|

راه‌حل تازه برای کاهش هزینه‌ها؛ پروازهای مسافری تک‌خلبان چقدر امن خواهند بود؟

راه‌حل تازه برای کاهش هزینه‌ها؛ پروازهای مسافری تک‌خلبان چقدر امن خواهند بود؟

برخی خطوط هوایی از تصمیم خود مبنی بر استفاده از یک خلبان به جای دو خلبان در پروازهای مسافربری خود خبر داده‌اند. خطوط هوایی و سازمان‌های تنظیم مقررات هوایی این اقدام را در جهت کاهش هزینه‌ها و مشکلات ناشی از کمبود کارکنان دانسته‌اند.

این امر در همان بدو اعلام، موجب افزایش نگرانی مسافران هوایی و برخی خلبان‌ها شده است.

چرا دو خلبان در کابین هواپیما حضور دارند؟

در حال حاضر، به طور معمول باید دو خلبان در کابین هواپیماهای مسافربری حضور داشته باشند.

حضور دو خلبان باعث می‌شود تا در موقعیت‌های اضطراری راحت‌تر بتوان از بروز حوادث جلوگیری کرد. چرا که ممکن است در مواقع این‌چنینی یک خلبان نتواند به تنهایی از عهده آن برآید.

در حین پرواز، یک خلبان معمولا کلیدهای کنترلی را در دست دارد و هواپیما را هدایت می‌کند و خلبان دیگر حواسش به تغییرات ناهنجار احتمالی است.

از همه مهم‌تر اینکه با حضور دو خلبان، هر کدام از آن‌ها در صورت احساس خستگی می‌توانند استراحت کوتاهی داشته باشند، که اگر اینگونه نباشد ممکن است با خطرات جانی همراه شود. یا حتی ممکن است یکی از خلبانان ناگهان احساس ناخوشی و مریضی داشته باشد، که در این صورت سریعا فرد دیگر می‌تواند در هدایت هواپیما به او کمک کند.

آیا پرواز با یک خلبان ایمن است؟

در حال حاضر ۴۰ کشور از جمله بریتانیا به دنبال حذف خلبان دوم در کابین هواپیماهای مسافربری هستند.

بدین ترتیب، این کشورها از سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) - نهاد تنظیم مقررات نزد سازمان ملل - درخواست کرده‌اند تا با تایید دستورالعمل‌های ایمن برای پرواز هواپیماهای تجاری با یک خلبان به عملیاتی شدن آن کمک کند.

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا، در همین باره در حال مذاکره با شرکت‌های هواپیماسازی است تا فرآیند خلبانی انفرادی به واقعیت تبدیل شود. این آژانس از احتمال عملی شدن چنین پروازهایی در سال ۲۰۲۷ خبر داده است.

اما برخی از خلبانان نسبت به ناایمن بودن چنین پروازهایی هشدار داده‌اند.

رئیس انجمن خلبانان بین‌المللی و استرالیایی هشدار داده است که در صورت بروز یک حادثه اضطراری و از کنترل خارج شدن اوضاع، زمان یک مولفه حیاتی است و ممکن است فرصت نباشد تا شخص دیگری به کمک خلبان بیاید.

خطوط‌ هوایی از چه زمانی پروازهای تک خلبان را آغاز خواهند کرد؟

به منظور آغاز پروازهای تک خلبانه، لازم است کلیه جنبه‌های ایمنی ‌این پروازها مورد بررسی قرار گیرد. از جمله اینکه باید مشخص شود در صورت مریض شدن ناگهانی خلبان یا ناتوانی در کنترل پرواز چه اتفاقی خواهد افتاد.

یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی این است که یک کمک خلبان از راه دور کنترل پرواز را برعهده بگیرد و یا فناوری اتوماسیونی فعال شود.

کاهش نفرات در کابین پرواز مسبوق به سابقه است بطوری‌که از دهه ۱۹۵۰ میلادی تا کنون، تعداد نفرات حاضر در پروازهای تجاری از ۵ نفر به دو نفر کاهش یافته است.

البته جلب رضایت مسافران هم مهم است و خطوط هوایی باید به مشتریان خود اطمینان خاطر بدهند که پرواز آن‌ها با یک خلبان هم ایمن خواهد بود.

الکساندر فلدمن، مدیر منطقه‌ای بوئینگ در جنوب شرق آسیا، اوایل ماه جاری گفت: «برطرف کردن موانع روان‌شناختی احتمالا سخت‌تر از موانع فناورانه خواهد بود».

 

منبع: یورو نیوز

ارسال نظر