ما این قول را داده بودیم که قبلاً اقدام کنیم ولی به دلیل پیک سفرهایی که داشتیم یک مقدار با تاخیر روبرو شد، ما ترمینال یک را باید ارتقا بدهیم که به ۱۰ میلیون برسانیم، این ۵ میلیون و ۱۰ میلیون ترمینال یک و ترمینال سلام مجموعاً میشود ۱۵ میلیون، ترمینال ۲ که داریم میسازیم که ۴۱۰ هزار متر در فاز اولش باز ۴۱۰ هزار متر، چون آن ترمینال هم خودش در دو فاز ساخته میشود بعد از ۲۵ سال باید فاز دومش ساخته شود که یک میلیون متر مربع است، ۳۵ میلیون هم آنجا ظرفیت دارد ما انشاالله برای سال ۱۴۰۹ که پایان برنامه ما است انشالله ظرفیت ۵۰ میلیون مسافر را در منطقه داشتیم و انشاالله به عنوان هاب مسافر قطعاً به عنوان یکی از هابهای مسافر حرف برای گفتن خواهیم داشت که خوب به طبع زیرساختهای کارگو ما هم افزایش پیدا میکند.
سوال: میزان بدهی خطوط هوایی که گاهاً جسته و گریخته در رسانهها مطرح میشود الان چقدر است؟
چلندری: اجازه بدهید من رقم نگویم خدمتتان ولی شرکتهای هواپیمایی به فرودگاهها معمولاً بدهی دارند، این خبر را باید بدهم که ما با تمام شرکتهای هواپیمایی به جز دو ایرلاین، حالا آن دو ایرلاین را اسم میبرم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و هواپیمایی ماهان مابقی را تقریباً تسویه کردیم یعنی بدهیهایشان بدهیهای جاری ماهشان است همهشان دارند پرداخت میکنند که جا دارد من از همهشان تشکر کنم این تعامل را با فرودگاه حضرت امام داشتند. امروز ما چیزی در فرودگاه حضرت امام به عنوان بدهی ایرلاینها به جز این دو ایرلاین نداریم این دوایرلاین هم برای خودشان، اما و اگرهایی دارند، تعریفهایی دارند یک سری پروازهای تکلیفی است که شرکت هواپیمایی ماهان دارد انجام میدهد به عنوان عتبات و اینها دارد انجام میدهد و هواپیمای جمهوری اسلامی هم بالاخره هواپیمای حامل پرچم کشور است که یک مقدار بدهی این دو تا است که مجموعاً الان بدهی این دو ایرلاین زیر ۳ هزار میلیارد تومان است، هواپیمای جمهوری همت خوبی کرد بخش قابل توجهی از بدهیهایش را ما هم به صورت تهاتر و هم پرداخت نقدی که دارد سر هر ماه انجام میدهد با فرودگاه حضرت امام، بدهی اش الان به زیر هزار میلیارد تومان رسیده که اگر آن را هم بچهها در مدلهای مالی تهاتر بگذارند قطعاً کمتر از این میشود، شرکت هواپیمایی ماهان هم ما با آنها جلسات خوبی داشتیم صورت جلسات خوبی با آنها کردیم به اتفاق ریاست محترم سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر محترم، امیدواریم که بتوانیم در سال جاری بدهی ماهان را هم صفر کنیم، نزدیک به صفر کنیم که دیگر شاهد بدهی ایرلاینها به شهر فرودگاهی نباشیم و انشالله بتوانیم این مبالغی که از آنها بگیریم در زیرساختهای توسعه فرودگاه هزینه کنیم و سرعت کارهای عمرانی را بیشتر کنیم.
سوال: بحث مناطق آزاد و ویژه اقتصادی الان چه ظرفیتهایی را برای شهر فرودگاهی ایجاد میکند؟
چلندری: هر آنچه که در مناطق آزاد کشور هست اینجا هم میتواند داشته باشد، الان ما پروژه شهر طلا را تا چند وقت دیگر استارتش را میزنیم، مگا ترمینال بارکه بار بیاید در منطقه آزاد خوب یک پتانسیل بسیار خوبی است، مناطق آزاد نگهداری بارشان با سایر انبارهایی که در سرزمین اصلی هستند کاملاً متفاوت است. در بحث نمایشگاههای ساختمانی و یک سری ساختمانهایی که ما الان داریم در منطقه آزاد میسازیم انشاالله در این ۱۹ هزار میلیارد تومان پروژهای که ما داریم کلنگش را در ظرف یکی دو هفته آینده میزنیم بخش قابل توجهی از آن در منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی است که انشاالله عرض میکنم تا یکی دو هفته دیگر انشاالله این تصاویر پخش میشود و مردم ملاحظه خواهند کرد.
سوال: شهر طلا که فرمودید چیست؟
چلندری: الان یک بخش طلا دارد وارد کشور میشود ساخت طلا در کشور، هزینه دستمزد کارگر ارزان است خیلی از تجار طلا هستند که اینها طلا را وارد میکنند، عرضی هم خدمت شما داشته باشم اتفاق خیلی خوبی افتاد جا دارد تشکر و قدردانی کنم از ستاد مبارزه کالا و ارز و همچنین دوستانمان در مجموعه وزارت اطلاعات کمک کردند ما الان طلا را ساماندهی کردیم و روزانه بین ۴۰۰ کیلو تا یک تن طلا وارد کشور میشود، این اتفاقی بود که ما از آن غافل بودیم
سوال: ساخته میشود بعد
چلندری: اینها به صورت شمش میآید وارد میشود و در این بخش شهر طلا که خدمتتان عرض کردم یک سری از تجار طلا، طلا را وارد میکنند شمش را تبدیل به یک محصول دیگر میکنند بر اساس قانون مناطق آزاد میتوانند صادر کنند و بخشی را هم به سرزمین اصلی بیاورند که الان ما دو متقاضی داریم کارهایش انجام شده کلنگش دارد زده میشود که بتوانیم این صنعت فاخر را هم انشاالله در شهر فرودگاهی آغاز کنیم.
ارسال نظر