گرههای آسمان ایران کجاست؟
وزارت راه: فعلا منتظر "پروازها" نباشید

کن نیوز- نفیسه آفرینزاد: اگرچه آخرین نوتام منتشر شده، زمان احتمالی بازگشایی کامل آسمان کشور را حداقل ۱۸ تیر ماه نشان میدهد اما آن طور که منابع رسمی اعلام کردهاند؛ هنوز مشخص نیست که چه زمانی فرودگاههای شمال، مرکز، جنوب و غرب کشور بازگشایی میشود. کمااینکه در آخرین تغییرات، فضای پروازی مرکز و نیمه غربی کشور که برای پروازهای عبوری بینالمللی باز بود هم، روز گذشته برای این پروازها بسته شد و به محدودیتها اضافه کرد.
اما مشکل کجاست؟ قطعا بزرگترین مانع برای ازسرگیری پروازها، تامین کامل شرایط ایمنی و امنیتی آنهاست و تا زمانی که این مهم تامین نشود، نباید انتظار از سرگیری پروازها را داشت.
اگرچه برخی شنیدهها، آسیب به برخی زیرساختهای پروازی از جمله بعضی رادارها در اثر حملات اخیر را مطرح میکند اما از آنجا که هیچ نهاد رسمی این موضوع را تایید نکرده و پیگیری خبرنگار کننیوز هم به دلیل ضرورت حفظ محرمانگی اطلاعات بینتیجه ماند، مانعی که به طور رسمی میتوان به آن اشاره کرد، وجود اختلال جیپیاس است که طبق آخرین اطلاعیه هوانوردی، نمیتوان انتظار رفع کامل آن تا مهر ماه را داشت. همچنین از وجود برخی مسائل امنیتی برای برقراری پروازها و احتمالات و خطرهای موجود در شرایط پساجنگ نیز نباید چشمپوشی کرد.
تا اطلاع ثانوی آسمان "بسته" است
همه اینها تا جایی امنیت و ایمنی پروازها را تحتالشعاع قرار داده که وزارت راه دیروز به طور رسمی اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی، هیچ پروازی در حریم شمال، جنوب، مرکز و غرب کشور انجام نمیشود و صرفاً برخی فرودگاههای منتخب در شرق (بجنورد، سبزوار، مشهد، بیرجند، زابل، زاهدان، سراوان، چابهار، ایرانشهر، سرخس، گناباد، جیرفت و جاسک) امکان ارائه خدمات محدود به استانهای شرقی یا کشورهای همسایه را دارا هستند.
اجتناب ایرلاینها از تردد در نیمه شرقی فضای هوایی
از سوی دیگر به دلیل همه مسائل ایمنی و امنیتی، به رغم باز بودن فضای پروازی شرق کشور، بسیاری از ایرلاینهای خارجی نه تنها از فرود، بلکه از عبور از حریم هوایی ایران اجتناب میکنند و فقط شرکتهایی چون فلایدوبی، ایرعربیا، پگاسوس و ترکیش ایرلاین از جمله شرکتهایی بودهاند که تاکنون به فرودگاه بینالمللی مشهد پرواز داشتهاند.
در مجموع، سخنگوی وزارت راه به رغم همه حدس و گمانها و شنیدهها، تاکید کرده که زیرساخت تمام فرودگاههای کشور سالم است و تنها باند فرودگاههای تبریز و اصفهان آسیب دیدهاند که طی روزهای آینده بازسازی آنها در حال اتمام است.
اما از آنجا که فعالیت فرودگاههای بزرگی، چون امام خمینی و مهرآباد تا اطلاع ثانوی متوقف است، نمیتوان به بهبود اوضاع صنعت هوایی کشور تا اطلاع ثانوی امیدوار بود.
ارسال نظر