|

کاهش فضای صندلی‌های هواپیما/ اتفاقی نگران‌کننده در صنعت هوانوردی

کاهش فضای صندلی‌های هواپیما/ اتفاقی نگران‌کننده در صنعت هوانوردی

بررسی‌ها نشان می‌دهند که فضای اختصاص‌یافته به پا و عرض صندلی در خطوط هوایی بزرگ ایالات متحده از دهه ۱۹۸۰ تاکنون، بین ۵ تا ۱۲.۷ سانتی‌متر کاهش یافته است. این کاهش تدریجی، باعث شده شرایط فعلی برای بسیاری از مسافران ناراحت‌کننده و در برخی موارد حتی خطرناک باشد. در شرکت‌هایی با خدمات اقتصادی‌تر مانند «اسپیریت» یا «ویز ایر»، این فضاها حتی به کمتر از ۲۸ اینچ می‌رسد.

به گزارش کن نیوز؛ از سوی دیگر، طبق آمارهای رسمی، میانگین وزن بزرگسالان آمریکایی نسبت به سی سال پیش حدود ۶.۸ کیلوگرم افزایش یافته است. 

بخشی از این وضعیت به تغییرات ساختاری در صنعت هوانوردی بازمی‌گردد. تصویب «قانون آزادسازی پرواز» در سال ۱۹۷۸، شرایط رقابتی جدیدی را در بازار ایجاد کرد. پیش از آن، قیمت بلیت، مسیرها و خدمات استاندارد، همگی تحت کنترل دولت قرار داشتند. اما امروزه حدود ۸۰ درصد بازار آمریکا در اختیار چهار شرکت بزرگ است و رقابت بیشتر به ارائه‌ی قیمت‌های پایه‌ی ارزان‌تر محدود شده، درحالی‌که خدمات رفاهی به گزینه‌های جداگانه و پولی تبدیل شده‌اند.

این وضعیت باعث شده بسیاری از مسافران برای بهره‌مندی از فضای پای بیشتر مجبور به پرداخت هزینه‌ی اضافی برای صندلی‌های ارتقایافته شوند، درحالی‌که پیش‌تر چنین امکاناتی به‌صورت استاندارد ارائه می‌شد.  بررسی‌ها نشان می‌دهند که صندلی‌های کوچک‌تر و پروازهای شلوغ‌تر، تخلیه‌ی اضطراری هواپیما را دشوارتر می‌کنند. درحالی‌که طبق مقررات، باید امکان تخلیه‌ی کامل هواپیما در کمتر از ۹۰ ثانیه وجود داشته باشد، شرایط فعلی کابین‌ها با فضای فشرده، چمدان‌های دستی فراوان، حیوانات همراه و تجهیزات شخصی، این هدف را با چالش مواجه کرده است.

البته در شبیه‌سازی‌های صورت‌گرفته برای بررسی سرعت تخلیه اضطراری، افراد بالای ۶۰ سال، کودکان، افراد با ناتوانی‌های جسمی یا دارای اضافه‌وزن شدید حضور نداشتند؛ درحالی‌که این گروه‌ها بخش قابل‌توجهی از جمعیت پروازی را تشکیل می‌دهند.

از منظر سلامت نیز پروازهای طولانی در صندلی‌های کوچک می‌توانند خطر بروز لخته‌ی خونی را در مسافران، به‌ویژه افراد با وزن بالا، افزایش دهند. سازمان‌های بهداشتی توصیه می‌کنند مسافران هر دو تا سه ساعت یک‌بار در پرواز حرکت کنند یا از جای خود برخیزند؛ اما در عمل، به‌خصوص هنگام آشفتگی‌های جوی، این کار همیشه ممکن نیست.

ارسال نظر